3.2. – Zastupitelé Plzeňského kraje budou v pondělí schvalovat zpracování nových zásad územního rozvoje. Mají zohlednit vznik strategického průmyslového parku na záložním armádním letišti Líně u Plzně, kde automobilový koncern Volkswagen (VW) zvažuje stavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, kterou vláda podporuje. Maximální plocha zóny bude 280 hektarů, ne 700 či 400 hektarů, jak se dříve diskutovalo. Plán má obsahovat také požadavky obcí, aby je v budoucnu nebylo možné obejít, řekl náměstek hejtmana Petr Vanka. S okolními obcemi už byl podle něj návrh nových zásad konzultován.
Dopravní politika
Světová ekonomika, která od léta vykazuje zřetelné známky postcovidového ochlazení, má zjevně stále negativnější vliv na globální obchod se zbožím se samozřejmým odrazem i na oblast dopravy zboží po moři a vzduchem. Index globální propustnosti kontejnerů v říjnu výrazně klesl, jak ve oznámily RWI – Leibnizův institut pro ekonomický výzkum a Institut pro ekonomiku a logistiku lodní dopravy (ISL).
18.1. - Více než polovina českých řidičů se na silnících necítí bezpečně a důvodem jsou podle nich ostatní motoristé. Svou jízdu vnímají jako správnou, a to i přesto, že sami připouští porušování pravidel a páchání přestupků. Hrozící pokuty totiž považují za nedostatečné, motivací pro dodržování předpisů je pro 84 % řidičů bodový systém.
6.1. – Starosta Dobřan na Plzeňsku Martin Sobotka po včerejším jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou o výstavbě továrny na baterie do elektroaut koncernu Volkswagen (VW) věří, že obce jsou na nejlepší cestě k prosazení menší zóny. Výrazné zmenšení uvažované průmyslové zóny na letišti Líně je jejich hlavním cílem. Obce, které vlastní na letišti dvě pětiny pozemků, požadují, aby Plzeňský kraj zakomponoval do změn zásad územního rozvoje, aby směl průmysl v zóně být na maximálně 200 hektarech, dosud materiál počítá se 700 hektary. Kupka včera se starosty jednal o výstavbě dopravní infrastruktury.
3.1. – Ministr dopravy Martin Kupka představil priority resortu pro letošní rok. Aktuálně je ve výstavbě rekordních 241,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy s výhledem otevření převážně v letech 2023 a 2024. Dále zjednodušujeme lidem komunikaci s úřady a přístup k informacím v dopravní oblasti, přibydou i další funkce Portálu dopravy, navrhli jsme zpřehlednění bodového systému a chystáme se na zrušení velkých techničáků od počátku roku 2024. Pokračuje i příprava dálničních staveb: např. na D 35 se nyní hledá zhotovitel hned 4 dalších úseků směrem k Mohelnici.
25.12 - Zahájení klíčových dopravních staveb, úspěšně zvládnuté předsednictví v Radě Evropské unie, další významný pokrok v digitalizaci dopravních agend, vyjednání rekordního rozpočtu pro dopravní investice nebo organizování humanitární pomoci ukrajinským uprchlíkům. Takový byl rok 2022 na Ministerstvu dopravy.
22.12. - Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) získalo podporu Národního centra vodíkové mobility. Centrum vznikne v rámci provádění Vodíkové strategie pro klimaticky neutrální Evropu a Vodíkové strategie ČR, která odráží cíl Zelené dohody pro Evropu – dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Centrum cílí na VaVaI spolupráci klíčových aktérů ČR – státu, výzkumných organizací a podniků v oblasti vodíkových technologií a stojí na principech integrální ekologie.
Ing. Jaroslav Hanák (SPČR): Výsledky průmyslu budou letos nakonec zřejmě lepší než se předpokládalo
Letošní rok byl těžkou zkouškou pro dopravce i výrobce. O aktuální situaci a vývoji v následujícím období jsme hovořili s Ing. Jaroslavem Hanákem, prezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) a předsedou představenstva FTL – First Transport Lines.
5.12. - Společnosti Alstom, globální lídr v oblasti inteligentní a udržitelné mobility, a Air Products, největší světový výrobce a dodavatel vodíku, podepsaly memorandum o spolupráci při zavádění vodíkových řešení v železniční dopravě, včetně nezbytné infrastruktury v České republice. Dohoda podporuje plnění cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu, zejména balíčku „Fit for 55“.