24.6. – Lepší propojení a rozvoj evropské dopravní sítě, podpora vysokorychlostních železnic nebo čistá mobilita. To jsou některá z témat nadcházejícího předsednictví ČR v Radě EU v oblasti dopravy. Česká republika se zaměří také na autonomní dopravu nebo podporu kosmických aktivit.
Dopravní politika
Zatímco dlouhodobé smluvní sazby kontejnerů z Asie nadále drží vysokou úroveň, oceánští dopravci se koncem dubna předháněli v nabízení výrazných slev na spotové sazby z Číny, protože poptávka po přepravě nákladu dočasně vyschla kvůli omezením Covid lockdownu v Šanghaji (a dříve v jiných přístavech). Dynamika uzavírání dlouhodobých smluv s výrazně vyššími sazbami však podpořila obrovské zisky za první čtvrtletí, které dopravci vykázali.
Evropská komise přijala minulý týden přijala pohotovostní plán pro dopravu, který má posílit odolnost dopravy v EU v době krize. Plán čerpá poučení z pandemie covid‑19 a rovněž zohledňuje výzvy, kterým odvětví dopravy v EU čelí od začátku ruské vojenské agrese proti Ukrajině. Obě krize vážně zasáhly přepravu zboží a osob, ale odolnost tohoto odvětví a lepší koordinace mezi členskými státy jsou klíčové pro to, aby EU na tyto výzvy reagovala.
Právě vychází v DN č. 12
Hospodářská komora ČR: Je třeba se zaměřit na financování infrastruktury
17.6. – Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuela Šípa by se Česká republika měla během nadcházejícího předsednictví v Radě EU zaměřit v dané situaci především na financování dopravní infrastruktury v dalším období.
Právě vychází v DN č. 12
České předsednictví se zaměří na konektivitu, vnitřní trh v dopravě a inteligentní mobilitu
16.6. – Česká republika se od července ujímá předsednictví v Radě EU. V oblasti dopravy se hodlá zaměřit na tři hlavní oblasti: dopravní konektivitu, efektivní fungování vnitřního trhu v dopravě a udržitelnou, inteligentní a bezpečnou mobilitu. Uvedlo to Ministerstvo dopravy.
13.6. - Německý ministr hospodářství za Zelené Robert Habeck chce výrazně zpřísnit protikartelový zákon, aby zabránil petrochemickému průmyslu ve zneužívání dočasného snížení daně z pohonných hmot. Vláda tuto daň od června na tři měsíce snížila, aby obyvatelům kompenzovala vysoké ceny benzinu a nafty. Nehledě na takzvanou tankovací slevu, jak se opatření v Německu říká, se ale ceny na čerpacích stanicích takřka vrátily na květnovou úroveň. Liberální ministr financí Christian Lindner snížení daně hájí jako správný krok, Habeckův návrh ale podporuje.
5.6. - Mobilita je nejvíce financovaným odvětvím v oblasti klimatických technologií. V období mezi rokem 2013 a první polovinou roku 2021 činila globální hodnota VC investic v této kategorii 132 miliard USD, tedy 61 % všech VC investic do klimatických technologií. Do oblasti energetiky směřovalo 15 % investic, 12 % do potravinářství a zemědělství, 9 % do průmyslu, výroby a managementu zdrojů. Podle investičního akcelerátoru Soulmates Ventures je v České republice rozložení investic obdobné.
4.6. - Celoevropské dopravní sítě, infrastruktura pro alternativní paliva, program nadcházejícího českého předsednictví v Radě EU a pomoc Ukrajině při dopravě zemědělské produkce na světové trhy. Nejen o tom jednal ministr dopravy Martin Kupka se svými protějšky z dalších 26 zemí EU na zasedání Rady pro dopravu, energetiku a telekomunikace v Lucemburku.
3.6. - Všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík. Shodli se na tom včera ministři dopravy zemí Evropské unie, kteří schválili také kritéria pro přechod k ekologickým palivům v letecké a lodní dopravě. Státy nyní budou o konečném znění norem vyjednávat s Evropským parlamentem, což bude podle českého ministra Martina Kupky úkolem nadcházejícího českého předsednictví EU.