​Komentář

Co přineslo září v dopravě a logistice

Co přineslo září v dopravě a logistice

1.10. - Sedm let tučných střídá sedm let hubených – tak praví Kniha knih. Nastávají však v životě lidstva situace, které tento zažitý pořádek mohou převrátit vzhůru nohama, respektive celý koloběh trochu posunout…

Vzpomínáte si ještě na dobu po odeznění finanční krize 2009-2012? (autor nemá na mysli zvláštní stav české ekonomiky, připisovaný jistému panu K). Objemy mezinárodní směny zboží letěly nahoru. Stejně tak se dvoucifernými čísly měřily nárůsty objemů v přepravě a logistice. Rejdaři po periodě umrtvení plavidel zadávali rekordní množství objednávek na novostavby (i když tenkrát byly hitem loďky o kapacitě 12 000 až 14 000 TEU max). Prudce se rozvíjela letecká přeprava zboží v souvislosti s nárůstem osobní spotřeby luxusního a rychle se kazícího zboží. A spediční a dopravní firmy posilovaly svoje týmy, i zde byl růst spíše extenzívní proto, aby bylo možno vyhovět explozi nových objednávek. (nutno také přiznat, že v té době ještě chyběly nástroje pro efektivní zvýšení produktivity typu AI). Hitem sezóny byly technologie just-in-time a just-in-sequence.

V roce 2019 se však zdálo, že růst se vyčerpal. Na obzoru se objevily první mráčky přebytečné kapacity a cena za přepravu padala strmě dolů.

A pak – jako deus ex machina – se objevil covid. Potřeba přepravit velké množství materiálu „hned teď“, kombinovaná s umrtvenými lidskými zdroji, ať už v logistických uzlech nebo doma na vynucené home office starosti o stagnaci odsunuly do budoucnosti. Nároky na těžko dostupné zdroje i prostor pro spekulace vyhnaly ceny služby do závratných výšin, což na svém konci mělo za následek raketový růst cen zboží, následovaný pálením „vrtulníkových peněz“. Pro firmy ve službách, pokud se uměly přizpůsobit, to byla bonanza.

Po odeznění této podivné doby však logicky útlum nastal. Známky budoucí hrozby se znovu objevily poněkud plíživě, ať už v rostoucím nesouladu mezi růstem obchodu se zbožím a nabízenou kapacitou (dopravci využili šance spálit svoje covidové výdělky nákupem nových technologií a prostředků, často až bezhlavě).

Přituhovat začalo letos v létě. Možná byl tím mrazíkem americký prezident s jeho oblíbenými cly, ale tento argument je spíše vítanou formulkou pro omluvu poníženého růstu či dokonce stagnace ze strany managementu dotčených firem.

Příkladem může být faktický finanční krach německého železničního dopravce. Pokud se ten do konce roku nezmátoří, tak EU zahájí řízení proti nedovoleným subvencím ze strany státu. Samozřejmě se to neobešlo bez výměny hlavního náčelníka (v září).

Francouzská dráha byla rozetnuta vedví; přitom v obou případech výkony na papíře rostou.

Cena v námořní přeprava již 3. měsíc klesá, ač se rejdaři snaží o 106 jarní příjemnou úroveň udržet všemi možnými způsoby. Bude-li pokračovat trend rušení plaveb z léta, po skončení vánoční sezóny bude na moři hodně volno. Ani cena ve vzduchu není optimální po odeznění jarního boomu spojeného s předzásobením v e-commerce.

A jak klesají ceny, klesá i marže a na opačném konci roste tlak na udržení výkonnosti jednotlivých firem. Ty reagují zpočátku různě, zakazují se účasti na konferencích (třeba švédská skupina na FIATA REU kongres v Praze), zbytné služební jízdy a jízdy služebními vozy vůbec, školení, osekávají se hmotné prostředky marketingu atd., nakonec však zákonitě dojde na firemní „rodinné stříbro“, tedy na zaměstnance. Zde se jako výmluva použije očekávaný efekt zapojení AI do činnosti firmy, ale AI sama bude potřebovat jistou dobu na zapracování.

Například fúze DSV se Schenkerem dle posledních zpráv vyústí ve zkrácení společného týmu o více než původně plánovaných 13 000 osob. Dachser podle zprávy zavře 5 z 15 poboček Air-Sea v Německu. Optimalizaci provozních týmů přiznávají K+N, DHL a další se určitě brzy připojí.

Co z toho však může vzejít? Vyřešení chronické nespolehlivosti v logistice, vyjádřené lapidárním „just-in-case“ určitě ne. AI sice může být zapojena do sledování a predikce výchylek v plánovaných tocích, ale lidský faktor schopný vysvětlit problém zákazníkovi se tím nenahradí. A to ani za cenu dalšího masívního rozvoje do chatovacích nástrojů a EDI komunikace mezi počítači u dopravce a jeho zákazníka.

Ona totiž ta recese utlumí zdroje i na takový rozvoj. A jednoduše lze – nahlédnutím do oné Knihy – spočítat, jak dlouho bude ještě trvat…

Petr Rožek

Ilustrační foto: LAN

spinner