Vnitrozemská plavba

​Komentář: Co přinesl červenec v dopravě

Kam se ztrácejí peníze z dotací do železniční a vodní dopravy? V průběhu měsíce července se nejprve v České televizi a poté návazně v některých tištěných médiích objevil komentář k nálezu NKÚ ve vztahu k efektivitě dotací poskytovaných českým státem odvětvím železniční a vodní nákladní dopravy, tedy nositelům potřebně změny v multimodální dopravě ve prospěch emisně příznivějších módů.

Stát plánuje prohloubit koryto Labe pro přepravu součástek pro Dukovany

30.8. - Státní podnik Povodí Labe plánuje prohloubit koryto řeky Labe pod několika nejnižšími mosty kvůli přepravě nadrozměrných součástek dvou nových bloků jaderné elektrárny Dukovany. Přepravu komponentů by v obdobích sucha mohla zkomplikovat absence plavebního stupně Děčín. ČTK to řekl mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský. Součástky z Koreje připlují po moři do Hamburku, odtud se po Labi dopraví do překladiště ve Chvaleticích na Pardubicku, odkud budou pokračovat po silnici.

Baťův kanál představuje nová aplikace, obsahuje i příručku pro plavbu

9.8. - Baťův kanál i jeho okolí představuje nová aplikace, která vznikla pro letošní turistickou sezonu. Její součástí je také Příručka Kapitána pro plavbu v České republice. Seznamuje zájemce například s povinnou výbavou plavidel, vysvětluje zvukovou signalizaci na vodních cestách, obsahuje výčet značek, pravidla plavebního provozu a další rady pro kapitány i pasažéry malých motorových lodí a člunů, sdělil dnes Petr Michalec z Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Pavel podepsal ratifikační listinu k dohodě s Německem o Labské vodní cestě

2.8. - Prezident Petr Pavel včera podepsal ratifikační listinu k česko-německé dohodě o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty. V tiskové zprávě o tom informoval odbor komunikace Kanceláře prezidenta republiky (KPR). Smlouva stanovuje základní parametry pro fungování vodní cesty z Pardubic do Hamburku, má usnadnit její využívání pro nákladní lodě při kombinaci s vodohospodářskými a ekologickými potřebami. Ratifikační listina podléhá spolupodpisu premiéra Petra Fialy.

NKÚ: Dotace na přepravu zboží po tratích a vodě nepomohly, roste silniční doprava

29.7. - Vliv dotací od státu i Evropské unie na rozvoj nákladní kombinované dopravy, které měly posílit přepravu zboží po železnici či vodě a snížit dopravu po silnicích, je minimální. Místo toho silniční nákladní doprava roste, uvedl dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v tiskové zprávě k výsledkům kontroly dotací. Železniční nákladní doprava navzdory dotacím podle zprávy stagnuje a vodní nákladní doprava téměř neexistuje. Ministerstvo dopravy v reakci na výsledky prověrky sdělilo ČTK, že železniční dopravu ve sledovaném období negativně zasáhla pandemie nemoci covid-19 i pokles přepravy uhlí a dalších komodit. Je podle úřadu také potřeba investovat do zvýšení kapacity tratí.

Sněmovna souhlasila s dohodou s Německem o údržbě a rozvoji labské vodní cesty

23.5. - Sněmovna souhlasila s česko-německou dohodou o údržbě a rozvoji labské vodní cesty. Smlouva stanoví základní parametry pro fungování vodní cesty z Pardubic do Hamburku, má usnadnit její využívání pro nákladní lodě při kombinaci s vodohospodářskými a ekologickými potřebami. Dohodu teď bude moci ratifikovat prezident Petr Pavel.

U plavební komory Dolánky vznikají stání pro malé rekreační lodě

14.5. - Další z řady nových čekacích stání pro malá rekreační plavidla vyrůstá u plavební komory Dolánky na Vltavě. Ředitelství vodních cest ČR tento týden zahájilo jeho stavbu v horní a dolní rejdě plavební komory, kde doposud žádné čekací stání pro rekreační plavidla neexistovalo. V současnosti nemají lodě možnost se během čekání na proplavení bezpečně a pohodlně vyvázat a musí zůstávat na motorech přímo na řece. Stavba by měla být hotova na podzim letošního roku.

​Soud prohlásil konkurz na České loděnice, pohledávky jsou za 76 milionů Kč

12.5. – Ústecký krajský soud zamítl návrh na reorganizaci děčínské firmy České loděnice a prohlásil na společnost konkurz. Věřitelé přihlásili pohledávky za 76 milionů korun, dnes odpoledne odvolali konkurzního správce a zvolili nového. Návrh na prohlášení úpadku podalo na začátku roku 23 zaměstnanců společnosti, která staví a opravuje nákladní lodě. Na mzdách dluží firma přes milion korun.

Dopravci v Česku loni po vodě přepravili 1,2 milionu tun nákladu, meziročně méně

16.4. - Dopravci v Česku loni po vodě přepravili 1,22 milionu tun nákladu, téměř o čtyři procenta méně než v roce 2022. Množství lodního nákladu se v Česku postupně snižuje od roku 2020. Vyplývá to z předběžných statistik ministerstva dopravy zveřejněných na webu Českého statistického úřadu. Množství nákladu přepraveného po řekách za loňský rok dosahuje zhruba 70 procent toho z roku 2019, před pandemií covidu-19. Tehdy ho dopravci převezli 1,73 milionu tun.

​Komentář: Co přinesl měsíc únor v oblastech dopravy a logistiky

Mnoho dlouhých let, a vlastně ještě před několika měsíci panoval v laické veřejnosti pocit, že se Labe ztrácí někde v kaňonu pod Děčínem. Řeka, za našich předků po většinu roku jediná cesta k našim sousedům (již do 10. století umisťuje Kosmas strážní a celní hradiště na hranicích se Saskem) jak obchodního, tak i cestovatelského významu, byla ale

spinner