19.8. – Dálnice D4 směrem na Písek sbírá jedno nej za druhým. Je to nejen nejdelší otevřený úsek v historii České republiky vybudovaný formou PPP, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru, ale také první dálniční stavba u nás, která má kompletní BIM model – a navíc plně „oživený“. Díky platformě ViiDA od společnosti VARS Brno vzniklo vůbec první digitální dvojče dálnice v Česku.
Informatika
17.8. – Společnost Siemens představila své plány týkající se začlenění asistenta pro průmyslové provozy a údržbu – Operations Copilot – do dopravních systémů bez řidiče a mobilních robotů. Vzhledem ke zvyšujícímu se nasazení mobilních dopravních robotů jako autonomních asistentů podporovaných umělou inteligencí (AI) bude Operations Copilot fungovat pro člověka-operátora jako uživatelské rozhraní. Uživatelům tak umožní provádět konfigurace autonomních mobilních robotů (AMR) a automaticky řízených vozíků (AGV) a přidělovat jim úlohy, jako je například přeprava materiálu a zboží ve výrobním provozu. Jedná se o další významný krok směrem k rozsáhlejší automatizaci automatizovaných továrenských provozů s využitím generativní umělé inteligence.
16.8. – Společnost AŽD 10. srpna 2025 úspěšně dokončila další významnou etapu modernizace trasy C pražského metra. Tentokrát šlo o úsek mezi stanicemi Kačerov a Vyšehrad, kde během devítidenní výluky proběhla komplexní výměna klíčových technologií zabezpečení provozu. Modernizace byla nezbytná kvůli stáří původní reléové technologie, která metru sloužila více než 50 let.
15.8. – S rostoucí mírou automatizace v ČR a na Slovensku a tlakem na maximalizaci efektivity se současně zvyšuje zájem nejen o digitální dvojčata manipulační techniky, ale i o digitální dvojčata jednotlivých palet. V této oblasti je nasazován systém Dragonfly od společnosti Intralog Services, díky jehož implementaci mohou firmy zvýšit efektivitu využití manipulační techniky a tím dokonce snížit její počet. Dragonfly je modulární řešení pro lokalizaci, kontrolu, řízení, navigaci a bezpečnost flotil manipulační techniky.
14.8. – Společnost Alstom získala významnou zakázku od singapurského Úřadu pro pozemní dopravu na dodání zabezpečovacího systému pro bezobslužný provoz pro stanice linky East-West Line, které se napojí na prodlouženou trasu metra Thomson-East Coast Line (TEL). Ta nově propojí město s letištěm Changi včetně plánovaného Terminálu 5. Zakázka navazuje na úspěšné dodání zabezpečovacího systému pro čtvrtou etapu linky TEL, která byla uvedena do provozu v červnu 2024, a posiluje dlouholeté působení společnosti Alstom v Singapuru.
13.8. – S plošným zavedením Sledování zásilek live nastavuje TIMOCOM nový standard pro transparentnost v silniční nákladní přepravě a ponechává kontrolu nad daty u vlastníků. Zatímco řešení Track-and-Trace dosud fungovala převážně v rámci vlastních vozových parků a systémů kusových zásilek se stálou sítí, nyní TIMOCOM poprvé umožňuje bezproblémové sledování zásilek, zejména na volatilním spotovém trhu pro přepravu celovozových (FTL) a kusových (LTL) zásilek.
12.8. – Německo dosahuje jen malého pokroku v digitalizaci své železniční sítě. Na konci roku 2024 bylo pouze 1,6 procenta federální železniční sítě vybaveno systémem ETCS (Evropský vlakový zabezpečovací systém). ETCS je klíčovou součástí standardizace různých evropských systémů řízení vlaků a usnadnění přeshraniční železniční dopravy. Zatímco federální vláda si klade za cíl převést celou železniční síť na tuto technologii do roku 2040, Allianz pro Schiene si stěžuje, že tohoto cíle pravděpodobně nebude dosaženo bez jasné strategie. Allianz pro Schiene to uvedla v tiskové zprávě.
12.8. – Ve stále datově orientovanějším světě logistiky hraje klíčovou roli inteligentní řízení skladových procesů. Společnost Jungheinrich nyní získala prestižní ocenění SupplyTech Breakthrough Award 2025 v kategorii Celkové analytické řešení roku za svůj inovativní systém řízení skladu (Warehouse Management System – WMS).
10.8. – Ještě před deseti lety bylo zemědělství považováno za jeden z nejkonzervativnějších a nejméně digitalizovaných oborů ekonomiky. Dnes patří mezi odvětví, která dokázala překvapivě úspěšně propojit staletí ověřené postupy s nejmodernějšími technologiemi a vytvořit tak udržitelný model růstu produktivity. To z něj činí opravdovou inspiraci pro stavebnictví, které v digitalizaci základních procesů stále hledá svou cestu. Paradox je zřejmý: zatímco stavební společnosti často investují miliony do nejmodernějších strojů, ve využívání dat zůstávají na úrovni Excelu a papírových výkresů. Jak se mohou z transformace v zemědělství poučit a začít systematicky sbírat data, aby mohly naplno využít potenciál umělé inteligence (AI)? A především – jak začít, aniž by se utopily v technologických experimentech bez jasného obchodního přínosu? Komentář, doporučení a tipy přináší Adam Heres Vostarek, regionální manažer PlanRadaru, evropské platformy pro digitální dokumentaci, komunikaci a reporting během výstavby a správy nemovitostí.
9.8. – Přehřátý asfalt, deformace povrchu, výtluky, které vzniknou během pár dní. Léto je často podceňované jako rizikové období pro silniční bezpečnost – právě v teplých měsících však hrozí řidičům specifická nebezpečí. První české kraje i správci proto začínají zavádět systémy prediktivní údržby. Ty využívají propojení dat z meteostanic, kamer i senzorů a ukazují, jak by v budoucnu mohla vypadat efektivní a bezpečná správa silnic.