8.12. – Když Evropská komise v létě 2023 představila balíček zelené nákladní dopravy, slíbila „více ekonomických zisků s menším dopadem na životní prostředí.“ S dnešním přijetím obecného přístupu k hmotnosti a rozměrům komerčních silničních vozidel radou může sektor silniční dopravy očekávat ekonomické zisky – ale společnost si bude muset počkat na jakékoli snížení environmentální stopy logistiky. Ve společném prohlášení k návrhu evropské směrnici o hmotnostech a rozměrech to uvedly Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR), Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA), Železniční nákladní doprava (RFF), Mezinárodní unie majitelů vozů (UIP) a Evropská asociace železničního průmyslu (UNIFE). Naopak Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že radě ministrů se podařilo dosáhnout vyváženého obecného přístupu. Sdružení ČESMAD Bohemia však upozorňuje, že žádoucí by byl širší záběr (viz ZDE)
Železniční doprava
8.12. – Rok 2025 patří k mimořádně úspěšným obdobím českého železničního průmyslu z hlediska mezinárodní spolupráce, posílení exportních aktivit a navázání nových obchodních partnerství. Díky ekonomické diplomacii, aktivní podpoře českých ambasád, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu dopravy se českým firmám daří vstupovat na nové trhy. Výsledkem jsou konkrétní zakázky v řádech miliard korun a větší povědomí o know-how českého železničního průmyslu na klíčových trzích po celém světě.
7.12. – Škoda Group v konsorciu se ŽOS Trnava a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 36 bateriových dvouvozových elektrických vlaků (BEMU) v celkové hodnotě téměř 332 milionu eur (8 miliard korun). Slovenský dopravce plánuje v příštím roce zakoupit prvních 16 jednotek, o dalších 20 jednotek může dodávky rozšířit díky opci. Nové bezemisní vlaky zmodernizují slovenskou regionální železniční dopravu, nahradí část dieselových souprav na neelektrifikovaných tratích a nabídnou cestujícím komfortní cestování bez nutnosti přestupů mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. Díky nasazení nových vlaků se sníží roční emise CO2 až o stovky milionů kilogramů oproti stávajícímu provozu. Část výroby vlaků bude realizována na Slovensku prostřednictví konsorciálního partnera ŽOS Trnava.
2.12. – „Události a informace zveřejněné v posledních dnech otevírají tolik otázek, že setrvání Jiřího Svobody ve funkci by poškozovalo důvěru veřejnosti ve fungování organizace. Nijak tím nepředjímáme závěry policejního šetření a respektujeme presumpci neviny.“ Ve vyjádření po jednání správní rady Správy železnic, které přinášíme v původním znění, to uvedlo Ministerstvo dopravy.
29.11. – DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS) úspěšně dokončila výrobu technicky unikátní dvojité kolejové spojky na syntetických pražcích Sekisui a dvou dilatačních zařízení pro dopravní podnik Ruhrbahn GmbH se sídlem v německém Essenu. Ten provozuje městskou kolejovou dopravu ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko a jako největší dopravní podnik v Porúří zajišťuje mobilitu pro více než 100 milionů cestujících ročně. Nově vyrobená kolejová konstrukce s celkovou délkou 123 m (DKS, dilatace a kolejové pole) bude brzy instalována u stanice Heissen Kirche v Mülheimu, jednom z klíčových bodů místní dopravní sítě lehkého metra U-Bahn / Stadtbahn.
28.11. – Správa železnic vybavila jednotným zabezpečovačem ETCS celý jižní koridor, poslední částí se stal úsek z Votic do Českých Budějovic. Dalším milníkem bude na konci příštího roku zavedení výhradního provozu ETCS. Práce na projektu a instalaci probíhaly od roku 2021. Celkové náklady dosahují dvě a čtvrt miliardy korun, z velké části na ně přispěla Evropská unie.
27.11. – Změna jízdního řádu, která vstoupí v platnost 14. prosince 2025, patří k nejvýznamnějším událostem na české železnici od okamžiku, kdy byly před dvaceti lety na trase Praha–Ostrava poprvé zavedeny spoje SC Pendolino. „Soupravy českých dopravců čekají nové mezinárodní linky, první skutečně rozsáhlé nasazení souprav jezdících rychlostí až 230 km/h a také historický vstup českého dopravce na zahraniční vnitrostátní trh. Čeští železniční dopravci dlouhodobě patří mezi komerčně nejaktivnější hráče ve střední Evropě – dokáží budovat silnou pozici i v konkurenci tradičně silných rakouských a německých dopravců,“ řekl Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.
24.11. – Generální ředitelé evropských železničních nákladních společností se v Kodani připojili k jednání vysoce postavených zástupců dánských úřadů, Evropské komise a průmyslových lídrů na dvoudenním strategickém setkání pořádaném DB Cargo a organizovaném Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Mezinárodní unie železnic (UIC). Akce, která se konala pod záštitou dánského poslance Thomase Jensena v dánském parlamentu. Vystoupil na ní Jacob Heinsen, stálý tajemník dánského ministerstva dopravy, a došlo zde k propojení 70 účastníků, kteří diskutovali o budoucnosti železniční nákladní dopravy a její klíčové roli v evropské ekonomice, konkurenceschopnosti a bezpečnosti.
21.11. – Evropští generální ředitelé železniční infrastruktury z Asociace evropských manažerů železniční infrastruktury (EIM) a Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) se ve středu sešli ve Varšavě, aby si vyměnili názory na to, jak posílit evropskou železniční síť do budoucna – tím, že ji zrychlí, zvýší a lépe propojí pro občany i podniky.
16.11. – Společnost Alstom uzavřela smlouvu s PKP Intercity, polským národním dopravcem, na dodávku 42 dvoupodlažních elektrických jednotek Coradia Max (EMU) včetně 30 let plnohodnotné údržby. Hodnota kontraktu činí přibližně 1,6 miliardy eur a zahrnuje opci na dalších 30 vlaků.