Železniční doprava

​Dopravní podnik: S novým brněnským nádražím vzroste provoz tramvají o 56 procent

19.3. – Pokud bude stát nové brněnské hlavní nádraží v místě dnešního dolního, bude to znamenat dramatický růst provozu MHD proti dnešnímu stavu, a to především tramvají. Aby zvládly předpokládanou zátěž, měly by předpokladu dopravního podniku výkony vzrůst o 56 procent. Nárůst frekvence nekolejové dopravy má být jen 4,5 procenta. Vyplývá to z prezentace dopravního ředitele Dopravního podniku města Brna Jana Seitla, kterou představil na konferenci o přestavbě brněnského železničního uzlu.

​Zrychlování havlíčkobrodské trati pokračuje

19.3. – Modernizace další části trati z Brna do Havlíčkova Brodu může začít. Správa železnic vybrala jako zhotovitele stavby mezi Přibyslaví a Pohledem společnost Chládek & Tintěra, která podala nabídku ve výši 2 770 989 541 korun. Rekonstrukce osm kilometrů dlouhého úseku umožní zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Celkovou přestavbou projdou obě stanice a také zastávky mezi nimi. Stavební práce začnou do poloviny dubna, potrvají do konce roku 2026.

​Veletrh Rail Business Days 2024: Letošní ročník provází nebývalý zájem vystavovatelů z různých zemí Evropy

19.3. – Blíží se další ročník prestižního mezinárodního veletrhu Rail Business Days, který je nevyhnutelnou událostí pro všechny zainteresované v železničním průmyslu. Veletrh se koná ve dnech 11.–13. června 2024 v Trojhalí Karolina v Ostravě a pro letošní rok si zvolil jako partnerskou zemi Polsko. Za minulé dva roky navštívilo veletrh přes 18 000 lidí.

​MD: Počet zemřelých na železnici se snižuje, proces zavádění výhradního provozu ETCS běží dál

19.3. – Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS na vybraných částech některých železničních koridorů v ČR. Ladění systému na vybraných úsecích české železnice běží naplno a je třeba se soustředit na maximální koordinaci příprav. Účastníci setkání Bezpečnostní komise MD též detailně prodiskutovali meziroční srovnání bezpečnostních parametrů na tratích v ČR, pozitivním trendem je především pokles počtu usmrcených na železnici a pokles úhrnu hmotných škod v meziročním srovnání. Taktéž se daří odstraňovat problematická místa na české železnici, což usnadňuje práci strojvůdcům.

​Diagnostická měření na koridorech bude provádět jedna souprava

18.3. – Správa železnic přešla na efektivnější způsob provádění měření koridorových úseků při rychlostech nad 120 km/h. Příslušné diagnostické jízdy se budou konat současně, s využitím všech potřebných vozidel v jedné soupravě. To přinese výraznou úsporu provozních nákladů i nezbytných omezení provozu. První integrované měření se uskuteční dnes mezi Prahou a Českými Budějovicemi, do konce března budou následovat další po celé republice.

​Spor o miliardy pro České dráhy se vrátí k městskému soudu, dopravci uspěli u NS

15.3. – Českým drahám znovu hrozí, že budou muset vrátit státu až sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod části svého majetku na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nynější Správu železnic. Nejvyšší soud vyhověl dovoláním soukromých dopravců RegioJet a Student Agency, podle kterých šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž. Vyplývá to z údajů na úřední desce. Znovu musí rozhodnout Městský soud v Praze, jehož verdikt z roku 2019 Nejvyšší soud zrušil, stejně jako rozsudek vrchního soudu z roku 2020.

​Komentář: Co přinesl leden v dopravě a logistice

Hlavním tématem měsíce ledna, vedle eskalace teroristických útoků na tranzitující plavidla v Rudém moři ze strany jemenských povstalců (na kteréžto téma bylo již vyřčeno mnoho), byla, a i nadále bezesporu zůstává, kombinovaná doprava. Bylo by proto vhodné zanalyzovat, co vedlo vedoucí účastníky ke znásobení aktivity.

​Stát pracuje na tom, aby se nové nádraží v Brně začalo stavět do roku 2030

15.3. – Stavba nového nádraží a celková přestavba železničního uzlu v Brně by měla začít v tomto desetiletí, řekl včera v Brně generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Ministr dopravy Martin Kupka ho doplnil, že stát pracuje na tom, aby v roce 2035 začalo nové nádraží sloužit. Brněnský radní Petr Kratochvíl včera však poprvé uvedl, že dlouho diskutovaná podzemní dráha, která má spojit nové nádraží s centrem a severem Brna, není prioritou a ještě dlouho se stavět nebude.

​Na modernizované trati z Prahy do Liberce by měly jezdit vlaky až 200 km/h

14.3. – S rychlostí vlaků až 200 kilometrů za hodinu se do budoucna počítá na železniční trati z Prahy přes Mladou Boleslav a Turnov na Liberec a dál na hranici s Polskem. Po jednání vlády to včera novinářům řekl premiér Petr Fiala. Studie proveditelnosti kterou loni schválila centrální komise ministerstva dopravy tak počítá se zkrácením jízdní doby ze současných 160 minut na necelých 70 minut.

Vyšlo v DN č. 5

​Martin Hořínek (ŽESNAD.CZ): Nákladní dopravci potřebují kvalitní časy na infrastruktuře

14.3. – Výkony železniční nákladní dopravy a kombinované dopravy loni klesaly. O přiblížení aktuální situace v těchto oborech jsme požádali prezidenta Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ a jednatele společnosti METRANS Rail, s.r.o., Martina Hořínka.

spinner