12.6. – Na veletrhu Rail Business Days v Ostravě představila společnost Stadler, v premiéře ve střední Evropě, své nejmodernější vozidlo RS ZERO. RS ZERO je připravené změnit způsob cestování po českých neelektrifikovaných nebo jen částečně elektrifikovaných tratích.
Železniční doprava
10.9. – Leo Express za rok 2024 dosáhl na základě auditovaných výsledků konsolidovaných tržeb 1,018 miliardy korun a rok 2023 tak překonal o více než 400 milionů. Zároveň přepravil 3,8 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o více než dva miliony. Vlaky dopravce ujely 4,6 milionu vlakokilometrů. V oblasti dochvilnosti dosáhl Leo Express nejlepších výsledků mezi většími dopravci v České republice s průměrným zpožděním přibližně 0,03 minuty na jeden vlakokilometr.
10.6. – Od 10. do 12. června se v ostravském Trojhalí uskuteční mezinárodní železniční veletrh a konference Rail Business Days. Mezi vystavovateli v segmentu železniční techniky nebude chybět ani společnost DAKO-CZ, přední český výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla. Letos představí řešení, která propojují digitalizaci s ohleduplností k životnímu prostředí.
9.6. – Ve dnech 10. až 12. června se v Ostravě v Trojhalí / Karolína uskuteční další ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business Days, který se řadí mezi nejvýznamnější oborové události ve střední Evropě. Také letos se jej aktivně účastní téměř dvě desítky členských firem ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, které na veletrhu představí nejnovější technologie, produkty i vize spojené s budoucností železniční dopravy.
9.6. – ÚOHS podal kasační stížnost proti rozsudku, který jeho předchozí rozhodnutí označil za nezákonné. Stížnost je „blanketní“, a tedy neobsahuje žádné konkrétní námitky ani důvody pro napadení rozsudku. Nejvyšší správní soud proto vyzval žalovaného k jejímu doplnění v zákonné lhůtě jednoho měsíce.
9.6. – Akiem, evropský lídr v pronájmu a údržbě lokomotiv a vozidel pro osobní dopravu, oznámil, že uzavřel se společností Siemens Mobility závaznou objednávku na 10 lokomotiv Vectron Dual Mode (VDM) s opcí na dalších 40 lokomotiv tohoto typu. Tato objednávka je součástí rámcové dohody, která byla podepsána v srpnu 2021 a týkala se dodávek lokomotiv a souvisejících služeb. První lokomotivy z nové zakázky budou dodány na konci roku 2026. Akiem v minulosti závazně objednal už 100 lokomotiv Siemens Vectron, postupně od roku 2021.
6.6. – Pražská strojírna, dceřiná společnost Dopravního podniku hlavního města Prahy, zveřejnila své auditované hospodářské výsledky za rok 2024. Tržby dosáhly rekordní výše 600,9 milionu korun. Výsledek hospodaření před zdaněním byl 48,4 mil. Kč, zhruba o 5 mil. Kč vyšší než v roce 2023. Vlastní kapitál vzrostl o 38,2 mil. Kč na 431,8 mil. Kč. Hodnota EBITDA poprvé v historii překročila 90 mil. Kč.
6.6. – Lokomotiva s alkoholovým imobilizérem je realitou. Společnosti CZ LOKO, GX Corpfin a SafeLock představí 10. června 2025 na veletrhu Rail Business Days v Ostravě první českou lokomotivu vybavenou alkoholovým imobilizérem, který zabrání rozjezdu, pokud strojvedoucí neprojde negativní dechovou zkouškou. Tato premiéra nastavuje nový standard bezpečnosti na železnici. Společnost CZ LOKO nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou volitelnou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv a také jako dodatečnou výbavu pro již provozovaná vozidla.
4.6. – První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) u chystaného úseku mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem. Kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí znamená, že projekt VRT Moravská brána postupuje do další fáze, kterou je výkup pozemků Správou železnic.
4.6. – Škoda Group v loňském roce výrazně zlepšila své hospodářské výsledky a ekonomické ukazatele. Objem nových zakázek vzrostl o 74 % na 1,7 miliardy eur (43 miliardy Kč), provozní zisk EBITDA se meziročně zvýšil o 185 % na celkových 62 milionů eur (1,55 miliardy Kč). Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro železniční a městskou bezemisní mobilitu, v roce 2024 vyrobil 432 nových vozidel – od tramvají a trolejbusů až po vlaky a vlakové vozy. Významného pokroku skupina dosáhla i v oblasti elektrických komponentů, když vyrobila téměř 3000 kusů motorů, trakčních kontejnerů a dalších zařízení.