27.3. – Projekt těžby lithia na Cínovci a jeho zpracování v Prunéřově na Chomutovsku v Ústeckém kraji zařadila Evropská komise mezi strategické projekty v rámci nařízení o kritických surovinách (Critical Raw Materials Act – CRMA). Tento krok potvrzuje klíčový význam českého ložiska v celoevropském kontextu. Zařazení na strategický seznam přináší českému lithiovému projektu řadu výhod, může například usnadnit financování nebo zefektivnit povolovací procesy. Projekt by nyní měl možnost získat podporu od finančních institucí EU, vyšší atraktivitu ale bude mít i pro soukromé investory.
Dopravní politika
26.3. – Rok 2024 přinesl společnosti ČEPRO historicky nejlepší hospodářské výsledky. V dynamickém a náročném prostředí, které stále ovlivňují důsledky války na Ukrajině a proměnlivá situace na energetickém trhu, firma dosáhla tržeb ve výši 76,836 miliardy korun a zisku před zdaněním 2,535 miliardy korun.
25.3. – Středočeský kraj spouští jeden z nejrozsáhlejších a investičně největších EPC projektů v Česku, který by měl kraji celkově v příštích deseti letech ušetřit 470 mil. Kč na energiích v desítkách budov. O velkou část úsporných opatření se postará společnost ENESA z holdingu ČEZ ESCO, která zrealizuje tři velké úsporné balíčky. Jen ty kraji v příštích 10 letech ušetří na energiích přes 150 milionů korun. Renovací od ENESA projde celkem 22 objektů a areálů v Rakovníků, Kladně, Příbrami, Zdicích a dalších středočeských městech a obcích. EPC projekt se bude týkat škol, domovů sociální péče nebo třeba rakovnické Rabasovy galerie. Za výši úspor ručí, jako u dalších podobných projektů, dodavatel ENESA.
24.3. – Jaké jsou nejnovější trendy ve vodíkovém sektoru od základního výzkumu až po nasazení praktických aplikací? Co brání rychlejší výstavbě vodíkových elektrolyzérů v Evropě a České republice? Jsou plány Evropské unie realistické a půjde zjednodušit současnou, zbytečně přísnou, legislativu? Případně do jakých českých vodíkových projektů zamíří další tři miliardy korun?
24.3. – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) vítá, že Evropská komise ve své Bílé knize o připravenosti evropské obrany 2030, zveřejněné 19. března, uznala zásadní roli železnice v obraně a připravenosti EU. Dokument, který obsahuje komplexní úvahy o posílení vojenských schopností EU, nastiňuje způsoby, jak lépe koordinovat národní výdaje na obranu a obrannou strategii a zajistit, aby kolektivní a koordinované akce přinášely vyšší hodnotu za vynaložené prostředky. Podle nařízení o bezpečnosti a akci pro Evropu (SAFE) bude na řešení společných a naléhavých priorit, včetně vojenské mobility, vyčleněna rozpočtová položka ve výši 150 miliard EUR.
24.3. – Společnost CATL a Nadace Ellen MacArthurové oznámily dohodu o urychlení rozvoje oběhového hospodářství baterií, přičemž společnost CATL se stala strategickým partnerem a prvním vedoucím podnikem v oblasti obnovitelných technologií v síti Nadace.
21.3. – Celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 má ztrojnásobit na 4,0 až 4,6 TWh. Vyplývá ze studie Battery Monitor, kterou představila RWTH Aachen University ve spolupráci s poradenskou společností Roland Berger. Evropský trh s akumulátory čelí cenové válce způsobené nadbytečnými kapacitami asijských výrobců, zejména z Číny, což vede k cenové válce a celosvětovému poklesu cen a vytváří tlak na evropské výrobce.
21.3. – Evropská Unie v eskalaci celní války otevřela nový front s USA – alkohol. V reakci na americká cla na dovoz hliníku a oceli zavedla EU reciproční cla na americké zboží v hodnotě 28 miliard dolarů, včetně 50% cla na americkou whiskey. Donald Trump na sebe nenechal s odpovědí dlouho čekat a pohrozil až 200% cly na vína, šampaňské a další alkoholické nápoje z Evropy. Jaký dopad by to mohlo mít na ceny alkoholu na pultech obchodů? Na tuto otázku se ve svém následujícím komentáři snaží odpovědět Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku.
16.3. – „Cíl zjednodušit schvalování fotovoltaických a větrných elektráren, zefektivnit schvalovací proces a snížit administrativní zátěž vnímáme pozitivně. Tento krok vnímáme jako důležitý nástroj pro urychlení rozvoje obnovitelných zdrojů energie, což je nezbytné pro splnění klimatických cílů a zvýšení podílu OZE. Pozitiva, která vidíme, jsou rychlejší výstavba a realizace projektů, snížení administrativní zátěže, podpora rozvoje OZ a potenciál pro růst trhu. Negativum je z našeho pohledu riziko nedostatečné kontroly kvality projektů vzhledem k zrychlenému schvalování hlavně u složitějších instalací. Dále jsou to možné problémy s připojením k distribuční síti, v případě, že nebude infrastruktura na nárůst připravena a riziko zvýšené konkurence,“ řekla provozní ředitelka Bidli Technologie a Energie Ivana Dancáková.
13.3. – Na nákladní dopravu budou dohlížet dál mobilní expertní jednotky, ovšem v novém jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Umožnila to novela několika silničních, jejíž návrh schválili poslanci. Ta zároveň zavádí novou formu flexibilní veřejné dopravy, tzv. poptávkovou dopravu. Návrh změn rovněž počítá s pravidly pro autonomní vozidla nebo doručováním řidičských průkazů do výdejních míst či boxů.