Dopravní politika

Reforma železnice v SRN

21.10. - Nová federální vláda stojí před mamutím úkolem: Železniční nákladní doprava má dosáhnout podílu 25 % v modálním rozdělení do roku 2030, spolkové ministerstvo dopravy dokonce považuje 30 % za možné. K tomu jsou nutné obrovské investice mimo jiné do nových tratí a 740 metrů předjížděcích kolejí, lokomotiv, vagonů, elektrifikace a vleček do firemních lokalit a průmyslových areálů. Před volbami do Spolkového sněmu a po něm vystoupila sdružení, vědci a politici a odhadli investiční potřeby na 32 až 100 miliard eur, aby se železnice reformovaly. Odborníci se shodují, že financování železnic je složité a matoucí a že reforma je velmi potřebná. Ve federálním rozpočtu na rok 2021 je téměř 10 miliard EUR vyčleněno například na novou výstavbu a rozšíření, údržbu, opatření proti hluku, digitalizaci nebo dotace na jednovozovou dopravu. Pokud sečtete všechny kapitoly, existuje více než 30 titulů pro železniční nákladní a osobní dopravu. Budoucí federální vláda proto bude mít co dělat, aby rozluštila síť investic, grantů a dotací. Kolik peněz přesně je potřeba a zda je k dispozici tolik finančních prostředků s ohledem na vysoký dluh a důsledky koronakrize, není jasné.

Vydání 21/2021

Výběr článků z DN 21 zveřejníme 4. listopadu.

(red)

Správa železnic a SNCF Réseau uzavřely novou smlouvu o spolupráci při přípravě VRT

21.10. - Správa železnic pokračuje v úspěšné spolupráci s francouzskými státními drahami na projektu vysokorychlostních tratí (VRT). Nová smlouva se SNCF Réseau zajistí konzultace v dalších stupních přípravy na příštích 8 let.

Právě vychází v DN č. 21

​Studie Deloitte: Přechod na elektromobilitu by měl mít na českou ekonomiku pozitivní dopad

23.10. – Plný přechod na elektromobilitu, pokud nedojde k úplné relokaci výroby motorových vozidel z ČR, by neměl negativně ovlivnit českou ekonomiku. Vyplývá to ze studie společnosti Deloitte, na kterou odkázal hlavní ekonom Deloitte David Marek na tiskové konferenci v Praze (viz DN18–19/21) v souvislosti s dotazem, jaký dopad může mít rozvoj elektromobily na český automobilový průmysl a českou ekonomiku.

Státy EU jednají o sankcích proti běloruským aerolinkám přivážejícím migranty

19.10. - O možném rozšíření sankcí proti běloruskému režimu zaměřeném zejména na leteckou společnost Belavia jednali včera ministři zahraničí zemí Evropské unie. Zvláště Polsko a pobaltské státy se snaží prosadit, aby společnosti z unijních zemí přestaly pronajímat běloruským aerolinkám letadla, v nichž do Běloruska putují migranti z asijských a blízkovýchodních zemí. Zejména Irsko, kde sídlí některé firmy mající s Belavií kontrakty, je však skeptičtější, pokud jde o rychlé řešení. Podle českého ministra zahraničí Jakuba Kulhánka Praha další sankce podporuje. Unijní země vedle toho zvažují, že by běloruskou opozici pozvaly na prosincový summit se zeměmi Východního partnerství.

​Vícero států EU kritizuje návrh obchodování s emisními povolenkami v dopravě

8.10. – Zda obchodování s emisemi pro silniční provoz a budovy bude v EU zavedeno, není v žádném případě samozřejmostí. Mnoho ministrů životního prostředí v EU odpovědných za toto téma je k návrhu Evropské komise kritických. Mnoho z nich se obává, že občané, zejména ti s nižšími příjmy a z ekonomicky slabších členských států, budou příliš zatěžováni růstem cen pohonných hmot. Strach z prudkého růstu cen energií byl zmíněn také v první diskusi o balíčku EU pro ochranu klimatu „Fit for 55“ v Radě ministrů životního prostředí. Obzvláště velký odpor je v Polsku a Maďarsku.

Vydání č. 20

Výběr článků z DN 20 zveřejníme 29. října.

(red)

​Radek Špicar (SPČR): Přechod k elektromobilitě je nevyhnutelný světový trend

Transformace automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě je tažená nejen Evropskou unií, politikou a regulacemi, ale také finančními trhy, bankovním sektorem a neevropskými zeměmi. To vše automobilový průmysl k této transformaci nutí. Na tiskové konferenci společnosti Deloitte k problematice výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory (viz str. 1 a 3) to uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

​Zeptali jsme se Mgr. Zdeňka Petzla, LL.M., výkonného ředitele Svazu automobilového průmyslu ČR

Česká ekonomika se velkou měrou opírá o automobilový průmysl. Ten však začíná procházet velkou transformací související s přechodem na elektromobilitu. Nehrozí, že v důsledku dojde ke snížení výkonosti tohoto odvětví a oslabení pozice ČR v rámci automobilového průmyslu v Evropě? A to nejen z hlediska produkce finálních výrobců, ale i subdodavatelů, neboť pro mnohé z nich může být změna výrobního programu velice obtížná.

​Mezinárodní svazy na počátku druhého pololetí

Letecká doprava. Letecká IATA Air Cargo (nákladní sekce Mezinárodní asociace letecké dopravy) pořádá v Istanbulu ve dnech 12. – 14 října 2021 sympozium Svět carga – WCS (World Cargo Symposium). Má jít o největší a nejprestižnější akci roku tohoto druhu, která dá dohromady hlavní subjekty z celého dodavatelského řetězce v leteckém zboží. Očekává se, že sympózia se zúčastní přes tisíc vedoucích pracovníků z této oblasti a více než 40 vystavovatelů. Setkání se uskuteční v hotelu Hilton Bomonti.

spinner