Dopravní politika

​Rozhodování mezi spalovacími motory a elektromobily není již tak jasné, jako bylo dříve

16.3. – Ještě před nedávnem by bylo téměř automatické, že dodavatelé automobilek by měli svou výrobu přeorientovat na elektromobilitu. Dnes však rozhodování o investicích do změny výroby již tak jednoduché není. Přední světoví výrobci automobilů totiž signalizují, že elektromobily nejsou jedinou cestou, kterou zvažují. To vše činí investiční rozhodování jejich dodavatelů složitější.

​Vyšlo v DN č. 5

Ralf-Charley Schultze (UIRR): Kapacitu tratí pro nákladní dopravu by zvýšilo prodloužení osobních vlaků

15.3. – V kombinované dopravě pokračoval loni pokles přepraveného zboží. Vyjádření k tomu, co je třeba učinit pro zastavení tohoto trendu, nám poskytl Ralf-Charley Schultze, prezident Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).

​Komentář: Co přinesl leden v dopravě a logistice

Hlavním tématem měsíce ledna, vedle eskalace teroristických útoků na tranzitující plavidla v Rudém moři ze strany jemenských povstalců (na kteréžto téma bylo již vyřčeno mnoho), byla, a i nadále bezesporu zůstává, kombinovaná doprava. Bylo by proto vhodné zanalyzovat, co vedlo vedoucí účastníky ke znásobení aktivity.

Nebezpečné řidiče čekají od dubna terapeutické programy

13.3. - Výsledkem několika výzkumných projektů, které Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci se špičkovými výzkumnými pracovišti i aplikačními partnery řešilo, jsou nově uzákoněné a dlouho očekávané Terapeutické programy pro řidiče. Nově je budou muset absolvovat ti, kteří budou usilovat o navrácení svého řidičského oprávnění, které pozbyli kvůli závažnému porušení pravidel.

​Vyšlo v DN č. 5

Jan Sechter (HK ČR): Emisní povolenky v dopravě mohou ohrozit i další odvětví ekonomiky

12.3. – Doprava i celá ekonomika se musí stále více vypořádávat se snahou Evropské komise o dekarbonizaci. Jak se na tuto problematiku a preferovaný modal shift od silniční dopravy k železniční dívá Hospodářská komora České republiky, to nám přiblížil předseda její Dopravní sekce Jan Sechter.

​Zájem o bezemisní elektřinu roste: Jak o zelenou, tak o jadernou

9.3. – Firmy snižují svoji uhlíkovou stopu a svůj dopad na životní prostředí. Zájem o elektřinu z obnovitelných zdrojů a z jádra opět stoupl. Společnost ČEZ ESCO loni svým zákazníkům dodala 2 TWh zelené elektřiny, což bylo o 10 % více než v roce 2022. Původ elektřiny z obnovitelných zdrojů zaručují tzv. záruky původu, které zákazníci od ČEZ ESCO obdrží s dodanou elektřinou. ČEZ ESCO v loňském roce zároveň dodala zákazníkům také 630 GWh elektřiny z jaderných zdrojů, to představuje meziroční nárůst o 13 %.

Vydání DN č. 3 - 4

Výběr z článků DN č. 3 – 4 přineseme 21. března.

(red)

Vláda ve středu projedná nové ocenění ministerstva dopravy

19.2. - Ministr dopravy Martin Kupka ve středu vládě předloží návrh nového ocenění, které má úřad udělovat. Ocenění chce resort udělovat za mimořádné počiny, významné zásluhy nebo dlouhodobé působení v oblasti dopravy. Ministerstvo plánuje pořídit 100 medailí včetně odznaku a stojánku za 130 000 korun. Medaile podle zdůvodnění návrhu nařízení vlády ministerstvo uhradí ze svého rozpočtu, o jeho navýšení žádat nebude. Vyplývá to z návrhu vládního nařízení.

Česko se musí rychleji a důkladněji chystat na nástup vodíkové ekonomiky

15.2. - Česká republika se musí důsledněji a systematičtěji zaměřit na využití vodíku v průmyslu či dopravě. Jinak hrozí, že zejména firmy budou po roce 2030 platit vysoké pokuty za nedodržování evropských směrnic a budou mít také dražší emisní povolenky. Pokud navíc Česko podcení nástup vodíkové ekonomiky, může to mít v příštích letech dopad na růst HDP, zaměstnanost i příliv nových investic. Takové jsou závěry studie o využití a budoucnosti vodíku v ČR, kterou si u společnosti PwC nechal vypracovat Svaz průmyslu a dopravy ČR s podporu firmy ORLEN Unipetrol.

​V Portálu dopravy lze nově žádat o změny v registru vozidel

12.2. – Žádosti o převod vlastníka vozidla nebo o vydání doplňkové registrační značky mohou nově podávat fyzické osoby přes Portál dopravy. Novinky šetří nejen čas, ale díky slevě i peníze, za správní poplatky. „Pokračujeme v digitalizaci dopravních agend a rozšiřujeme digitální služby například o elektronické podání žádosti ke změně vlastníka vozidla nebo vydání doplňkových registračních značek. Systém do žádosti automaticky předvyplní všechny známé údaje. Žadatel také díky on-line žádosti ušetří 20 procent z výše správního poplatku,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

spinner