Námořní doprava

​Komentář: Co přinesl květen v dopravě

Zatímco dlouhodobé smluvní sazby kontejnerů z Asie nadále drží vysokou úroveň, oceánští dopravci se koncem dubna předháněli v nabízení výrazných slev na spotové sazby z Číny, protože poptávka po přepravě nákladu dočasně vyschla kvůli omezením Covid lockdownu v Šanghaji (a dříve v jiných přístavech). Dynamika uzavírání dlouhodobých smluv s výrazně vyššími sazbami však podpořila obrovské zisky za první čtvrtletí, které dopravci vykázali.

DB Schenker se chystá provozovat autonomní pobřežní kontejnerovou loď s nulovými emisemi

7.6. - Společnost DB Schenker v Norsku představila plán na provozování inovativní pobřežní kontejnerové lodě s nulovými emisemi AutoBarge 250 Coast Feeder. Plně elektrické plavidlo, které je díky unikátnímu designu prvním svého druhu na světě, poslouží přepravě zboží norské nábytkářské společnosti Ekornes ASA.

Platnost anglického IMDG Code

6.6. - Mezinárodní námořní organizace (IMO) vydala anglické znění předpisů pro přepravu nebezpečného zboží pro námořní dopravu ve verzi Amdt. 40–20. Korektura vyšla na 7 stranách a týká se všech sedmi částí i rejstříku pravidel. IMDG Code, Amdt. 40–20 vstupuje závazně v platnost 1. června 2022.

Státy EU se shodly na infrastruktuře pro elektromobily, čeká je jednání s EP

3.6. - Všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík. Shodli se na tom včera ministři dopravy zemí Evropské unie, kteří schválili také kritéria pro přechod k ekologickým palivům v letecké a lodní dopravě. Státy nyní budou o konečném znění norem vyjednávat s Evropským parlamentem, což bude podle českého ministra Martina Kupky úkolem nadcházejícího českého předsednictví EU.

Vznikl Port of Antwerp Bruges, největší exportní přístav v Evropě

Přístavy Antverpy a Zeebrugge budou pokračovat ve svém růstu pod jedním názvem: Port of Antwerp‑Bruges. Na mimořádné valné hromadě na konci dubna podepsala obě města dohodu akcionářů sjednocené přístavní společnosti. Zahájení procesu fúze svých přístavů oznámila města Antverpy a Bruggy loni v únoru.

Společnost cargo-partner otevírá druhou řeckou kancelář v Pireu

31.5. - Nová pobočka v největším námořním přístavu Řecka doplňuje rozsáhlou síť cargo-partner v jihovýchodní Evropě a nabízí námořní, letecká a silniční „door-to-door“ řešení. Strategická poloha přístavu umožňuje společnosti cargo-partner dosáhnout rychlejší tranzitní časy pro importní zásilky z a na Balkán.

​Objem ruské ropy naložené na lodích na moři vystoupil na rekord

25.5. – Na moři se v současnosti nachází rekordních zhruba 62 milionů barelů ruské ropy typu Urals, neboť prodejci mají problémy s nalezením odběratelů této ropy. Uvedla to agentura Reuters, která se odvolává na údaje analytické společnosti Vortexa.

​Británie chce Ukrajině kvůli zablokovaným přístavům pomoci s vývozem obilnin

24.5. – Británie hledá způsoby, jak pomoci Ukrajině s vývozem obilnin, které kvůli ruské invazi a zablokovaným přístavům nemůžou zemi opustit obvyklou lodní cestou. Stanici Sky News to dnes řekl britský ministr dopravy Grant Shapps, který toto téma řeší se svým ukrajinským protějškem Oleksandrem Kubrakovem. Ukrajina kvůli válce čelí problémům, jak vyvézt téměř 25 milionů tun obilí, přičemž jeho nedostatek může ohrozit miliony hladovějících lidí v chudých zemích.

​Komentář: Co přinesl duben v dopravě

Dne 31. března americkým Senátem prošel formálním hlasováním zákon o reformě námořní dopravy z roku 2022 (OSRA), který v únoru představili senátoři Amy Klobucharová (demokratka z Minnesoty) John Thune (republikán za Jižní Dakotu) a o týden dříve byl schválen Výborem pro obchod, vědu a dopravu. Senát je nyní připraven k jednání se Sněmovnou reprezentantů, aby našel kompromis, který by podepsal americký prezident.

Finanční rok 2022 začal pro HHLA úspěšně

16.5. - Hamburská přístavní a logistická společnost HHLA zaznamenala v prvních třech měsících roku výborné výsledky. Tržby skupiny HHLA vzrostly o 10,7 % na 386,2 milionu EUR (v předchozím roce 348,7 mil. EUR). Zatímco k pozitivnímu vývoji tržeb přispěly všechny segmenty skupiny, nárůst provozního výsledku skupiny (EBIT) ovlivnily nárůst poplatků za skladování v segmentu kontejnerů a další zvýšení podílu železnice na celkové intermodální přepravě HHLA. Provozní výsledek skupiny (EBIT) se zvýšil o 15,9 % na 53,7 milionu EUR (v předchozím roce 46,3 mil. EUR). Marže EBIT tak dosáhla 13,9 % (v předchozím roce 13,3 %). Zisk po zdanění vzrostl o 7,0 % na 22,8 milionu EUR (předchozí rok: 21,3 mil. EUR).

spinner