9.2. – Společnost A.P. Moller – Maersk hlásí dobré finanční výsledky za rok 2024 s růstem ve všech segmentech a výrazně lepší ziskovostí s nárůstem EBIT o 65 % na 6,5 miliardy USD. K výsledkům přispěla vyšší poptávka po kontejnerech a zvýšené sazby za námořní přepravu, růst nejvyššího objemu a objemu v terminálech a solidní zlepšení ve většině produktů logistiky a služeb. Vzhledem k dobrým výsledkům a silné rozvaze navrhuje představenstvo dividendu ve výši 1 120 dánských korun na akcii a samostatně oznámilo zahájení programu zpětného odkupu akcií v objemu až 2 miliard USD, který bude realizován po dobu 12 měsíců.
Námořní doprava
7.2. – Dne 1. února zahájily společnosti Maersk A/S (Maersk), subjekt spadající pod A.P. Moller – Maersk, a Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd) svou provozní spolupráci Gemini Cooperation. Jejich ambicí je po plném zavedení poskytovat flexibilní a propojenou námořní síť s nejlepší spolehlivostí v oboru přesahující 90 %.
5.2. – Dění kolem Panamského průplavu a možné strategické globální obchodní spojení, které je nyní v centru mezinárodní pozornosti, je i zdrojem narůstající nervozity v mezinárodním společenství. A dopady bude mít samozřejmě i na dopravní odvětví.
22.1. – Panamské úřady zahájily audit podniku s vazbami na Čínu, který má kontrolu nad dvěma přístavy u Panamského průplavu. Činí tak v době, kdy nový americký prezident Donald Trump opakuje hrozby, že Spojené státy si Panamský průplav vezmou zpět, informují tiskové agentury. Američané tuto vodní cestu před více než 100 lety postavili a měli ji i ve správě, od roku 1999 ale vykonává správu Panama.
14.1 – Neovladatelný tanker Eventin s 99 000 tunami ropy, který remorkéry odtáhly k rujánskému přístavu Sassnitz na severovýchodě Německa, opustí Baltské moře. Včera to podle agentury DPA oznámil německý úřad pro lodní dopravu a správu vodních cest. Plavidlo je zřejmě součástí takzvané ruské stínové flotily, kterou Moskva neoficiálně využívá, aby obešla západní sankce na vývoz své ropy.
2.1. – Panama si 31. prosince připomněla 25 let od předání do své správy námořního průplavu, který je důležitou spojnicí mezi Atlantským a Tichým oceánem. Na oslavy doléhají výroky budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa, který naznačil, že by mohl požadovat návrat průplavu pod americkou správu. To v malé středoamerické zemi, která zažila americkou invazi v roce 1989, vyvolalo nevoli.
30.12. – Egypt o víkendu úspěšně otestoval rozšíření části Suezského průplavu, které umožní na dalších deseti kilometrech dvousměrný provoz. Rozšíření má minimalizovat dopad mořských proudů na lodní dopravu, snížit riziko zablokování lodí a zvýšit kapacitu této důležité vodní cesty, uvedla agentura AFP s odvoláním na prohlášení správy průplavu.
29.12. – Německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková v souvislosti s několika poškozenými kabely v Baltském moři varovala před ruskou stínovou flotilou a vyzvala k dalším protiruským sankcím, informuje německá tisková agentura DPA. Britský server Lloyd's List specializovaný na námořní dopravu napsal, že na palubě tankeru Eagle S, který je podezříván z porušení jednoho z kabelů a nad kterým tento týden převzaly kontrolu finské úřady, se našlo „špionážní vybavení“.
27.12. – Mexická prezidentka Claudia Sheinbaumová vyjádřila podporu panamské vládě, která by mohla přijít o kontrolu nad Panamským průplavem. V neděli tím pohrozil zvolený americký prezident Donald Trump, proti čemuž se ohradil jeho panamský protějšek José Raúl Mulino, informovala agentura Reuters.
25.12. – Zvolený americký prezident Donald Trump v sobotu obvinil Panamu, že vybírá nadměrné poplatky za využívání Panamského průplavu a pohrozil, že pokud tato středoamerická země nebude vodní cestu spravovat přijatelným způsobem, mohl by požadovat předání správy nad průplavem Spojeným státům. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jde o mimořádně vzácný případ, kdy americký vrcholný politik varuje, že by mohl na suverénní zemi tlačit, aby předala část svého území.