Námořní doprava

​Budimex dokončil výstavbu kontejnerového terminálu T3 Baltic Hub

12.6. – V polském Gdaňsku skončily hlavní práce na stavbě nového kontejnerového terminálu T3 Baltic Hub. Projekt realizovaný společností Budimex ve spolupráci s firmou Deme Dredging zahrnoval mimo jiné vybudování umělého ostrova o rozloze 36 hektarů a výstavbu 717 metrů dlouhého hlubinného nábřeží. Díky novému terminálu zvýší Baltic Hub svoji odbavovací kapacitu o dalších 1,5 milionu TEU ročně na celkových 4,5 milionu TEU.


​Komentář

Co přinesl květen v dopravě a logistice

10.6. – Přesně před rokem se tento již pravidelný sloupek týkal také letecké dopravy zboží. To je ale asi jediná podobnost, kterou lze v tuto chvíli vysledovat. Ale pojďme na náš příběh. Airfreight byl v květnu jak na houpačce – cla nahoru, výkony dolů. Pak houpy hou, cla dolů, výkony nahoru. A tak každý týden, s pravidelností odpovídající změnám nálady v americké administrativě, a především v hlavě nejvyšší…


​ČEZ se poprvé postaral o přepravu LNG tankeru přes oceán

26.5. – Další úspěšný milník v oblasti LNG má za sebou ČEZ. Do nizozemského terminálu v Eemshavenu dorazil téměř 300 metrů dlouhý tanker s LNG, u kterého se ČEZ poprvé staral o celou plavbu. Dosud energetická společnost vždy objednávala LNG jako ucelenou službu a náklad převzala až v terminálu v Eemshavenu. Nyní měli odborníci z ČEZ na starost celý navigační a logistický řetězec, tedy jednání se zkapalňovacím terminálem ve Spojených státech, pronájem lodi, nakládku v USA i samotnou cestu přes Atlantský oceán a návrat lodi zpět. Zvládnutím další části procesu zacházení s LNG posiluje ČEZ dále své know-how v oblasti obchodování s komoditami, a tak i energetickou bezpečnost České republiky.


​HHLA slaví letos 140 let a třicetiletou spolupráci se společností METRANS

20.5. – Společnost Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) letos slaví 140. výročí svého založení a zároveň si připomíná 30 let úspěšné spolupráce se svou dceřinou železniční společností METRANS. To, co začalo v květnu 1995 jako strategická investice, se od té doby stalo základním kamenem skupiny HHLA. Toto průkopnické partnerství vytvořilo celoevropskou logistickou síť, která nově definovala spojení mezi velkými námořními přístavy a hospodářsky dynamickými regiony ve vnitrozemí.


​Svaz spedice a logistiky ČR: V námořní dopravě začaly platit celní předhlášky ICS2

25.4. – V uplynulých měsících došlo k přeskupení námořního trhu, začala fungovat nově spojená skupina Maersk a Hapag-Lloyd. Co se však na moři nemění, je obeplouvání Afriky. Kratší cesta přes Rudé moře stále není kvůli konfliktům využívána.


​IMO schválila předpisy pro globální námořní dopravu s nulovými emisemi

23.4. – Mezinárodní námořní organizace (IMO) dosáhla důležitého kroku k vytvoření právně závazného rámce pro celosvětové snížení emisí skleníkových plynů (GHG) z lodí, jehož cílem je dosažení nulových čistých emisí do roku 2050, respektive přibližně kolem roku 2050. Rámec IMO pro nulové emise je prvním rámcem na světě, který kombinuje povinné emisní limity a ceny skleníkových plynů v námořním odvětví.


​Společnost MSC zahajuje provoz nové kontejnerové linky mezi přístavem Göteborg a Asií

8.4. – Největší světová kontejnerová společnost MSC nyní spouští novou kontejnerovou linku s přímou dopravou mezi přístavem Göteborg a Asií. Každý týden budou lodě MSC s kapacitou více než 15 000 TEU přepravovat zboží mezi přístavem Göteborg a přístavy v Číně, Japonsku, Koreji, Thajsku a Vietnamu.


​LogEx Logistics otevře oddělení námořních přeprav a rozšíří mobilní aplikaci

1.4. – Společnost LogEx Logistics, která spolupracuje s tisíci dopravci, připravuje otevření svého prvního specializovaného oddělení námořních přeprav, do něhož hledá odborníky s praxí. Intenzivně pracuje i na rozšíření klientské aplikace o sledování zásilek. Plánuje také exkluzivní interní aplikaci pro spolupracující dopravce, díky které se dopravci o poptávce dozví dříve než z databank. Bude zaměřena hlavně na dlouhodobé tendry. Díky tomu bude LogEx Logistics schopen uspět ve více výběrových řízeních, protože bude disponovat smluvně zajištěnou přepravní kapacitou i na dlouhodobé zakázky.

​Do Baltic Hubu v Gdaňsku dorazily poslední tři jeřáby STS

13.3. – Dne 12. března 2025 obdržel komplex hlubokomořského kontejnerového terminálu Baltic Hub v polském Gdaňsku poslední tři ze sedmi nejmodernějších jeřábů typu Ship-To-Shore (STS) pro projekt rozšíření terminálu T3. Po úplném dokončení na konci roku 2025 zvýší T3 schopnost terminálu Baltic Hub odbavovat největší kontejnerové lodě na světě, upevní jeho pozici předního kontejnerového uzlu v Baltském moři a promění komplex hlubinného terminálu v jeden z největších v Evropě.


​DSV: Suezský průplav se stabilizuje nejdříve v létě, globální námořní obchod však poroste

7.3. – Dříve klíčová námořní trasa přes Suezský průplav je od konce roku 2023 narušována útoky na obchodní lodě ze strany vojenského hnutí Hútíů. Přestože lednové příměří mezi Hamásem a Izraelem vzbudilo naději na stabilizaci, situace v Rudém moři zůstává nejistá a nadále výrazně ovlivňuje globální námořní dopravu. Většina přepravních společností, včetně DSV, proto nadále volí delší, ale bezpečnější cestu kolem Mysu Dobré naděje a návrat na Suezský průplav vyhlíží nejdříve v polovině roku 2025. I přes vidinu dalšího nestandardního roku se očekává, že globální námořní obchod poroste.


spinner