​IRU: Nová pravidla EU pro řízení motorových vozidel otevírají cestu mladým a bezpečným řidičům

​IRU: Nová pravidla EU pro řízení motorových vozidel otevírají cestu mladým a bezpečným řidičům

24.10. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že Evropský parlament s konečnou platností schválil modernizovaná pravidla pro řidičské průkazy EU. Reforma, na níž se orgány EU dohodly na začátku tohoto roku, posiluje bezpečnost silničního provozu a zlepšuje přístup k této profesi v souladu s prioritami IRU.

S nyní přijatým zákonem mohou 18letí řídit nákladní automobily a 21letí mohou řídit autobusy, pokud jsou držiteli úplného osvědčení o odborné způsobilosti. Aktualizovaná pravidla rovněž zavádějí řidiče nákladních vozidel z povolání s doprovodem od 17 let a zavádějí plně digitální řidičský průkaz platný v celé EU.

Tato opatření, která IRU dlouhodobě prosazuje, posilují atraktivitu profese pro mladší generace při zachování vysokých standardů bezpečnosti a odborné přípravy.

Ředitelka sekce IRU při EU Raluca Marian uvedla: "Dnešní hlasování Parlamentu proměnilo tuto reformu v právo EU. Přináší dlouho očekávané vyjasnění a modernizaci školení a udělování řidičských průkazů, což Evropě pomůže přilákat nové generace profesionálních řidičů a zároveň zachovat bezpečnost a vymáhání práva. Nyní se pozornost obrací k důslednému uplatňování ze strany členských států."

Odvětví silniční dopravy se i nadále potýká s chronickým nedostatkem řidičů. V současné době je po celé Evropě neobsazeno více než půl milionu pozic.

Snížením překážek vstupu, podporou strukturovaného řízení s doprovodem a zlepšením přenositelnosti řidičských průkazů pomůže nový právní předpis přilákat mladé talenty a obnovit stárnoucí pracovní sílu. To je nezbytné pro zachování služeb osobní a nákladní dopravy v EU a zajištění kontinuity mobility a dodavatelských řetězců.

Harmonizovaná digitální licence zjednoduší kontroly, omezí papírování a zajistí spravedlivější a efektivnější přeshraniční vymáhání. Přísnější uznávání zákazů řízení mezi členskými státy rovněž zlepší dodržování předpisů a bezpečnost silničního provozu.

Směrnice dále modernizuje školení řidičů přidáním modulů týkajících se povědomí o rizicích, zranitelných účastníků silničního provozu, odvádění pozornosti a řízení mrtvého úhlu. IRU podporovala tento přístup založený na dovednostech jako účinnější způsob, jak zlepšit bezpečnost než zavádění nových omezení.

Nová pravidla vstoupí v platnost 20. dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Členské státy budou mít tři roky na to, aby směrnici provedly ve vnitrostátním právu, a další rok na přípravu jejího provedení.

IRU bude i nadále spolupracovat s EU na zajištění jednotného uplatňování a prosazování uznávání kvalifikací řidičů ze třetích zemí, což je nezbytné pro řešení dlouhodobého nedostatku řidičů v Evropě.

ČESMAD Bohemia: Důležité je usnadnit přístup k profesi řidičům z třetích zemí

Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů ČESMAD Bohemia, uvedl, že schválený text v písemné podobě nemá k dispozici a nerad by přímo komentoval něco, v čem každé slovo či interpunkce může hrát roli.

„Podle jednání v Evropském parlamentu ale předpokládám, že byl schválen plošně věk 18 let pro skupinu C, což se sice netýká ČR, protože u nás už zákon získání oprávnění v 18 letech umožňuje, ale pro některé jiné státy, kde mají aktuálně hranici 21 let, to je jistě vítané. Možnost získat oprávnění skupiny C od 17 let za podmínky přítomnosti mentora jsme navrhovali také, může usnadnit výcvik řidičů na středních školách a učilištích a následný jednodušší přechod mladých do praxe. I když připouštíme, že to může být pro někoho kontroverzní změna, ale u skupiny B se jednoznačně osvědčilo. Prosazovali jsme podobné snížení věku pro oprávnění skupiny D na 18 let, zřejmě nakonec dojde k poklesu obecně na 21 let a za určitých podmínek na 20 let, ale každý rok se počítá, když zůstane zachovaná možnost oprávnění skupiny D od 18 let pro linky do 50 km,“ uvedl Jan Medveď.

„Doufáme také, že je schválená úprava definice obvyklého bydliště, v návrhu do EP šel náš kompromisní návrh, že by místo lhůty kalendářní rok bylo nově rozhodné období posledních 365 dnů. Tím by se odstranila absurdní situace, kdy třetizemci, kteří přijdou do ČR v druhé polovině jednoho kalendářního roku, musejí čekat na naplnění definice do července roku následujícího. Definice totiž ovlivňuje nejen výdej řidičských průkazů, ale i karet řidičů do tachografů. Vítané je také to, že EU nevylučuje uznávání řidičských průkazů z třetích států na základě posouzení, zda vyhovují unijním pravidlům, ale i zde záleží, jaký je konečný schválený text,“ dodal Jan Medveď.

(red)

Ilustrační foto: LAN

spinner