Infrastruktura

​Dopravní podnik: S novým brněnským nádražím vzroste provoz tramvají o 56 procent

19.3. – Pokud bude stát nové brněnské hlavní nádraží v místě dnešního dolního, bude to znamenat dramatický růst provozu MHD proti dnešnímu stavu, a to především tramvají. Aby zvládly předpokládanou zátěž, měly by předpokladu dopravního podniku výkony vzrůst o 56 procent. Nárůst frekvence nekolejové dopravy má být jen 4,5 procenta. Vyplývá to z prezentace dopravního ředitele Dopravního podniku města Brna Jana Seitla, kterou představil na konferenci o přestavbě brněnského železničního uzlu.

​Zrychlování havlíčkobrodské trati pokračuje

19.3. – Modernizace další části trati z Brna do Havlíčkova Brodu může začít. Správa železnic vybrala jako zhotovitele stavby mezi Přibyslaví a Pohledem společnost Chládek & Tintěra, která podala nabídku ve výši 2 770 989 541 korun. Rekonstrukce osm kilometrů dlouhého úseku umožní zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Celkovou přestavbou projdou obě stanice a také zastávky mezi nimi. Stavební práce začnou do poloviny dubna, potrvají do konce roku 2026.

​MD: Počet zemřelých na železnici se snižuje, proces zavádění výhradního provozu ETCS běží dál

19.3. – Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS na vybraných částech některých železničních koridorů v ČR. Ladění systému na vybraných úsecích české železnice běží naplno a je třeba se soustředit na maximální koordinaci příprav. Účastníci setkání Bezpečnostní komise MD též detailně prodiskutovali meziroční srovnání bezpečnostních parametrů na tratích v ČR, pozitivním trendem je především pokles počtu usmrcených na železnici a pokles úhrnu hmotných škod v meziročním srovnání. Taktéž se daří odstraňovat problematická místa na české železnici, což usnadňuje práci strojvůdcům.

​Diagnostická měření na koridorech bude provádět jedna souprava

18.3. – Správa železnic přešla na efektivnější způsob provádění měření koridorových úseků při rychlostech nad 120 km/h. Příslušné diagnostické jízdy se budou konat současně, s využitím všech potřebných vozidel v jedné soupravě. To přinese výraznou úsporu provozních nákladů i nezbytných omezení provozu. První integrované měření se uskuteční dnes mezi Prahou a Českými Budějovicemi, do konce března budou následovat další po celé republice.

​ŘSD umisťuje na nejstarším dálničním mostu v republice monitorovací čidla

18.3. – Umísťováním monitorovacích čidel pokračuje příprava na rekonstrukci mostu Šmejkalka na 23. km D1, nejstaršího dálničního mostu v ČR. K instalaci dochází ve výšce odpovídající patnáctipatrovému věžáku. Jde o doposud největší a nejnáročnější rekonstrukci tohoto mostu za celou jeho téměř 80letou historii. Uvedl to Jiří Veselý ze samostatného oddělení komunikace Středočeského kraje a Kraje Vysočina Ředitelství silnic a dálnic.

​Zdržení zahájení stavby D11 z Trutnova k polské hranici může být půl roku

18.3. – Zdržení zahájení stavby úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem by mohlo být kvůli řízení u antimonopolního úřadu půl roku. V podcastu Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) to uvedl generální ředitel podniku Radek Mátl. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu úseku o délce 21,1 kilometru zahájí loni 19. prosince. Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se obrátilo v soutěži neúspěšné sdružení firem v čele se společností MI Roads. ŘSD jako vítěze tendru vybralo polský Budimex.

​Vzrostl počet vůdců malých plavidel, je třeba více přístavišť

17.3. – Ministerstvo dopravy eviduje rostoucí počet žádostí o oprávnění vůdců malých plavidel. Na výstavě For Boat v pražských Letňanech to řekl ministr dopravy Martin Kupka. Je proto podle něj nutné zvýšit kapacity vodních cest, tedy například počet přístavišť nebo mol. Do letní sezony Ředitelství vodních cest (ŘVC) plánuje otevřít nová přístaviště na Vltavě v Davli a Labi v Ústí nad Labem-Brné, Brandýse nad Labem a v Kolíně. Pokračuje prodlužování Baťova kanálu na Moravě. Celkem se letos otevře 18 nových stání.

​Spor o miliardy pro České dráhy se vrátí k městskému soudu, dopravci uspěli u NS

15.3. – Českým drahám znovu hrozí, že budou muset vrátit státu až sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod části svého majetku na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nynější Správu železnic. Nejvyšší soud vyhověl dovoláním soukromých dopravců RegioJet a Student Agency, podle kterých šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž. Vyplývá to z údajů na úřední desce. Znovu musí rozhodnout Městský soud v Praze, jehož verdikt z roku 2019 Nejvyšší soud zrušil, stejně jako rozsudek vrchního soudu z roku 2020.

​Stát pracuje na tom, aby se nové nádraží v Brně začalo stavět do roku 2030

15.3. – Stavba nového nádraží a celková přestavba železničního uzlu v Brně by měla začít v tomto desetiletí, řekl včera v Brně generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Ministr dopravy Martin Kupka ho doplnil, že stát pracuje na tom, aby v roce 2035 začalo nové nádraží sloužit. Brněnský radní Petr Kratochvíl včera však poprvé uvedl, že dlouho diskutovaná podzemní dráha, která má spojit nové nádraží s centrem a severem Brna, není prioritou a ještě dlouho se stavět nebude.

​Představenstvo DPP zrušilo výběr vítěze stavby druhé části metra D

14.3. – Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) včera zrušilo výběr vítěze stavby druhého úseku metra D. Hodnoticí komise tak bude znovu posuzovat původně vítěznou nabídku sdružení firem vedeného společností Subterra. Sdělil to vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr vítěze zatím nepravomocně zrušil Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tendr u něj napadlo kvůli údajným chybám v referencích vítěze sdružení PORR, VINCI a Marti (PVM), které dopravní podnik z tendru vyloučil. DPP se při ověřování napadených referencí dostal do situace, kdy žádný ze subjektů, které v nich vítěz uvádí, není schopen jednoznačně potvrdit části referencí, které stěžovatel napadl. Proto představenstvo výběr zrušilo.

spinner