Infrastruktura

​VARS Brno pomáhá s digitalizací správy silnic

2.8. – Současná situace české správy silnic je podobná té zahraniční. Čelí stárnutí vozovek, zvýšenému provozu a tlaku na efektivitu financování. Nedávné nasazení digitalizace umožňuje sledovat stav komunikací v reálném čase a předvídat, kde a kdy budou opravy potřebné. Například Systém hospodaření s vozovkou (SHV) společnosti VARS BRNO umožňuje rychlejší a přesnější rozhodování o zásazích a lepší koordinaci mezi dodavateli. Prediktivní modely například odhadují, kdy a jak se vozovka začne zhoršovat, a plánují opravy tak, aby zásahy byly účinné a minimalizovaly dopad na dopravu.


​České dálnice trápí nedostatek odpočívadel, kamiony parkují na krajnici i u sjezdů

1.9. – Na českých silnicích je zoufalý nedostatek odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách. Má to přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů, kteří často nenajdou místo, kde by se mohli najíst a osprchovat. Nové kapacity sice postupně vznikají, přesto jich podle odborníků stále chybí asi 1300.


​Začnou práce na projektu přestavby další části pravobřežky z Mělníka do Litoměřic

27.8. – Správa železnic vybrala projektanta modernizace traťového úseku z Mělníka do Litoměřic. Záměr projektu a dokumentaci pro povolení stavby vypracují společnosti Valbek SK, Valbek a SUDOP Brno, jejich společná nabídka byla ve výši 144 995 000 korun. Rekonstrukcí projde část takzvané pravobřežky v délce téměř 35 kilometrů včetně všech nádraží. Samotné práce by měly začít v roce 2030.


​Proměna nádraží Smíchov pokračuje

26.8. – Přestavba jednoho z nejvytíženějších nádraží v Praze běží podle plánu. Po jejím dokončení budou cestující na Smíchově využívat moderní terminál s pohodlným přestupem z vlaku nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy. Nádraží se zároveň stane přirozeným centrem čtvrti, která kolem něj nyní vyrůstá. Uvedla to Správa železnic v tiskové zprávě.


​Začala oprava dálnice D10 u Prahy a části Pražského okruhu

25.8. – V pátek 22. srpna zahájilo Ředitelství silnic a dálnic opravu 3,5kilometrového úseku dálnice D10 u Prahy a přibližně 400 m dlouhé navazující části Pražského okruhu (D0). Vyměněna bude asfaltová vozovka a středová svodidla.


​ŘSD staví v Jeseníku a u Javorníku kontrolní stanoviště pro policejní kontroly

24.8. – Ředitelství silnic a dálnic začíná s plánovanou výstavbou dvou kontrolních stanovišť pro policii. Plochy k odstavení vozidel vzniknou na silnici I/60 v Jeseníku a nedaleko Javorníku na území části Bílý Potok. První zmíněná adresa by mohla sloužit od listopadu, druhá začne fungovat možná později – v závislosti na vývoji stavebních činností vůči počasí. Obě lokality vzešly z požadavku policistů.


​V červenci uhradili dopravci na mýtném 1,67 miliardy Kč

22.8. – V červenci uhradili dopravci za jízdu po zpoplatněných dálnicích a silnicích I. třídy celkem 1,67 miliardy korun, meziročně o 13,7 % více. Ke dvoucifernému růstu přispěl nejen jeden pracovní den navíc oproti červenci 2024, ale také rozšiřující se dálniční síť v České republice. Díky struktuře a výši mýtných sazeb atakuje poplatek za užití dálnic dlouhodobě hranici 90 procent z celkového výběru mýtného.


​SŽ: Příprava přestavby železničního uzlu v Brně pokročila do další fáze

20.8. – Správa železnic vypsala první ze souboru důležitých zakázek pro modernizaci železničního uzlu v Brně. Vítězný projekční tým připraví podklady k přestavbě trati a nádraží v oblasti Černovic. Tendry na další etapy pak budou následovat v rychlém sledu koncem léta a na podzim. Moderní a kapacitní železnice v jihomoravské metropoli, včetně nového hlavního nádraží, bude hotová ve 30. letech.


​Spravovat dálnici D4 pomáhá i digitální dvojče

19.8. – Dálnice D4 směrem na Písek sbírá jedno nej za druhým. Je to nejen nejdelší otevřený úsek v historii České republiky vybudovaný formou PPP, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru, ale také první dálniční stavba u nás, která má kompletní BIM model – a navíc plně „oživený“. Díky platformě ViiDA od společnosti VARS Brno vzniklo vůbec první digitální dvojče dálnice v Česku.


​Letní prázdniny znamenají pro údržbu dálnic vysoké nasazení

14.8. – Měsíce červenec a srpen automaticky evokují letní prázdniny, nikoliv však pro pracovníky údržby dálnic v České republice. Během hromadných dovolených zůstávají týmy správy a údržby dálnic v pracovním procesu a standardně pokračují intenzivní činnosti. „Denní rozvrhy zahrnují například čistění a údržbu vozovek, revize dopravního značení, opravy svodidel nebo dálničních objektů. V neposlední řadě věnujeme hodiny času také sečení trávy,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic.


spinner