​84 procent Čechů opouští košík, pokud nemají možnost zvolit preferovaný způsob doručení

​84 procent Čechů opouští košík, pokud nemají možnost zvolit preferovaný způsob doručení

26.11. - Většina Čechů si prohlíží zboží na e-shopech několikrát do týdne, skutečný nákup však uskuteční jen menší část z nich. Průzkum DHL eCommerce ukázal, že až čtyři z pěti Čechů nedokončí objednávku, pokud nedůvěřují zvolenému přepravci nebo i v případě, že prodejce nenabízí jejich preferovaný způsob vrácení zboží. Úspěch online obchodů tak stále více závisí na pochopení zákaznických preferencí, flexibilní nabídce dopravy, ale i na jednoduchém platebním procesu.

Podle průzkumu DHL eCommerce je doprava jedním z hlavních faktorů, který rozhoduje o dokončení online nákupu. Češi často odcházejí z košíku ve chvíli, kdy e-shop nenabízí jejich preferovaný způsob doručení. Objednávku v takovém případě dokončí pouze 16 % zákazníků.

Češi si totiž oblíbili především pružné způsoby doručení, výdejní boxy dnes preferují čtyři z deseti nakupujících, což je dvojnásobek oproti roku 2023. Naopak klesá počet těch, kteří volí doručení na adresu.

„Na rozdíl od evropského průměru, kde dvě třetiny zákazníků volí doručení přímo na adresu, čeští nakupující stále více preferují flexibilní možnosti. I proto se v PPL zaměřujeme na rozvoj tzv. out-of-home infrastruktury. Příjemci zásilek tak dnes mohou vybírat z téměř 9 000 PPL boxů a shopů po celé republice,“ řekla Kateřina Malíková, manažerka marketingového průzkumu a datové analytiky ze společnosti PPL CZ.

Když zákazníci mizí na pokladně

Vedle dopravy hraje důležitou roli také způsob platby a možnost snadného vrácení zboží. Až 43 % zákazníků v minulosti opustilo nákupní košík proto, že jim e-shop nenabídl jimi preferovanou platební metodu. Oproti zbytku Evropy i světa čeští zákazníci košík opouští častěji. Třetina respondentů zároveň uvádí, že pokládají proces platby za zbytečně složitý.

I když drtivá většina nakupujících (92 %) preferuje platbu kartou, více než pětina zákazníků stále pravidelně volí platbu na dobírku – a právě tato skupina bývá z obchodního hlediska velmi citlivá na důvěru a přehlednost procesu. Některé e-shopy však od této možnosti postupně ustupují, a to buď kvůli rostoucím nákladům, nebo snaze zefektivnit logistiku a omezit počet nevyzvednutých zásilek.

Průzkum DHL eCommerce se zaměřil i na to, co zákazníky v průběhu nákupu frustruje. Šest z deseti Čechů uvádí jako hlavní překážku nákupu vysoké ceny doručení, často jim chybí také dostatečné informace o produktu nebo je odrazují dlouhé dodací lhůty. Tři čtvrtiny respondentů zároveň říkají, že by jejich nákupní zkušenost výrazně zlepšilo doručení zdarma. „Zákazníci jsou citliví i na závěrečné kroky nákupu, a to nejen na způsob platby, ale i možnost snadného vrácení zboží. Češi nejčastěji vracejí objednávky prostřednictvím výdejního místa, což uvádí téměř 60 % dotazovaných. I když v průměru vrátí jen jednu z deseti položek, nedostupnost oblíbeného způsobu vrácení bývá častým důvodem, proč nákup ani nedokončí,“ uvedla Malíková.

Češi rádi brouzdají po e-shopech, ale nákupy si promýšlí

Online nakupování je pro Čechy běžnou součástí života, alespoň jednou týdně nakupuje každý třetí. Prohlížení nabídek e-shopů je však ještě mnohem častější. Z výsledků průzkumu DHL eCommerce vyplývá, že tři čtvrtiny Čechů navštěvují online obchody minimálně jednou týdně. „44 % Čechů si zboží online prohlíží dokonce dvakrát až třikrát týdně, ale skutečný nákup uskuteční jen desetina z prohlížejících. Klíč k úspěchu e-shopu spočívá ve správně nastavené zákaznické zkušenosti ve všech krocích,“ komentovala výsledky pravidelného indexu Kateřina Malíková.

Levné nákupy v zahraničí vs. druhý život věcí: dva trendy české e-commerce

Polovina Čechů nakupuje na zahraničních e-shopech, přičemž šest z deseti dotazovaných tak činí kvůli nižším cenám. Nejčastěji objednávají z Číny (60 %), Německa (39 %) a Polska (35 %). Mezi čínskými platformami dominuje Temu, na kterém nakupuje 44 % českých zákazníků, tedy o deset procentních bodů více než činí světový průměr.

Na české e-shopy naopak nejčastěji míří zákazníci ze Slovenska, Polska a Německa. Češi nejvíce nakupují elektroniku – tuto kategorii uvedly více než dvě třetiny respondentů. Téměř stejný podíl nakupuje oblečení a více než polovina objednává vybavení do domácnosti nebo kosmetiku.

Přestože jsou mezi českými zákazníky velmi populární zahraniční marketplace platformy, z průzkumu zároveň vyplývá, že roste i zájem o odpovědnější způsoby nakupování. Více než polovina Čechů nakupujících online si vybírá repasovanou nebo použitou elektroniku a roste také obliba oblečení či knih z druhé ruky. „Trend ukazuje, že čeští zákazníci stále častěji kombinují praktičnost s ohledem na životní prostředí. Udržitelnost však pro většinu Čechů zatím nepředstavuje hlavní rozhodovací faktor,“ dodala Kateřina Malíková.

O průzkumu

Průzkum DHL E-commerce Trend Report 2025 a DHL Trend Report 2025: Business probíhal v období od února do března 2025 na reprezentativním vzorku 24 000 respondentů ve 24 zemích světa (1 000 respondentů v každé zemi). V České republice se průzkumu zúčastnilo 1 000 respondentů napříč všemi věkovými skupinami, kteří pravidelně nakupují online. Sběr dat a analýzu zajišťovala výzkumná agentura Kantar.

(red)

Foto: PPL

spinner