9.12. – Českému stavebnictví začíná nová éra. A podle odborníků, kteří se sešli na konferenci Dekarbonizace stavebnictví – vykazování emisí napříč dodavatelským řetězcem, budou v této éře kromě ceny hrát klíčovou roli emise skleníkových plynů. Ne jako abstraktní environmentální téma, ale jako měřitelný ekonomický parametr, který během několika let začne určovat cenu kapitálu, kritéria veřejných zakázek, požadavky investorů i standardy samotných staveb. Atmosféra v Nadaci ABF byla od prvních minut jasná. Dekarbonizace už není volba. Je to nový prvek ekonomiky stavebnictví.
Infrastruktura
7.12. – V zimním období jsou české silnice pod velkou zátěží. Měnící se počasí, mráz, sněžení a tvorba ledovky testují připravenost silničářů i systému zimní údržby. V posledních letech do tohoto procesu stále výrazněji vstupují digitální nástroje – senzory, prediktivní modely i rozsáhlé datové platformy. Významnou roli v nich hraje také ekosystém CleveRA společnosti VARS BRNO, jehož součástí je CleveRA Car, unikátní mobilní diagnostické vozidlo, které po celý rok sbírá mimořádně přesná data o stavu povrchu vozovek.
3.12. – Jednou z reakcí na dlouhodobý převis poptávky po stáních pro nákladní automobily je i dlouho plánovaná rekonstrukce oboustranné odpočívky Rozvadov. Ta už vzhledem ke své poloze a dispozičnímu řešení přestala vyhovovat současným potřebám a dlouhodobě není vyhovující ani kapacitně. Tuto skutečnost částečně narovnává právě zprovozněná první polovina odpočívky. V tiskové zprávě to uvedlo Ředitelství silnic a dálnic.
2.12. – „Události a informace zveřejněné v posledních dnech otevírají tolik otázek, že setrvání Jiřího Svobody ve funkci by poškozovalo důvěru veřejnosti ve fungování organizace. Nijak tím nepředjímáme závěry policejního šetření a respektujeme presumpci neviny.“ Ve vyjádření po jednání správní rady Správy železnic, které přinášíme v původním znění, to uvedlo Ministerstvo dopravy.
1.12. – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obdrželo územní rozhodnutí (ÚR) vydané odborem stavebního úřadu Hlavního města Prahy pro stavbu středočeské části dálnice D3 mezi Voračicemi a Novou Hospodou. Jde o první ze souboru staveb na hlavní trase, která ÚR má. Zahájení výstavby se předpokládá do tří let.
28.11. – Ředitelství silnic a dálnic zprovozní do konce roku téměř 50 kilometrů nových dálnic. Rozpočet na rok 2025 je stabilizovaný. Ve svém komentáři k situaci kolem financování dopravních staveb a k plánům na otevření nových dálničních úseků v letošním roce to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
28.11. – S účinností od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost změny v Systému elektronického mýtného pro vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny. Výběr mýtného bude zahájen na bezmála padesáti kilometrech nově dokončených úseků dálnic. Zároveň dojde k aktualizaci mýtných sazeb v souladu s aktuálně platným nařízením vlády.
27.11. – „Kromě správy dálnic a silnic I. třídy v České republice věnujeme aktuálně velké úsilí rozšíření Kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS). Touto moderní technologií C-ITS už jsou vybavená vybraná vozidla či přívěsné vozíky ŘSD, současně probíhá rozvoj podpůrné infrastruktury včetně testování systému C-ITS Back Office, který zpracovává konkrétní data.“ Uvedlo to Ředitelství silnic a dálnic v tiskové zprávě.
24.11. – Rok 2026 přinese zásadní obrat: digitalizace se totiž po letech zavádění posouvá z pilotních projektů k plošnému využití napříč trhem. Klientská zpětná vazba i tržní realita ukazují, že „digitální praxe“ už není okrajová — ačkoli se nasazení dál přizpůsobuje specifikům firem, stává se novým standardem každodenní práce. Projekty napříč segmenty ukazují, že digitálně strukturovaná data, vizuální dokumentace a automatizované pracovní postupy s využitím umělé inteligence vedou k vyšší produktivitě, menšímu podílu víceprací a spolehlivému plnění regulatorních požadavků. Nadcházející rok tak přinese éru systematického, na datech postaveného přístupu k celému životnímu cyklu budov.
23.11. – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo 3,2 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Křelov – Slavonín II. etapa v Olomouci. Stavba tvoří část západní tangenty obchvatu Olomouce. Práce trvaly rok a tři čtvrtě, cena stavby po valorizaci je 903 milionů Kč bez DPH, zhruba polovinu nákladů uhradí EU.