​Jaroslav Ton (Malcom Finance): Kamiony přinášejí Česku více než 4 procenta HDP, ale státu chybí jasná strategie

​Jaroslav Ton (Malcom Finance): Kamiony přinášejí Česku více než 4 procenta HDP, ale státu chybí jasná strategie

8.7. – „Česko se dlouhodobě profiluje jako významný logistický a dopravní uzel v srdci Evropy. Potvrzují to čerstvá data: podle našich výpočtů tvoří silniční kamionová doprava až 4,45 % hrubého domácího produktu (HDP) celého Česka. Jde o téměř dvojnásobek evropského průměru, který činí přibližně 2,23 %. Ve svém komentáři, který přinášíme v původním znění, to uvedl Jaroslav Ton, CEO Malcom Finance.

Co přesně znamená, že mají kamiony tak vysoký podíl na ekonomice země? Především jde o obrovskou koncentraci dopravních a logistických služeb. Ty zajišťují přepravu zboží nejen u nás, ale především v tranzitu – na všechny čtyři světové strany. Díky geografické poloze a členství v EU je Česko přirozeným spojovacím bodem mezi Německem, Rakouskem, Polskem a Slovenskem. Naše geografické postavení v srdci Evropy je obrovskou výhodou, ale samo o sobě by nestačilo.

Čeští dopravci se prosadili svou dlouholetou prací, kontinuální modernizací vozového parku a digitální optimalizací přeprav. Flotily českých kamionů dnes splňují přísné emisní normy a patří mezi nejefektivnější v regionu.

Z kamionové dopravy těží i stát. S vysokým přímým podílem na HDP přináší sektor také vysokou zaměstnanost, odvody a daně. Kamionová doprava se stala jedním z pilířů průmyslové výkonnosti. Tisíce řidičů, dispečerů, skladníků a podnikatelů pracují v sektoru, který spojuje výrobce s trhem. Mnohé firmy v automobilovém průmyslu, e-commerce či dalších oblastech by bez spolehlivé silniční přepravy nepřežily.

Do budoucna proto bude ještě důležitější myslet na další rozvoj – například formou cílených změn legislativy snižujících byrokracii, podporou digitalizace či výstavbou infrastruktury, včetně modernizace a rozšiřování odpočívadel.

Fakt, že má Česko dvojnásobný podíl kamionové dopravy na HDP oproti evropskému průměru, je na jedné straně úspěchem, protože potvrzuje konkurenceschopnost sektoru. Na druhé straně však potřebujeme jasnou strategii. S důrazem na udržitelnost, investice do kamionové přepravy a zvýšení její atraktivity pro nové zaměstnance. V Česku totiž stále chybí až 20 tisíc řidičů kamionů a podobně vysoký je i nedostatek odpočívadel. Navíc sektor čelí vážným finančním výzvám, a to zejména v případě malých a středních firem.

Dlouhé splatnosti faktur často vedou k problémům s cash-flow, což brzdí rozvoj a investice. Zde by mohla pomoci nejen cílená podpora od finančních institucí, jako je Malcom Finance, ale i státní regulace zaměřená na zkrácení doby splatnosti a poskytnutí finančních nástrojů pro překlenutí těchto období. Jelikož kamionová doprava zůstane i v příštích letech důležitou součástí české ekonomiky, měly by veřejný a soukromý sektor spojit síly při řešení těchto výzev. Takovou komplexní vizi, zahrnující i finanční stabilitu sektoru, mohou v praxi prosadit pouze společně.

Jaroslav Ton, CEO Malcom Finance

Ilustrační foto: LAN

spinner