5.9. – Řízení letového provozu České republiky (ŘLP ČR, s. p.) ve spolupráci s Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) a Ministerstvem dopravy uvedl od 1. září 2025 do provozu novou aplikaci DroneMap. Jde o interaktivní digitální mapu pro užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel, tedy dronů. DroneMap je nyní oficiálním veřejným informačním systémem zobrazujícím v České republice závazně vymezené zeměpisné zóny se zákazy nebo dodatečnými podmínkami pro létání dronů. DroneMap současně plně nahrazuje dřívější nástroj DronView.
Letecká doprava
31.8. – Partneři projektu SESAR DARWIN (Digital Assistants for Reducing Workload and Increasing collaboration) úspěšně dokončili první sérii testovacích letů s digitálním kopilotem, založeným na umělé inteligenci. Tento systém je navržen tak, aby účinně snížil pracovní zátěž hlavního pilota a umožnil bezpečnou a plynulou spolupráci člověka se strojem. Na jeho vývoji se podílí také tým z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell Technology Solutions. Čeští vědci se v Brně zaměřují na integraci systémů a testování spolupráce člověka s umělou inteligencí.
11.8. – Od 1. října 2025 bude na palubě letadel společnosti Emirates zakázáno používat jakýkoliv druh přenosných nabíječek, tzv. powerbank. Cestující si budou moci na palubu vzít pouze jednu, a to a za přísně stanovených podmínek: bez možnosti jejího aktivního využívání – ani k nabíjení zařízení, ani k jejich nabíjení prostřednictvím palubního napájení. Plánované změny mají jasný cíl: minimalizovat bezpečnostní rizika spojená s lithiovými bateriemi na palubě.
10.8. – Letiště Václava Havla Praha rozšíří svou nabídku dálkových letů do Severní Ameriky. Společnost American Airlines zahájí od příštího roku provoz přímé linky mezi Prahou a Filadelfií. Pravidelná sezonní linka bude v provozu denně od 21. května do 5. října 2026. Dopravce na trasu nasadí dálkové letadlo typu Boeing 787–8 Dreamliner.
7.8. – Léto je doba okurek (letos se jim díky chladnějšímu a mokřejšímu počasí zatím moc nedaří, zatímco slimáci mají pré), ale také cestování za novými dobrodružstvími, pokud možno co nejdál a do co možná nejvíce exotických destinací. Takže i letecké společnosti mají (zatím) pré. Ale na evropském nebi se začínají kupit mraky…
14.7. – Švédsko (a severské země obecně) vždy stály v popředí diskusí o udržitelnosti. Před pandemií se Švédsko dostávalo na titulní stránky mezinárodních médií jako kolébka a symbol hnutí „flygskam“ (hanba za létání). Vzhledem k pomalému oživení švédského letectví od konce pandemických omezení však nová vláda učinila několik důležitých pozitivních rozhodnutí. Prvním bylo oznámení zrušení daně z cestujících , které se stalo realitou od 1. července. Upozornila na to Mezinárodní unie letecké dopravy IATA.
12.7. – Podle nejnovější analýzy společnosti Emirates, vycházející z globálních dat o rezervacích a vyhledávání, roste letošní léto chuť cestovat. Počet vyhledávání vzrostl meziročně o 7 %, přičemž největší zájem je o Francii, která si polepšila o výrazných 35 %. Hned za ní následují Irsko, Kanada a Saúdská Arábie. Zvýšenou poptávku zaznamenaly také Německo a Spojené arabské emiráty, domovská destinace aerolinek Emirates.
6.7. – Společnost Emirates rozšiřuje své působení v pevninské Číně o čtvrtou destinaci a dále posiluje svou pozici na trhu východní Asie. Inaugurační let EK 328 přistál 1. července na mezinárodním letišti Šen-čen Pao-an, kde cestující při příletu obdrželi dárky a pamětní certifikáty.
4.7. – Společnost Honeywell oznámila, že Southwest Airlines ve své kompletní flotile letadel Boeing 737 postupně aktivuje software SmartRunway a SmartLanding pro zvýšení bezpečnosti na ranvejích. Tuto funkci umožňuje zavést systém Honeywell Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS), který je v letadlech Southwest již instalován. Funkce je již aktivována ve více než 700 letounech.
4.7. – Letiště Václava Havla Praha pokračuje v naplňování své strategie udržitelného rozvoje. V rámci nedávné rekonstrukce kotelen v Terminálu 3 a v zabezpečovací a operační budově (ZAO) byla instalována energeticky úsporná čerpadla od společnosti Wilo. Modernizace, jejíž celkové náklady přesáhly 30,5 milionu korun, přispěje k ambicióznímu cíli letiště dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030. Tato rekonstrukce navazuje na předchozí projekty realizované společností Wilo, která v posledních dvou letech zajistila také modernizaci čistírny odpadních vod i tlakové stanice.