6.11. – GLS pokračuje ve vylepšování a rozšiřování funkcí své mobilní aplikace a dále posiluje pozici v segmentu posílání zásilek mezi domácnostmi. Nově lze díky aplikaci jednoduše poslat balíčky např. z boxu do boxu. Zájem o zasílání balíčků přitom letos výrazně roste, podle aktuálního průzkumu GLS posílá balíčky víc jak čtvrtina lidí. Nejčastěji přes box nebo výdejní místo.
Informatika
5.11. – Umělá inteligence se v české a slovenské e-commerce prosazuje, její využívání je však zatím soustředěno především na jednodušší operativní úkony. Podle aktuálního průzkumu společnosti Seyfor realizovaného ve spolupráci s agenturou B-inside využívá AI intenzivně pouze deset procent e-shopů, zatímco více než čtvrtina firem je teprve na úplném začátku a třináct procent s jejím nasazením vůbec nepočítá.
4.11. – Digitalizace pracovního trhu posouvá hranice stále dál. Zatímco donedávna využívali uchazeči o práci umělou inteligenci především k úpravě životopisů či psaní motivačních dopisů, nyní přichází další krok – automatizované nástroje, které za ně kompletně vyřizují odpovědi na pracovní inzeráty. Stačí nahrát životopis, vybrat typy pozic, o které má uchazeč zájem, a nástroj sám vyhledává nabídky, přizpůsobuje CV, vytváří personalizovaný motivační dopis a odesílá žádosti. Uchazeč se tak může „hlásit“ na desítky až stovky pozic denně, bez jediného kliknutí nebo vynaložené kreativity.
2.11. – Zatímco dříve byla vrcholem chytrého řízení dopravy ve městech „zelená vlna“ na semaforech, dnešní technologie umožňují propojit městské kamery, senzory, mobilní data i samotná auta. Umí zajistit rychlejší průjezd sanitek nebo zkrátit čekání v kolonách. Za 25 let by chytré řízení křižovatek nebo dopravních omezení mělo být v Česku standardem.
31.10. – Společnost Schneider Electric potvrdila své odhodlání podpořit přechod průmyslu na 800VDC napájecí architekturu. Ta představuje klíčový krok k podpoře nové generace vysoce výkonných rackových systémů v datových centrech, zejména v souvislosti s rozvojem AI a HPC.
29.10. – To, co před čtyřmi lety začalo jako vize propojeného a automatizovaného depa, dnes přerostlo v plně funkční ekosystém připravený pro města po celé Evropě. Smart Depot od Škoda Group propojuje umělou inteligenci, digitalizaci údržby a autonomní řízení vozidel do jednoho řešení, které mění běžnou vozovnu v multifunkční centrum městské mobility. Technologie vyvíjená a testovaná ve finském Tampere přináší do dep kolejových vozidel automatizaci pohybu, kontrolu technického stavu pomocí digitálního dvojčete i vizuální inspekci využívající umělou inteligenci. Smart Depot představuje cestu k plně digitální údržbě, která spojuje bezpečnost, efektivitu a ekonomickou udržitelnost.
28.10. – V Kraji Vysočina byl v uplynulých týdnech spuštěn nový informační systém INFRA-FIM, který technologicky mění a integruje způsob správy a plánování údržby silniční infrastruktury v Kraji Vysočina. Projekt nového informačního systému Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizaci (KSÚSV), vyvinutý společností VARS Brno, a. s., s podporou Evropské unie, představuje velký krok k digitalizaci a modernizaci procesů správy krajské silniční infrastruktury.
26.10. – Většina českých účetních má na starost až 17 různých agend včetně mezd, daní, personalistiky a reportingu, přesto jen minimum z nich využívá digitální nástroje naplno. Například v kontextu toho, že 50 % klientů předává účetním podklady v papírové podobě je překvapivé, že přibližně jen pětina účetních využívá vytěžovací software, který pomáhá fyzické doklady přepisovat. Výsledkem je přetěžování i minimální zastupitelnost. Ukázal to průzkum, který realizovala agentura Perfect Crowd pro společnost Účetní v sukni a Svaz účetních ČR a jehož se účastnilo více než 300 účetních a přes 250 jejich klientů.
23.10. – Technologická a kurýrní společnost Wolt už počtvrté zveřejnila Zprávu o transparentnosti algoritmů. I letos tak navazuje na svůj dlouhodobý závazek mluvit otevřeně o tom, jak fungují klíčové technologie, které ovlivňují každodenní zkušenosti zákazníků, kurýrních partnerů i obchodníků. Zpráva přehledně vysvětluje, jak algoritmy rozhodují například o pořadí nabídek v aplikaci, jak rozumně navrhnou doručovací trasy nebo o férovém přidělování objednávek či o personalizované nabídce pro zákazníky.
9.10. – Ještě před pár lety znamenala dopravní nehoda dlouhé minuty nejistoty. Než někdo zavolal na linku 155, záchranáři často ztráceli drahocenný čas. Dnes se situace mění – moderní dopravní data dokáží o kolizi informovat složky integrovaného záchranného systému (IZS) prakticky okamžitě. Digitalizace dopravy tak neslouží jen správcům silnic, ale přímo pomáhá chránit lidské životy.