Veřejná doprava

​IVECO BUS lídrem na trhu autobusů v České i Slovenské republice

21.1. – V loňském roce vzrostl tržní podíl značky IVECO BUS v České republice o téměř 12 % na celkových 42,9 % čímž se stala lídrem na trhu autobusů. IVECO BUS zároveň potvrdila pozici absolutního lídra v segmentu meziměstských autobusů s tržním podílem 61,6 %, a to díky nejúspěšnější evropské řadě Crossway, která se vyrábí ve Vysokém Mýtě.

​Pardubický kraj vybral autobusové dopravce pro čtyři oblasti

21.1. – Pardubický kraj vybral autobusové dopravce pro čtyři z osmi oblastí na období deseti let. Budou zajišťovat *regionální dopravu na Orlickoústecku, Jevíčsku, Litomyšlsku a Lanškrounsku. V případě dalších oblastí rozhodla komise o vyloučení dopravce a hodnocení dalších nabídek v pořadí, uvedl v tiskové zprávě mluvčí hejtmanství Dominik Barták. Původní tendr na výběr dopravců zrušil vloni v dubnu antimonopolní úřad.

​Ve Vídni jezdí načerno jen dvě procenta cestujících

18.1. – Každý padesátý cestující ve vídeňské hromadné dopravě se veze bez platného cestovního dokladu, ukazují data vídeňského dopravního podniku za rok 2020. Podíl zůstává stejný jako v předchozích letech. Na provinilce čeká pokuta až 115 eur.

Taxislužby budou moci čerpat kompenzace jako mobilní provozovny. Taxikáři jsou spokojeni

17.1. – Taxislužby budou moci čerpat kompenzace 500 korun na jednoho taxikáře za den, kdy byl jejich provoz během nouzového stavu zásadním způsobem omezen. Stát je totiž uzná jako mobilní provozovatele služeb. ČTK to řekl ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Taxikáři budou moci o dotace žádat i zpětně. V neděli taxikáři na svou situaci upozornili při společné akci na parkovišti v Čestlicích u Prahy, od původně plánovaného protestu v Průhonicích však upustili.

​Pět regionálních dopravců se sloučilo do společnosti Z-Group bus

15.1. – Pět regionálních autobusových dopravců z portfolia podnikatele Zdeňka Zemka se sloučilo do společnosti Z-Group bus. Fúze firem Krodos Bus, Housacar, ČSAD autobusy Plzeň a Autobusová doprava-Miroslav Hrouda do společnosti ČSAD Vsetín, která byla následně přejmenována, se uskutečnila na přelomu roku. Skupina zajišťuje veřejnou linkovou dopravu v několika krajích. Zaměstnává stovky řidičů, plánuje přijímat další, řekl  ČTK její mluvčí Miroslav Slaný.

1-2/2021

Výběr z článků DN 1–2/2021 zveřejníme 1. února.

​V Praze se loni stalo 47 nehod tramvají s chodci, o polovinu méně. Poprvé za 15 let nikdo nezemřel

8.1. – V ulicích Prahy se loni stalo 47 nehod tramvají s chodci, což je meziročně asi o polovinu méně. Poprvé v posledních 15 letech žádný chodec nezemřel. Většina nehod skončila lehkými zraněními chodců, ve třech případech šlo o těžká zranění. Vliv na nehodovost měla pandemie a s tím související pokles počtu lidí v ulicích i v MHD. ČTK to sdělila mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. DPP v minulosti spustil kampaň, která upozorňuje chodce, že tramvaj má přednost.

Cyklobusy v Krkonoších loni převezly rekordních 4500 kol

7.1.  – Služeb speciálně upravených autobusů na přepravu kol loni v Krkonoších využilo 39.819 cestujících, kteří převezli rekordních 4500 jízdních kol. Bicykl si tak do autobusu vzal zhruba každý devátý turista. ČTK to řekla koordinátorka projektu Mirka Chaloupská ze Svazku měst a obcí Krkonoše.

​Praha a DPP chtějí letos mít stavební povolení na stavbu metra D

6.1. – Hlavní město spolu s dopravním podnikem (DPP) chtějí letos získat stavební povolení na stavbu metra D z Pankráce do Písnice. V létě skončí geologický průzkum a letos rovněž budou dokončeny další zkušební vrty. ČTK to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Kdy přesně stavba začne, není jasné, ale podle vyjádření DPP loni v září by to mohlo být letos na jaře a první úsek by mohl být zprovozněn v druhé polovině roku 2028. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici.

Praha a DPP plánují rekonstrukci lanovky na Petřín a nové vozy, jejich podobu určí designová soutěž

5.1. – Hl. město PrahaDopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystají rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT, je její životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů plánuje Praha letos vypsat designovou soutěž. Jak budou vypadat by mělo být známo do konce letošního roku. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt nejdříve na konci roku 2023. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě a nákup nových vozů činí zhruba 210 milionů Kč.

spinner