28. října 2025, red
29.10. - To, co před čtyřmi lety začalo jako vize propojeného a automatizovaného depa, dnes přerostlo v plně funkční ekosystém připravený pro města po celé Evropě. Smart Depot od Škoda Group propojuje umělou inteligenci, digitalizaci údržby a autonomní řízení vozidel do jednoho řešení, které mění běžnou vozovnu v multifunkční centrum městské mobility. Technologie vyvíjená a testovaná ve finském Tampere přináší do dep kolejových vozidel automatizaci pohybu, kontrolu technického stavu pomocí digitálního dvojčete i vizuální inspekci využívající umělou inteligenci. Smart Depot představuje cestu k plně digitální údržbě, která spojuje bezpečnost, efektivitu a ekonomickou udržitelnost.
„Smart Depot staví na našich osvědčených systémech pro kolejová vozidla a přenáší je do prostředí depa. Propojuje všechny klíčové procesy, které zde probíhají – od příjezdu vozidla až po jeho vypravení zpět do provozu. Naším cílem je zvýšit efektivitu údržby, uvolnit pracovníky od rutinních úkonů a dopravcům nabídnout přesná data pro rozhodování. Jde o konkrétní krok směrem k plně digitálnímu a autonomnímu provozu,“ řekl Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group.
Automatizované depo – od posunu po vizuální inspekci
Systém Smart Depot umožňuje plně automatizované řízení pohybu tramvají v rámci depa – od parkování a mytí až po přesuny vozidel na servisní koleje. Díky vysoké míře integrace je řízení všech činností v depu plně centralizované.
Klíčové funkce systému zahrnují:
Autonomní posun a parkování – vozidla se v depu pohybují zcela bez řidiče, přesně podle naplánovaných scénářů; základem této funkcionality je antikolizní systém Škoda ACS
AI vizuální inspekce – automatická kontrola podvozků, střech i karoserie s detekcí poškození či znečištění
Digitální dvojče a prediktivní diagnostický systém – sledování technického stavu, diagnostika a prediktivní údržba
Fleet Management a Depot Management System – jednotná datová platforma propojující vozidla, infrastrukturu i servisní procesy
Pilotní provoz ve finském Tampere
Smart Depot se aktuálně nachází ve fázi pilotního nasazení v reálném provozu. Škoda Group postupně rozšiřuje rozsah funkcí tak, aby mohla zákazníkům nabídnout kompletní řešení – od návrhu architektury přes integraci s místní infrastrukturou a vozidly až po školení zaměstnanců a dlouhodobou provozní podporu.
„V Tampere máme ideální zázemí – fungující tramvajový provoz, otevřený přístup k inovacím a partnery, kteří sdílejí naši vizi autonomní mobility. Naše technologie zde zraje do fáze, kdy je připravena pro široké komerční nasazení. Průměrná návratnost investice se podle typu projektu pohybuje kolem čtyř let, systém AI vizuální inspekce má návratnost přibližně 1,5 roku,“ dodal Jiří Liberda.
Projekt vzniká ve spolupráci s městem Tampere, univerzitou v Tampere a společností GIM Robotics a je částečně financován prostřednictvím programu OptiPEx ve spolupráci s Technickým výzkumným centrem VTT.
Lyyli Living Lab – inkubátor budoucnosti
Škoda Group spolupracuje s dopravním podnikem Tampereen Ratikka na vývoji a testování digitálních technologií od roku 2021. Pro tyto účely vzniklo ve spolupráci s dalšími organizacemi Lyyli Living Lab – vývojové a testovací prostředí pro inteligentní městskou mobilitu. Klíčovou roli zde hraje tramvaj Lyyli (jedna z dodaných Škoda Smart Artic X34), která slouží jako mobilní testovací platforma pro instalaci nových systémů a okamžité získávání zpětné vazby z reálného provozu.
Škoda Group jako páteř městské dopravy v Tampere
Město Tampere má jednu z nejmladších tramvajových sítí v Evropě – provoz zde funguje od roku 2021 a od počátku jej zajišťují výhradně tříčlánkové tramvaje Škoda Smart Artic X34. Dosud bylo dodáno nebo objednáno celkem 35 vozidel. Dopravce Tampereen Raitiotie Oy si navíc objednal dodatečné moduly pro prodloužení 19 těchto tramvají o 10 metrů, což do poloviny roku 2028 zvýší jejich kapacitu zhruba o 30 %.
(red)
Foto: Škoda Group