​Komentář

Petr Rožek: Co přinesl listopad v dopravě a logistice

Petr Rožek: Co přinesl listopad v dopravě a logistice

2.12. - Pomalu se blíží Vánoce a parapety bytů, kde bydlí malé děti, se plní různě vyvedenými a formulovanými přáníčky Ježíškovi. My větší si pak přání sdělujeme poněkud méně sofistikovanými metodami; všichni však potají doufáme, že najdeme pod stromečkem (či alespoň po odeznění slev) vytoužený dárek od našich blízkých.

Linioví rejdaři na tom nejsou jinak. I oni by si přáli, aby jim Ježíšek nadělil do nového roku větší prosperitu a radost z podnikání v jinak nevlídném světě globální námořní dopravy. Rejdaři však dobře vědí, že Ježíšek nosí dárky jen hodným dětem, a proto jim nezbývá než si nějaký ten balíček tajně pod stromeček podstrčit sami. Nemusí být ani nijak výrazně zabalený, papír se už dávno v digitalizovaném světě nenosí, ale obsah je bezesporu logický a očekávaný: Ježíšku, dej, aby se sazby přestaly propadat a vrať nás zpět do zlaté doby počátku desetiletí, kdy se balíky peněz pod smrček ani nevešly.

Námořní dopravci se snaží opět prosazovat zvýšení ceny na spojeních mezi Asií a Evropou (když jim pšenka nekvete v Pacifiku), a to ještě před případnou cenovou válkou, která se očekává zkraje příštího roku. Rejdař MSC koncem listopadu oznámil pro následující měsíc obecné zvýšení sazeb (GRI) pro přepravy z Asie do Evropy na přibližně 3000 USD za 40 stop HC. Od ostatních dopravců se dalo očekávat prakticky totéž, a skutečně o několik dní později konkurence u Hapag-Lloydu a HMM následovala tento příklad a oznámila také zvýšení sazeb na 3000 USD pro trasu z Asie do Evropy od prosince. Dramatické zvýšení sazeb pravděpodobně souvisí s tím, jak společnosti nabírají zboží před čínským Novým rokem, což vede k nárůstu poptávky.

Dopravci zároveň poskytují nebývale krátkou platnost spotových/FAK sazeb, aby mohli pokračovat v prosazování zvyšování sazeb. A je jasné proč. Nedávná analýza společnosti Sea-Intelligence ukázala, že když cyklické faktory „nabídky versus poptávky“ vedou k nadbytečné kapacitě, má to vždy stejný výsledek: válku přepravních sazeb. Sea-Intelligence uvedla: „Bylo to předvídatelné jako hodinky. Stejně tak bylo předvídatelné, že v období před nadbytečnou kapacitou budou dopravci mít řadu vysvětlení, proč se tentokrát vyhnou válce sazeb. Ať už se jedná o náladu na trhu na konci roku před začátkem tendrové sezóny, nebo o zdánlivou základní poptávku, pro dopravce je to silný závěr roku, který jim poskytuje tolik potřebný impuls pro vstup do extrémně náročného roku 2026“.

Zdroje z oblasti námořní přepravy však nejsou přesvědčeny, že tyto GRI pro trasu Asie–Evropa budou stačit k dostatečnému podpoření sazeb, a předpověděly, že GRI pravděpodobně trochu poleví - a to buď před jejich zavedením v prosinci, nebo těsně po něm. A skutečně, po šesti týdnech postupného zvyšování spot sazeb za přepravu kontejnerů došlo na přelomu měsíce na linkách mezi Asií a Evropou k obratu a mírnému poklesu, protože rejdaři nasadili o něco větší kapacitu než v předchozím týdnu. Týdenní index World Container Index (WCI) společnosti Drewry ukázal, že spotové sazby na trasách Šanghaj–Rotterdam a Šanghaj–Janov poklesly oproti předchozímu týdnu o 1 % a na konci posledního listopadového týdne dosáhly hodnoty 2 165 USD za 40 stop a 2 300 USD za 40 stop. I podle platformy pro přepravní sazby Xeneta doprovázelo mírný pokles sazeb v uvedeném týdnu malé zvýšení kapacity – nabízený prostor na trase Dálný východ–Severní Evropa se zvýšil z 273 569 TEU v předchozím týdnu na 281 990 TEU v tomto týdnu, zatímco na trase Dálný východ–Středomoří se zvýšil ze 172 073 TEU k 20. listopadu na 174 977 TEU o dekádu později. To naznačuje, jak jemně vyvážená se obě odvětví stala v tomto klíčovém období pro dopravce i jejich zákazníky – dnešní spotové sazby i nadále slouží jako vodítko při probíhajících jednáních o ročním kontraktu.

Jelikož však Vánocům předchází ještě jeden svátek dárků, a to svatý Mikuláš s andělem a čertem, eviduje liniový námořní segment ještě jednu hrozbu - rozvolnění nebezpečné situace v Bab el Mandab a Rudém moři. Zdá se, že hútíům došla slovní i materiální munice a jejich útoky na proplouvající lodě ustaly. Jednotliví velcí rejdaři však reagují velmi opatrně. Mluvčí společnosti Maersk uvedl, že společnost zatím nestanovila pevné datum pro obnovení plavby Suezským průplavem, přestože Správa Suezského průplavu oznámila návrat dánského dopravce již k začátku prosince. Ve svém prohlášení společnost Maersk uvedla, že má v úmyslu obnovit plavbu na koridoru východ-západ „jakmile to podmínky dovolí“, a zdůraznila, že bezpečnost posádky zůstává nejvyšší prioritou. „Vzhledem k významnému pokroku na obou frontách podnikne společnost Maersk kroky k obnovení plavby a postupnému normalizování přepravy na této trase,“ uvedla společnost. Suez Canal Authority uvedla, že plánované znovunasazení lodí Maersk do průplavu je prvním krokem k obnovení normálního toku kontejnerů mezi východem a západem. Admirál Ossama Rabiee, předseda úřadu, označil krok společnosti Maersk za „krok správným směrem“ a poukázal na rostoucí provoz v říjnu a listopadu jako známku stabilizace koridoru v Rudém moři.

Tento krok společnosti Maersk však zaskočil část trhu, protože Maersk překvapil tím, že zahájil proces návratu do Rudého moře dříve, než se očekávalo. To bohužel může účinně uvolnit kapacitu a vyvinout další tlak na přepravní sazby. Načasování poklesu přepravních sazeb bude mít potenciální dopad na dlouhodobý vývoj trhu námořních přeprav. Pozitivní je, že nevyhnutelné se stane spíše dříve než později, aby dopravci mohli využít kapacity sice při klesajících přepravních sazbách, ale v době relativně živé poptávky, než se nakonec trh opět cyklicky vyrovná a začne růst.

Francouzský rejdař CMA CGM se po podobných jednáních s SCA rovněž připravuje na úplný návrat do konce roku (připomínám, že byl jediným velkým dopravcem, který plavbu v Rudém moři alespoň v omezené míře udržoval). Jeho loď CMA CGM Benjamin Franklin o kapacitě 17 859 TEU se nedávno stala největší lodí, která za poslední dva roky proplula touto vodní cestou, což podle úřadu odráží rostoucí důvěru mezi provozovateli.

A tak můžeme jen tiše doufat, že se jak Mikuláš, tak Ježíšek nad námi nebohými přepravci speditéry slitují a příští rok se vrátí do normálu. Rejdaři budou rozbalovat dárky v podobě nových plavidel, poroste objem disponibilního nákladu a všichni ruku v ruce půjdeme vstříc zářným zítřkům podobným těm, jaké zde byly ještě nedávno.

Petr Rožek

Ilustrační foto: LAN

spinner