5.6. – Multimodální přeprava, jež kombinuje různé druhy dopravy v rámci jedné přepravní cesty a je realizována na základě jednotné smlouvy s jediným dopravcem odpovědným za celý přepravní proces, se rychle stává běžnou praxí v moderní logistice. Hlavní výhodou je, že není třeba přepravovaný kontejner vykládat a nakládat, ale stačí jej podle potřeby jednoduše přeložit z jednoho dopravního prostředku na jiný. DSV jako jeden z lídrů na trhu staví svou logistickou strategii na ekologicky výhodné kombinaci námořní a železniční dopravy.
Kombinovaná doprava
27.5. – Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) zveřejnila minulý týden výsledky evropské kombinované dopravy v roce 2024. Uplynulé období přineslo 5,19% nárůst počtu přepravených zásilek a výrazně vyšší nárůst tunokilometrů o 8,41 %. Údaje o výkonech evropské kombinované dopravy v roce 2024 se podle UIRR ukázaly jako mimořádně silné díky historickému výkonu vnitrostátních služeb (+10,6 %) převážně ve Francii a v Polsku, zatímco přeshraniční doprava zaznamenala pouze +2,74% pokrok. Další nárůst tunokilometrů byl způsoben zvýšenou průměrnou hmotností nákladu obsaženého v přepravovaných ložných jednotkách.
20.5. – Společnost Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) letos slaví 140. výročí svého založení a zároveň si připomíná 30 let úspěšné spolupráce se svou dceřinou železniční společností METRANS. To, co začalo v květnu 1995 jako strategická investice, se od té doby stalo základním kamenem skupiny HHLA. Toto průkopnické partnerství vytvořilo celoevropskou logistickou síť, která nově definovala spojení mezi velkými námořními přístavy a hospodářsky dynamickými regiony ve vnitrozemí.
19.5. – Sdílení dat za účelem plánování, předvídání, sledování a vysledování pohybu zboží v rámci dodavatelského řetězce musí být možné bez administrativních, právních, smluvních a prohibitivních investičních překážek. Vytvoření digitálního řešení, které zabrání negativním dopadům na hospodářskou soutěž v oblasti kombinované silniční a železniční dopravy v EU, je nezbytné. V pozičním dokumentu (viz ZDE) na to upozornila Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).
14.5. – Společnost Greencarrier Consolidators začátkem května oznámila, že její nová kancelář v Praze je již otevřená a plně funkční. Podle zástupců společnosti se jedná o důležitý milník v dalším růstu firmy ve střední a východní Evropě.
27.4. – Na konci února se ve Vídni setkali lídři oboru, tvůrci politik a zástupci zainteresovaných stran v oblasti železniční dopravy na dlouho očekávaném Rail Summitu 2025. Vzhledem k tomu, že nákladní železniční doprava hraje klíčovou roli v evropských dodavatelských řetězcích i cílech udržitelnosti, diskuse se soustředily na překonání stávajících výzev a maximální využití jejího potenciálu. Událost, vnímaná jako důležitý milník pro formování budoucnosti železniční dopravy, spojila odborníky z celé Evropy, kteří debatovali o naléhavých problémech ovlivňujících toto odvětví. Přestože summit přinesl řadu zásadních rozhovorů, je stále třeba podniknout konkrétní kroky, aby se přijaté závazky proměnily ve skutečné reformy.
3.4. – Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) a Fraunhoferovo centrum pro námořní logistiku a služby (CML) úspěšně dokončily projekt „Pin Handling mR“. Cílem projektu IHATEC bylo vyvinout mobilního robota pro automatizaci ručního přemisťování kolíků na kontejnerových vozech. Inovativní řešení pro manipulaci na kolejích bylo testováno v reálných podmínkách na kontejnerovém terminálu HHLA Tollerort (CTT).
25.3. – V České republice byl v roce 2023 po železnici přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů. Rekordních hodnot dosáhl celý segment tzv. nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy. Souhrnný přepravní výkon silničních návěsů a výměnných nástaveb byl 344 mil. tunokilometrů (tkm). Celkové výkony přepravy věcí po železnici však v poslední dekádě mírně klesají. V nedávném období mezi lety 2022 a 2023 dokonce došlo k vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm v České republice a obdobně i za celý evropský trh. Kombinovaná doprava silnice – železnice se jeví jako jediný růstový segment železniční nákladní dopravy, a to i přes dílčí pokles u námořních kontejnerů v roce 2023. V tiskové zprávě to uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
17.3. – Společnost VELLERIN, a. s., zahájila v loňském roce projekt rekonstrukce multimodálního překladiště, které se nachází v České republice v oblasti NUTS 2 – Severozápad, v obci Obrnice u Mostu. Cílem projektu, který se nyní dostává do závěrečné fáze, je zvýšit regionální kapacitu multimodálních platforem v České republice, které jsou zaměřené zejména na pokrytí lokalit v blízkosti hlavní sítě TEN-T v rámci EU.
14.2. – Zlepšení podmínek, jako je obnovení provozu v Gotthardském základním tunelu a obnova povodněmi poškozených železničních tratí ve Valencii, jakož i absence odborových akcí, umožnily normalizaci intermodální nákladní železniční dopravy, která ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 přinesla nárůst přepravních výkonů kombinované dopravy o 2,85 %. Uvedl to Ralf-Charley Schultze – generální ředitel Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).