26.8. – Přestavba jednoho z nejvytíženějších nádraží v Praze běží podle plánu. Po jejím dokončení budou cestující na Smíchově využívat moderní terminál s pohodlným přestupem z vlaku nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy. Nádraží se zároveň stane přirozeným centrem čtvrti, která kolem něj nyní vyrůstá. Uvedla to Správa železnic v tiskové zprávě.
Železniční doprava
21.8. – Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro drážní a městskou bezemisní mobilitu, uspěla v několika tendrech na servisní a opravárenské činnosti pro tuzemské i zahraniční dopravní podniky. Všechny projekty budou realizovány v ostravském závodu společnosti v Martinově, který se dlouhodobě řadí mezi přední středoevropská pracoviště pro údržbu a modernizace kolejových vozidel. Celková hodnota nově uzavřených kontraktů přesahuje 1,1 miliardy korun.
19.8. – V minulém týdnu proběhlo setkání zástupců předsednictva ŽESNAD.CZ s představiteli Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Cílem tohoto setkání bylo projednat otázky přístupu nákladních dopravců na železniční infrastrukturu, nebo konkurenčního prostředí v dopravě.
26.8. – Evropská železnice letos prochází náročným obdobím. Výluky na klíčových koridorech, mimořádné události častěji, než by si kdokoli přál, spolu s technickými omezeními komplikují život nejen přepravním společnostem, ale i zákazníkům, kteří potřebují své zboží spolehlivě a včas dostat do cíle. V této atmosféře nejistoty, kdy jízdní řády jen těžko drží krok s realitou a trasy se mění za pochodu, si logistika žádá víc než jen standardní služby – potřebuje zkušenosti, rychlé reakce a ochotu hledat řešení tam, kde jiní váhají. Jak takového partnera poznat? Na to jsme se zeptali předsedy představenstva METRANS, a.s., Praha, Petra Kisse.
18.8. – Ve čtvrtek 14. 8. 2025 proběhlo setkání představitelů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se zástupci Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ. Záměrem setkání bylo projednat aktuální témata týkající se nákladní železniční dopravy, a to především otázky přístupu nákladních dopravců na železniční infrastrukturu a konkurenčního prostředí na železnici. O setkání informovalo tiskové oddělení ÚOHS.
15.8. – První pololetí letošního roku potvrdilo, že český železniční průmysl vstupuje do další fáze konkrétního uplatnění svých špičkových technologických řešení vkaždodenním provozu. Členské firmy ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu – v uplynulých měsících nejen prezentovaly nové produkty a technologie, ale především je úspěšně uvedly do praxe. Často šlo o technologické premiéry s mezinárodním přesahem, které potvrzují, že český železniční průmysl patří mezi světovou technologickou špičku.
13.8. – Správa železnic podepsala smlouvu se sdružením společností GMtech+AFRY+MCO+MPA, které zajistí výkup pozemků u připravovaného projektu vysokorychlostní tratě v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov. Vybraný dodavatel zajistí kompletní majetkoprávní přípravu projektu, pracovat začne od srpna.
12.8. – Německo dosahuje jen malého pokroku v digitalizaci své železniční sítě. Na konci roku 2024 bylo pouze 1,6 procenta federální železniční sítě vybaveno systémem ETCS (Evropský vlakový zabezpečovací systém). ETCS je klíčovou součástí standardizace různých evropských systémů řízení vlaků a usnadnění přeshraniční železniční dopravy. Zatímco federální vláda si klade za cíl převést celou železniční síť na tuto technologii do roku 2040, Allianz pro Schiene si stěžuje, že tohoto cíle pravděpodobně nebude dosaženo bez jasné strategie. Allianz pro Schiene to uvedla v tiskové zprávě.
7.8. – Společnost AŽD uvedla do provozu digitální staniční zabezpečovací zařízení StationSWing ESA 44-HU ve dvou maďarských stanicích na trati Szeged – Röszke – HU/SRB hranice, kde AŽD působí jako subdodavatel společnosti R-KORD (součást holdingu V-Híd).
6.8. – Společnost LokoTrain ze skupiny EP Logistics International uvedla do provozu dvojici moderních železničních simulátorů, které posouvají výcvik strojvedoucích v ČR na novou úroveň. První simulátor funguje ve výcvikovém centru v České Třebové, druhý byl nyní instalován v Ostravě. Oba nabízejí realistický trénink pro zkušené strojvedoucí, nováčky i zájemce o tuto profesi.