18.9. – Železniční doprava v Česku narazila na strop svých možností kvůli nevyhovující infrastruktuře. Zatímco v posledních pěti letech vzniklo 250 km nových dálnic, na železnici přibylo pouze 29 km nových tratí. Podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) má přitom železnice potenciál výrazně zvýšit počet cestujících, pokud se investice zaměří na klíčové páteřní tratě a odstranění úzkých hrdel.
Železniční doprava
18.9. – Škoda Group a RegioJet oznámily uzavření kontraktu v hodnotě přes 9 miliard korun, jehož výsledkem bude dodávka 34 hybridních vlakových jednotek (18 dvouvozových a 16 třívozových) nového typu BEDMU (Battery Electric Diesel Multiple Unit). Tyto vlaky jsou tím nejefektivnějším řešením, které zajistí ekologicky šetrnou a komfortní dopravu pro cestující na klíčových linkách v severovýchodních Čechách, které dosud nejsou elektrizovány. Nové vlaky budou nasazeny do provozu od prosince 2029. Cestující se mohou těšit na zrychlení přepravy a také lepší zákaznický servis.
18.9. – Technologické inovace v železniční dopravě jsou nezbytné pro udržení vysokého standardu v oblasti bezpečnosti. Takové investice však mají ještě další a neméně důležité aspekty. Nejenže pomáhají zefektivňovat řízení i diagnostiku, ale také zvyšují komfort cestujících a jejich důvěru v železnici. Moderní technologie tak přispívají k tomu, že počet lidí, kteří jezdí vlaky, rok od roku roste.
17.9. – Ve dnech 23.–26. září 2025 se v Gdaňsku uskuteční 16. ročník mezinárodního veletrhu kolejové techniky TRAKO, který patří mezi nejvýznamnější evropská setkání železničního průmyslu. TRAKO tradičně nabízí nejen expozice v halách a na venkovním kolejišti, ale také odborný doprovodný program zaměřený na inovace, digitalizaci a udržitelnost v železniční dopravě.
17.9. – Historický železniční most na pražské Výtoni bude kompletně zrekonstruován a zachován na svém původním místě. Rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky bylo učiněno na základě odborného posudku HIA (Heritage Impact Assessment) a dalších doporučení památkových institucí, včetně Národního památkového ústavu. Správa železnic plánuje do tří let původní Výtoňský most z roku 1901 snést a přemístit na vhodné místo, kde bude důkladně opraven. Pod pražským Vyšehradem zároveň vybuduje mostní provizorium, které umožní zachovat železniční dopravu.
15.9. – Železniční společnost Slovensko (ZSSK), národní dopravce, podepsala opci na další dvě velkokapacitní elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler. Ty by měly být nasazeny do provozu v jízdním řádu 2026/2027 na hlavní trati Bratislava – Žilina. Financování vlakových jednotek bude primárně zajištěno především z evropských zdrojů prostřednictvím Plánu pro oživení a odolnost (RRP). První dvě jednotky byly smluvně zajištěny v dubnu 2025, nyní byla využita opce na další dvě jednotky. Celková hodnota projektu pro všechny čtyři jednotky může přesáhnout 100 milionů eur.
11.9. – The Signalling Company (TSC), součást Škoda Group, dosáhla dalšího významného milníku ve spolupráci s firmou Lineas, největším soukromým nákladním železničním dopravcem v Evropě. Belgické úřady udělily provozní povolení první lokomotivě HLD77 vybavené modulární softwarově definovanou bezpečnostní platformou od TSC. Ta je zatím spuštěna s národním zabezpečovacím systémem TBL1+, díky čemuž se z HLD77 stává vozidlo připravené na budoucí softwarové upgrady s optimalizovanými náklady na provoz i údržbu.
10.9. – Jak vnímají podmínky výkonu své profese? To zjišťovalo Ministerstvo dopravy spolu s Drážním úřadem v průzkumu mezi strojvedoucími v ČR. Výsledky ukazují pozitivní posun oproti obdobnému šetření z roku 2022. Strojvedoucí ocenili výrazné zlepšení v oblasti odpočinku a pracovního zázemí, pozitivně vnímají i kvalitu vozidlového parku nebo ETCS. Více než 85 % z nich také svou práci považuje za zodpovědnou a smysluplnou. Dále je třeba ještě pracovat na zjednodušování předpisů či sjednocování ovládacích prvků ETCS na různých typech vozidel.
10.9. – Společnost Alstom dosáhla zásadního milníku – získala typové schválení Evropské agentury pro železnice (ERA) pro provoz palubních jednotek ETCS typu EbiCab 2000 na lokomotivách Traxx Universal. Schválený palubní systém je součástí palubního portfolia společnosti Alstom.
3.9. – Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.