14.5. – Mezinárodní stavební společnost Swietelsky AG převzala první lokomotivu Vectron Dual Mode od společnosti Siemens Mobility v březnu tohoto roku. Vozidlo je schváleno pro provoz v Německu a v příštím roce se očekává schválení pro rakouskou železniční síť. Dodání další lokomotivy s těmito schvalovacími balíčky proběhne příští rok. Na základě tohoto pozitivního vývoje si společnost Swietelsky objednala ještě čtyři další lokomotivy Vectron Dual Mode ze stávající rámcové dohody, z toho tři lokomotivy budou mít schválení pro provoz v Německu, Rakousku, České republice, Slovensku, Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku.
Železniční doprava
13.5. – Starostové jedenácti obcí v okolí dálnice D8 a plánované vysokorychlostní trati (VRT) Podřipsko ostře kritizují dosavadní postup přípravy architektonicko-krajinářské studie (AKS), kterou zpracovává Stavební správa vysokorychlostních tratí (SS VRT). Ve společném stanovisku adresovaném ministrovi dopravy Martinu Kupkovi vyjadřují velké zklamání a zásadní nesouhlas se způsobem, jakým SS VRT k přípravě studie přistupuje. Navzdory tomu jsou připraveni hledat konstruktivní řešení.
13.5. – Návštěvníci letošního ročníku veletrhu Rail Business Days, který se koná ve dnech 10.-12. června 2025 v Trojhalí Karolina v Ostravě, se mohou těšit na jedinečnou přehlídku moderních železničních technologií. Na téměř 800 metrech výstavních kolejí bude k vidění více než dvacet různých kolejových vozidel, která představí přední výrobci, dopravci i instituce z oblasti železniční dopravy.
12.5. – Rok 2024 byl pro celý evropský trh železniční nákladní dopravy mimořádně náročný. Pokračoval prudký pád přepravních objemů tradičních komodit přepravovaných po železnici a mnoho velkých dopravců napříč EU hlásí masivní ztráty, propouštění a problémy s likviditou. I přes další růst přepravních výkonů poboček a dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí se celkový objem přeprav v roce 2024 snížil na 56,7 mil. tun. Společnost ČD Cargo to uvedla na svém webu.
12.5. - Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zveřejnilo svůj komplexní příspěvek k připravovanému akčnímu plánu Evropské komise pro vysokorychlostní železnice (VRT) v Evropě. Poziční dokument představuje jasnou vizi a realizovatelný plán pro vybudování sítě vysokorychlostních železnic na celém kontinentu, která spojí všechna hlavní města a velká města EU.
9.5. – Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
7.5. – Společnost Alstom podepsala jako hlavní člen konsorcia BULEMU smlouvu s bulharským ministerstvem dopravy a spojů. Předmětem smlouvy je dodávka 35 elektrických meziregionálních vlaků Coradia Stream včetně 15leté údržby. Celková hodnota kontraktu činí 720 milionů eur, podíl Alstomu je 600 milionů eur. Konsorcium BULEMU tvoří Alstom se společností RVP Invest, která zajistí zázemí pro údržbu.
6.5. – Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech.
5.5. – Železniční doprava je nejekologičtějším druhem dopravy a má zásadní význam pro evropské hospodářství, bezpečnost a udržitelnost. Strategie Evropské komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu stanoví konkrétní cíle a milníky směřující k digitalizaci a ekologizaci odvětví dopravy a železnice. Dosažení evropských cílů klimatické neutrality do roku 2050, včetně cílového snížení emisí skleníkových plynů v evropské dopravě o 90 %, je možné pouze přilákáním většího počtu cestujících a nákladu do železničního systému (dálková, regionální, příměstská a městská železnice). Železnice proto musí zvýšit svou efektivitu, atraktivitu, dostupnost a konkurenceschopnost. Ve společném prohlášení to uvedlo devět železničních asociací.
5.5. – Rekonstrukce nádraží v brněnském Králově Poli postupuje rychlým tempem, Správa železnic otevře pro veřejnost zrekonstruované první a druhé nástupiště a část podchodu. Na podzim bude následovat zcela nová nádražní budova. Úplně hotovo bude příští rok v březnu.