Železniční doprava

​ERFA: Je třeba nový přístup k ERTMS/ETCS, aby systém neztratil svůj původní účel

18.2. – Zavedení palubního a traťového systému ERTMS/ETCS v celé EU zlepší interoperabilitu, zvýší kapacitu a posílí bezpečnost železnic, čímž umožní vytvoření podmínek pro jednotný evropský železniční prostor. Řada obtíží, včetně rostoucích rozdílů při uplatňování technologie ERTMS na vnitrostátní úrovni a absence obchodního odůvodnění pro železniční podniky, však staví ERTMS na pokraj ztráty jeho původního účelu. Zabránění vykolejení ERTMS naléhavě vyžaduje nový společný přístup. Uvedlo to Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu (ERFA).


​Správa železnic hledá zhotovitele další části moravské rychlotrati

17.2. – Modernizace frekventované trati z Brna do Přerova se letos naplno rozběhne. Správa železnic nyní hledá zhotovitele, který provede celkovou přestavbu a zdvoukolejnění 17 kilometrů dlouhého úseku mezi Kojetínem a Přerovem. Vlaky zrychlí na 200 km/h, cestující budou využívat nové nádražní budovy v Kojetíně a Chropyni. Zahájení prací se plánuje letos, hotovo bude v závěru roku 2028.


​Evropská železniční sdružení vyzývají k k udržitelné a efektivní dopravě

16.2. – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF) vydaly v rámci sociálního odvětvového dialogu o železnici společné prohlášení, v němž zdůrazňují klíčovou roli železniční nákladní dopravy při přechodu Evropy na udržitelný a efektivní dopravní systém. Toto prohlášení účinně zdůrazňuje význam zaměření na klíčové oblasti pro zajištění budoucího úspěchu a konkurenceschop­nosti železniční nákladní dopravy v EU. Zdůrazňuje také potřebu, aby rozhodovací orgány posílily celkový rámec konkurenceschop­nosti zavedením konkrétních opatření.


​Ralf-Charley Schultze (UIRR): Zlepšení podmínek přispívá k růstu kombinované dopravy

14.2. – Zlepšení podmínek, jako je obnovení provozu v Gotthardském základním tunelu a obnova povodněmi poškozených železničních tratí ve Valencii, jakož i absence odborových akcí, umožnily normalizaci intermodální nákladní železniční dopravy, která ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 přinesla nárůst přepravních výkonů kombinované dopravy o 2,85 %. Uvedl to Ralf-Charley Schultze – generální ředitel Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).


​ACRI: Je třeba výrazně zrychlit elektrizaci tratí v ČR, řešením je tzv. prostá elektrizace a v mezičase nasazení akutrolejových vozidel

13.2. – Postup elektrizace je zcela zásadní věc při rozhodování o smysluplném nákupu nových vozidel pořizovaných na dalších 30 let. Česká republika navíc v míře elektrizace železnice výrazně zaostává za průměrem EU, a to je třeba změnit. Zrychlit elektrizaci tratí cestou tzv. prosté elektrizace a do té doby využít akutrolejová vozidla. Co nejrychleji zajistit elektrický provoz na všech dálkových tratích a současně se vyhnout slepým uličkám, jako jsou hybridní diesel-elektrická vozidla nebo dnes prozatím ne příliš využitelný vodíkový pohon. Takový je závěr odborné studie, kterou před časem vypracovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci s Asociací podniků českého železničního průmyslu ACRI („dále Studie“).


​ÖBB objednávají dalších 30 jednotek Mireo od Siemens Mobility

12.2. – Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) objednaly dalších 30 vozidel Mireo pro příměstskou a regionální dopravu od společnosti Siemens Mobility. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní 70 jednotek z předchozího roku a flotila vozidel Mireo u rakouského dopravce tímto dosáhne počtu už 100 jednotek. S postupným nasazením nových vozidel se počítá od roku 2029.


​Alstom vykázal ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2024/25 výborné finanční výsledky

11.2. – Společnost Alstom zaúčtovala ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2024/25 (od 1. října do 31. prosince 2024) zakázky v hodnotě 4,3 miliardy eur. Tržby koncernu dosáhly v tomto čtvrtletí 4,7 miliardy eur. Dobrou perspektivu má společnost i do budoucna, k poslednímu prosinci 2024 činil objem nevyřízených objednávek celých 94,7 miliardy eur.


​Na přejezdech ubývá nehod, pozitivní trend mají podpořit další investice i osvětová kampaň

11.2. – Správa železnic v letošním roce zabezpečí dalších 130 přejezdů, náklady by měly dosáhnout 1,6 miliardy korun. Díky kontinuálnímu zvyšování úrovně zabezpečení přejezdů se daří snižovat počty nehod, v loňském roce se jich stalo nejméně za 5 let. K příznivému vývoji by měla přispět i nová kampaň varující řidiče před riskantním chováním.


​S posunem vozidel v moravských depech ČD pomáhají želvy

10.2. – České dráhy nasadily koncem loňského roku na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů a ucelených jednotek v depech. Podstatně snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách Českých drah. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí.


​Systém ETCS u Leo Express funguje bez poruch, na přejezdu zasáhl společně se strojvedoucím

10.2. – Od nového roku je v Česku v ostrém provozu evropský vlakový zabezpečovač ETCS, moderní systém, který minimalizuje riziko nehod a zajišťuje tak maximální bezpečnost a efektivitu na železnici. Po prvním měsíci funguje systém od firmy CAF bez poruch, a to i za nízkých teplot. Všichni strojvedoucí byli včas proškoleni na jeho používání. Dochází-li k výpadkům, jsou na straně infrastruktury. Mobilní část ETCS u Leo Express ukázala svou funkčnost, když zareagovala na náhlou změnu návěstního znaku způsobenou překážkou na trati ve chvíli, kdy ji zpozoroval také strojvedoucí a použil rychlobrzdu.


spinner