6. července 2025, red

7.7. - Evropská komise přijala svůj návrh na změnu evropského klimatického zákona, který mimo jiné stanoví cíl EU v oblasti klimatu do roku 2040, a to snížení čistých emisí skleníkových plynů (GHG) o 90 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990. Marie Bjerre, dánská ministryně pro evropské záležitosti, vyjádřila podporu dánskému předsednictví a zdůraznila souvislost mezi dekarbonizací a konkurenceschopností Evropy. Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) to uvedla v tiskové zprávě s tím, že tento návrh silně podporuje.
Studie provedené v rámci kampaně Kombinovaná doprava pro Evropu (CT4EU) zjistily, že současná kombinovaná doprava „od dveří ke dveřím“ tohoto cíle dosahuje již dnes.
Efektivní integrace elektrické železniční nákladní dopravy a vodních druhů dopravy do přepravních řetězců na delší vzdálenosti, doplněná krátkými silničními úseky v místě odeslání a určení, ideálně vykonávanými elektrickými nákladními vozidly, může tento cíl naplnit, pokud bude intermodální druh dopravy uznán jako páteř evropské nákladní logistiky, uvedla UIRR.
Produkce kombinované dopravy v tunokilometrech členů UIRR se v roce 2024 zvýšila o 8,4 %. Pokud by se tento vynikající výkon podařilo opakovat každý rok až do roku 2040, mohl by sektor nákladní dopravy dosáhnout navrhovaného cíle, tvrdí UIRR.
Co by bylo potřeba k dosažení tohoto výsledku?
- Rychlé uzavření trialogu, přijetí a důsledné provádění nařízení o řízení kapacity železniční infrastruktury – s cílem zajistit více a kvalitnějších vlakových tras pro intermodální nákladní vlaky.
- Důsledné provádění nařízení o hlavních směrech TEN-T (2024/1679) s cílem zajistit, aby Evropa měla robustní a dobře fungující dopravní infrastrukturu.
- Přijetí revize směrnice o kombinované dopravě (1992/106), kterou komise předložila v listopadu 2023 – s ohledem na potřebu rozšířit rozsah kombinované dopravy a posílit operační rámec.
„Provozovatelé kombinované dopravy a správci intermodálních terminálů, sdružení UIRR, ambiciózně investují do intermodálních aktiv jako jsou terminály a kolejová vozidla. Dynamicky také prosazují digitalizaci kombinované dopravy, aby neustále zvyšovali konkurenceschopnost svých kapacit v oblasti nákladní dopravy. Výše uvedená evropská legislativní a implementační podpora by měla toto úsilí doplňovat,“ uvedla UIRR.
(red)
Ilustrační foto: LAN