7. července 2025, red

8.7. - Správa železnic uspěla v poslední velké výzvě z Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) v dotačním období 2021–2027. Tentokrát získaly podporu tři žádosti, na které byla přidělena dotace v celkové výši téměř 7,5 miliardy korun. Evropské prostředky se využijí na modernizaci trati Brno – Přerov v úseku z Nezamyslic do Kojetína včetně výstavby trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, na zabezpečení navazujícího úseku Kojetín – Přerov systémem ETCS a na grant pro informační systémy pro jízdní řády v kooperaci s mezinárodními partnery.
Správa železnic je dominantním příjemcem programu CEF a výrazně napomohla vyčerpání prostředků určených pro Českou republiku. Ve čtyřech výzvách programu CEF Transport získala dotace v celkové výši 40,5 mld. Kč.
Na už zahájenou modernizaci desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína získala Správa železnic dotaci ve výši 6,18 mld. korun. Stejně jako na ostatních částech trati Brno – Přerov zde přibude druhá kolej, traťová rychlost se zvýší na 200 km/h. To bude možné díky plánovaným přeložkám, na kterých mimo jiné vznikne Němčický tunel s délkou 744 m a rozsáhlé mostní objekty. Cestující budou využívat dvě bezbariérové zastávky, a to v Měrovicích nad Hanou a v Němčicích nad Hanou. Na trati se nainstaluje nejmodernější zabezpečovací zařízení – ETCS. Součástí stavby je i náhrada všech přejezdů mimoúrovňovými kříženími.
V uvedeném úseku dojde také ke konverzi trakčního napájení na střídavou soustavu. Proto je součástí dotace také částka téměř 1,1 mld. Kč na samostatnou stavbu trakční napájecí stanice Nezamyslice, která změnu napájení zajistí.
Dokončení obou staveb je plánováno v roce 2028, kdy by měla být dokončena i navazující modernizace mezi Kojetínem a Přerovem. Na tuto stavbu získala Správa železnic dotaci na zabezpečení trati jednotným evropským systémem ETCS.
V neposlední řadě se Správě železnic ve spolupráci se zahraničními partnery podařilo získat dotaci na informační systémy, jejichž cílem je v rámci Evropy sjednotit informace z jízdních řádů a zvýšit tak konkurenceschopnost železnice.
(red)
Ilustrační foto: MD