​Radek Mátl (ŘSD): Potřebujeme zafinancovat stavby v co největší výši, abychom dokončili dálniční síť do roku 2033

​Radek Mátl (ŘSD): Potřebujeme zafinancovat stavby v co největší výši, abychom dokončili dálniční síť do roku 2033

28.11. - Ředitelství silnic a dálnic zprovozní do konce roku téměř 50 kilometrů nových dálnic. Rozpočet na rok 2025 je stabilizovaný. Ve svém komentáři k situaci kolem financování dopravních staveb a k plánům na otevření nových dálničních úseků v letošním roce to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Budeme dělat všechno pro to, abychom naplánované stavby mohli v roce 2026 zahájit. Mám dobrý pocit z toho, že důležitost těchto dopravních staveb si všichni uvědomují, kvitují připravenost ze strany ŘSD. Věřím, že se bude dál pokračovat už v tak dobře rozjeté výstavbě dálniční a silniční sítě v České republice,“ řekl Radek Mátl.

Rozpočet pro letošní rok umožňuje dokončit veškeré stavby, které ŘSD staví, a pokračovat v přípravě. „Máme i nějak definovaný rozpočet na rok 2026, alespoň v té minimální výši – to, co nám umožní realizovat veškeré stavby, které jsou aktuálně rozestavěné, a připravovat další. O té finální výši probíhají nadále jednání na úrovni vrcholového vedení ministerstva dopravy. O stavby, které chceme zahajovat a máme je připravené, všichni bojují. Všichni si uvědomují závažnost situace a že je potřeba silniční a dálniční infrastrukturu dostavět. Máme před sebou nejen rok 2026, ale i další roky, které potřebujeme zafinancovat v co největší výši, abychom dokázali splnit slib, který jsme dali občanům: dokončit dálniční síť do roku 2033,“ řekl Radek Mátl.

Na konci letošního roku zprovozní ŘSD téměř 50 kilometrů nových dálnic. Týká se to zejména dálnice D35, kde se otevřou čtyři úseky. Budou to tři úseky mezi Hradcem Králové a Olomoucí, k tomu část úseku Sadová – Plotiště, 1,2 kilometru, včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová. Minulý týden ŘSD zprovoznilo také úsek D35 Křelov - Slavonín.

„Zprovozníme také velmi krásný most na dálnici D55 u Napajedel. A zejména – a to je potřeba zdůraznit – zprovozníme 19. prosince poslední úsek dálnice D1 na obchvatu Přerova. To jsou všechno dálniční stavby, které zprovozníme v prosinci. Těšit se ale můžou i občané Žiželic a Pardubic na obchvaty, které zprovozníme na začátku prosince,“ řekl Radek Mátl.

Jak dále upozornil, většina občanů vnímá jako prioritní velké dálniční stavby. Důležité jsou ale i obchvaty. Například silnice I/27 mezi Mostem, Žatcem a směrem na Plzeň je velmi zatížená. „Řidiči tam museli sjíždět do obce, a to ve velmi složitých podmínkách. Silnice vedla takovou klikaticí, serpentinami, sjíždělo se do hlubokého údolí do Žiželic, pak se zase vyjíždělo nahoru. Je tam velmi silná kamionová doprava, to znamená, že všichni si dokážeme představit, jaké exhalace, jaký hluk to v obci vytvářelo. Postavili jsme přes údolí krásnou estakádu, takže doprava bude plynulá, bude bezpečná. Myslím si, že pro občany Žiželic, ale i pro všechny řidiče, kteří po silnici I/27 jezdí, to bude velmi důležitý obchvat, o kterém se možná málo ví, ale o to víc je důležitý. Ještě je potřeba zmínit, že tento obchvat se stavěl metodou Design & Build a mostní estakáda, která vznikla, je velmi pěkná a jsem na tu stavbu velmi hrdý,“ uvedl Radek Mátl.

(red)

Foto: ŘSD

Na snímku je generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

spinner