26. října 2025, red
 
            
        
        
        27.10. - Evropská investiční banka (EIB) poskytuje České republice půjčku ve výši 5 miliard českých korun (zhruba 200 milionů eur) na modernizaci železnic. Ministerstvo financí České republiky předá finanční prostředky z EIB prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury správci národní železniční infrastruktury, společnosti Správa železnic, která bude práce provádět.
Správa železnic opraví a obnoví regionální tratě, a to i ty, které jsou součástí prioritní transevropské dopravní sítě (TEN-T) Evropské unie. Společnost také nakoupí nová údržbářská vozidla a vybavení. Celý projekt má být dokončen do roku 2030.
„Tato iniciativa posiluje silnou spolupráci mezi EIB a Českou republikou při realizaci investic do udržitelné dopravy,“ uvedl viceprezident EIB Marek Mora. „Investicemi do bezpečnější, ekologičtější a efektivnější železniční infrastruktury pomáháme zemi plnit její klimatické cíle a zlepšovat cestování milionů cestujících.“
Nová půjčka je součástí rámce spolupráce, v jehož rámci EIB počítá s financováním a technickou pomocí pro českou železniční infrastrukturu v letech 2023 až 2027 až do výše 55,3 miliardy Kč (2,2 miliardy eur). Část půjčky bude doplněna granty od Evropské komise v rámci Mechanismu pro spravedlivou transformaci.
Cílem je zkrátit cestovní dobu, zlepšit přístup cestujících ke stanicím a zvýšit konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy. Plánovaná vylepšení infrastruktury se rozšíří i na odvodňovací systémy a mosty, čímž se posílí odolnost železniční sítě vůči změně klimatu.
Tyto investice posilují roli železnice jako konkurenceschopného, nízkoemisního způsobu dopravy a podporují regionální rozvoj a sociální začleňování, zejména v regionech soudržnosti.
Nový úvěr EIB umožnil několik grantů z mechanismu EU pro spravedlivou transformaci v celkové výši téměř 800 milionů Kč (přibližně 30 milionů EUR [VM1]). Grant podporuje projekty v regionech Moravskoslezsko, Ústecký a Karlovarský kraj a pomáhá oblastem nejvíce postiženým přechodem na klimaticky neutrální ekonomiku investovat do udržitelné dopravy.
„Úvěr od Evropské investiční banky nám umožní pokračovat v systematické modernizaci české železniční sítě,“ uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, a dodal: „Investujeme do projektů, které přinášejí konkrétní vylepšení – zvýšená kapacita tratí, kterou jejich rekonstrukce umožnila, nám umožňuje reagovat na rostoucí zájem o železniční dopravu ze strany cestujících a zároveň uspokojovat požadavky nákladní dopravy. Systém ETCS zajišťuje větší bezpečnost. Klíčovou výzvou pro nadcházející roky bude také elektrifikace dalších tratí. Naše spolupráce s EIB potvrzuje, že české železnice se ubírají správným směrem.“
„Mechanismus EU pro spravedlivou transformaci podporuje obyvatele českých uhelných regionů na jejich cestě k nové, bezuhlíkové budoucnosti. Klíčovým faktorem této transformace jsou investice do moderní železniční sítě, která zkrátí dobu cestování, sníží emise a učiní vlaky atraktivnější možností každodenního cestování,“ uvedla Emma Toledano Laredo, ředitelka Generálního ředitelství pro regionální a městskou politiku Evropské komise.
Dlouhodobá role poradenské služby EIB
Podpora EIB pro českou železniční infrastrukturu přesahuje rámec úvěrů a zahrnuje i poradenské služby. Poradenská služba EIB již téměř dvě desetiletí úzce spolupracuje s Ministerstvem dopravy a Správou železnic a pomáhá s utvářením strategických investic, včetně vysokorychlostních železničních koridorů, železničního spojení mezi letištěm v Praze a národní strategie pro zavádění Evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS). Poradenská činnost rovněž podpořila širší plánování české dopravy, včetně vývoje národní dopravní strategie, nástrojů pro hodnocení projektů a projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) v železniční dopravě.
Základní informace
Projekt se zaměřuje na modernizaci tratí, které jsou součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T), iniciativy Evropské unie zaměřené na zlepšení propojení, interoperability a udržitelnosti napříč členskými státy. Koridory TEN-T jsou nezbytné pro přeshraniční mobilitu a hospodářskou soudržnost v EU, protože propojují velká města, přístavy a průmyslová centra. Více informací o TEN-T naleznete zde.
Česká železniční síť zahrnuje celkem 9 463 kilometrů tras, včetně celostátních a regionálních tratí. Část z ní tvoří hlavní železniční síť a přibližně třetina celkové sítě je elektrifikována. S výjimkou období postiženého pandemií COVID-19 se objem cestujících vlakem neustále zvyšuje. To lze vysvětlit vylepšením železniční infrastruktury a kolejových vozidel, což vedlo ke zkrácení cestovní doby na mnoha trasách. K rostoucí popularitě železniční dopravy v zemi přispěla také nová mezinárodní spojení s Rakouskem a Slovenskem, stejně jako zvýšená konkurence v oblasti železničních služeb.
O EIB a České republice
Evropská investiční banka (EIB) je dlouhodobá úvěrová instituce Evropské unie, kterou vlastní 27 členských států. Poskytuje financování a odborné znalosti pro solidní a udržitelné investiční projekty, které přispívají k cílům politik EU. Patří mezi ně opatření v oblasti klimatu, inovace, soudržnost, energetická bezpečnost a technologické vůdčí postavení. V roce 2024 skupina EIB podepsala nové financování ve výši 88,8 miliardy EUR na podporu projektů, které podporují prosperitu, udržitelnost a strategickou autonomii v celé Evropě i mimo ni. V roce 2025 byl finanční strop skupiny EIB zvýšen na 100 miliard EUR s cílem urychlit investice do obrany, energetických sítí a technologického vůdčího postavení Evropy. Skupina EIB investovala v roce 2024 v České republice 2,47 miliardy EUR (neboli 63 miliard Kč), čímž podpořila regionální rozvoj a posílila ekonomickou odolnost a zároveň posílila environmentální udržitelnost a zlepšila kvalitu života.
O PSLF a Mechanismu spravedlivé transformace (JTM)
Úvěrový nástroj pro veřejný sektor si klade za cíl zmírnit sociální a ekonomické dopady přechodu ke klimatické neutralitě v regionech EU. Jedná se o kombinovaný nástroj, který kombinuje úvěry od EIB s granty od Evropské komise, aby pomohl zejména subjektům veřejného sektoru v nejvíce postižených regionech EU identifikovaných v územních plánech spravedlivé transformace, mobilizovat dodatečné veřejné investice a uspokojit jejich rozvojové potřeby v rámci přechodu ke klimatické neutralitě. První výzva k předkládání návrhů v rámci PSLF byla zveřejněna 19. července 2022 s 10 mezilehly do konce roku 2025. Další výzva k předkládání návrhů, která se bude vztahovat na období 2026–2027, bude zveřejněna 23. října 2025.
Grantovou složku v rámci PSLF společně realizuje Generální ředitelství pro regionální a městskou politiku (GŘ REGIO) Evropské komise a Evropská výkonná agentura pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA). Více informací o PSLF a projektech financovaných z PSLF naleznete na webových stránkách CINEA.
(red)
Ilustrační foto: ČD
 
                     
                     
     
     
             
     
             
    
 
                         
                         
                         
                         
                         
                        