25. září 2025, red

26.9. - Na veletrhu TRAKO v Gdaňsku představila společnost The Signalling Company (TSC), součást Škoda Group, své řešení jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Jde o významné rozšíření portfolia Škoda Group do oblasti vlakového zabezpečení. Základem řešení je univerzální digitální železniční platforma iEVC-RailOS, která kombinuje kompaktní a modulární palubní hardware se softwarovými aplikacemi. Nově certifikovaná aplikace ETCS je již druhým zabezpečovacím systémem, který TSC na této platformě úspěšně certifikovala – po belgickém systému TBL1+.
„Certifikace ETCS je Everestem světa zabezpečení. Chtěl bych při této příležitosti vyjádřit obrovskou hrdost a poděkovat našemu skvělému týmu. Bez jejich fenomenálního nasazení by to nebylo možné. Když jsme se Stanem (Stanislas Pinte, spoluzakladatel TSC) začínali, uvědomili jsme si, jak moc nám celý obor přeje úspěch. Toto je okamžik, kdy začínáme splácet důvěru, kterou do nás vložili Lineas, Škoda Group a další partneři,“ uvedl Alexandre Bétis, Managing Director The Signalling Company.
„Vývoj vlastního ETCS je pro Škoda Group klíčovým milníkem. Umožňuje nám nabízet zákazníkům kompletní řešení – od výroby vozidel a trakčních pohonů až po špičkové digitální zabezpečovací systémy. Naše vlastní řešení ETCS od TSC začneme využívat v nové generaci jednopodlažních elektrických jednotek. Díky nízké hmotnosti a kompaktním rozměrům výrazně zjednoduší integraci a sníží provozní náklady. To, co naše zabezpečovací řešení odlišuje, je vysoce modulární architektura, která nám umožňuje snadno podporovat budoucí upgrady a přidávat nové funkce i měnící se požadavky. Tato flexibilita nejenže zaručuje plnou kompatibilitu s národními předpisy, ale zároveň přináší dopravcům i cestujícím jasné výhody v podobě rychlejší, plynulejší a efektivnější mezinárodní železniční dopravy,“ řekl Zdeněk Sváta, člen představenstva Škoda Group.
„Naše seed investice do TSC byla motivována potřebou finančně udržitelnějšího řešení ETCS, které dále zvýší bezpečnost našeho provozu a podpoří přesun dopravy na železnici. Od začátku bylo jasné, že vize TSC je v souladu s tou naší a že má technologické nástroje, jak ji uskutečnit. Jsme nadšeni z úspěchu týmu a z tohoto belgického příběhu,“ uvedl Bruno Vanlede, Head of Rail Fleet Management ve společnosti Lineas.
Vývoj ETCS v The Signalling Company začal v roce 2019 s cílem vytvořit první plně softwarově definovanou zabezpečovací platformu na světě. Projekt spojil úzkou spolupráci s dopravci a partnery z oboru, přísné ověřování v reálném provozu a jasné zaměření na kompaktní, energeticky úsporné řešení, které lze snadno instalovat do nových i modernizovaných vozidel. Získání certifikace ETCS bylo nejnáročnější fází této cesty, a to vzhledem k přísným evropským standardům a rozsáhlému testování. Úspěšná certifikace potvrzuje nejen technickou vyspělost platformy, ale i její připravenost poskytovat nejvyšší úroveň bezpečnosti a spolehlivosti v železničním sektoru.
iEVC-RailOS – univerzální platforma pro různé zabezpečovací systémy
Platforma iEVC-RailOS je navržena jako univerzální digitální architektura, do které lze integrovat různé zabezpečovací aplikace – evropský standard ETCS i národní systémy. Hlavní výhodou řešení je jeho kompaktnost. Na rozdíl od tradičních robustních systémů nevyžaduje zásadní úpravy interiéru vozidla a lze jej snadno instalovat jak do nových, tak modernizovaných souprav. Díky tomu je možné retrofit (dodatečnou modernizaci) provést rychleji, levněji a bez dlouhého vyřazení z provozu.
Certifikace ETCS přímo navazuje na úspěšnou certifikaci belgického systému TBL1+, která byla dokončena v květnu 2025 na lokomotivě HLD77 společnosti Lineas. Šlo o první národní zabezpečovač certifikovaný na univerzální platformě vyvinuté TSC.
Nové řešení otevírá cestu k nasazení vlastního ETCS od Škoda Group v celé řadě projektů – od nově vyráběných jednotek po modernizace již provozovaných vozidel na evropských železničních sítích. Znamená to významné rozšíření hodnotového řetězce Škoda Group: od vývoje a výroby vozidel, přes trakční a řídicí systémy až po vlastní palubní zabezpečovací techniku. Díky tomu může Škoda Group zákazníkům nabídnout jednotnou architekturu a vyšší míru technologické soběstačnosti.
(red)
Ilustrační foto: LAN