13. června 2016, čtk

13.6. - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slavnostně zakončila první etapu modernizace trati Hradec Králové - Pardubice - Chrudim. V úseku ze Stéblové do Opatovic nad Labem byla vybudována druhá kolej, vlaky se zde mohou míjet bez zastavování. Vznikla také nová stanice s bezbariérovými nástupišti. V příštích letech budou úpravy trati pokračovat, řekl náměstek ředitele stavební správy východ SŽDC Jan Travěnec.
„Jedna v úseku Opatovice - Hradec Králové začne zřejmě v roce 2019 a potom ve stejném roce část Rosice nad Labem - Stéblová. Investiční náklady obou staveb činí dohromady kolem pěti miliard korun," uvedl Travěnec. Většinu nákladů pokryla evropská dotace.
Podle něj se mezi Stéblovou a Opatovicemi výrazně zvýšila bezpečnost provozu na železnici. Právě u Stéblové se 14. listopadu 1960 stalo největší železniční neštěstí v historii českých zemí. Při srážce osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným motorovým vlakem zemřelo 118 lidí, zhruba sto dalších utrpělo zranění. V modernizovaném úseku mohou nyní vlaky projíždět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Protože však SŽDC po nátlaku místních obyvatel dočasně obnovila i nedalekou zastávku Opatovice-Pohřebačka, soupravy musejí často zastavovat, a úspora času je tak malá.
SŽDC chystá v Pardubickém kraji také další rozsáhlé dopravní stavy. Pro zrychlení spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí by měla vzniknout zcela nová trať, takzvaná Ostřešanská spojka. Náklady na ni Travěnec odhaduje na 2,3 miliardy korun, stavět by se mělo v letech 2019 až 2022. Zhruba ve stejném období chce SŽDC také modernizovat železniční uzly Pardubice a Česká Třebová a úsek trati mezi Chocní a Ústím na nad Orlicí na hlavním železničním koridoru. Dohromady budou stát více než 15 miliard korun, s financováním SŽDC opět spoléhá na evropské dotace.
(čtk)