​Švédsko ke snižování emisí v letecké dopravě přistupuje již racionálně, ne penalizací cestujících

​Švédsko ke snižování emisí v letecké dopravě přistupuje již racionálně, ne penalizací cestujících

14.7. - Švédsko (a severské země obecně) vždy stály v popředí diskusí o udržitelnosti. Před pandemií se Švédsko dostávalo na titulní stránky mezinárodních médií jako kolébka a symbol hnutí „flygskam“ (hanba za létání). Vzhledem k pomalému oživení švédského letectví od konce pandemických omezení však nová vláda učinila několik důležitých pozitivních rozhodnutí. Prvním bylo oznámení zrušení daně z cestujících , které se stalo realitou od 1. července. Upozornila na to Mezinárodní unie letecké dopravy IATA.

Politika se posunula od trestání lidí za létání k umožnění rozvoje letecké dopravy a zároveň se zaměřila na dekarbonizační opatření. Nejdůležitějším prvkem je podpora udržitelných leteckých paliv (SAF). SAF je řešením, které může v krátkodobém a střednědobém horizontu přinést největší snížení emisí CO2.

Udržitelné letecké palivo představuje přibližně 65 % řešení pro dosažení nulového počtu leteckých spotřeb do roku 2050 a aby bylo do té doby dosaženo potřebné úrovně výroby, je třeba s nárůstem udržitelného leteckého paliva začít již nyní.

Politická doporučení byla rozdělena do tří fází:

  • krátkodobá „rychlá řešení“ umožňující větší produkci SAF;
  • návrhy střednědobých politik k zajištění řádného regulačního rámce;
  • dlouhodobá opatření k posouzení i alternativních zdrojů energie.

V případě Švédska byla provedena analýza nedostatků s cílem pochopit současnou situaci země v oblasti SAF, co je třeba ještě udělat pro splnění cílů FNZ2050 a identifikovat obchodní příležitosti.

V této souvislosti uspořádala IATA v květnu společně se Švédskou konfederací dopravních podniků snídani, na které byla prezentována a projednána zpráva o analýze nedostatků. Zúčastnili se jí také švédský ministr pro infrastrukturu a bydlení, státní tajemník ministra pro klima a životní prostředí a také vedoucí představitelé společností Preem, SAS a Transportföretagen.

Spojení všech těchto zúčastněných stran u jednacího stolu vedlo k pozitivnímu výsledku. Krátce po akci švédský ministr infrastruktury a bydlení Andreas Carlson oznámil, že vláda podnikne významné kroky k podpoře udržitelných, bezfosilních a nízkouhlíkových paliv pro letectví a lodní dopravu. Analytik Mattias Viklund byl pověřen vypracováním akčního plánu, který má být předložen do 30. dubna příštího roku, na zvýšení dodávek udržitelného leteckého paliva a lodního paliva. Plán nastíní konkrétní opatření, bude koordinován s příslušnými aktéry a zaměří se na domácí produkci s využitím švédských zdrojů, jako jsou lesní zbytky. Tato iniciativa doplňuje probíhající úsilí Švédské energetické agentury o podporu přechodu na bezfosilní energii v odvětví dopravy.

„Snižování emisí v letectví a lodní dopravě je klíčové a tento akční plán představuje důležitý krok k energetické transformaci. Těšíme se na pokračující aktivní spolupráci se švédskou vládou a vyzýváme ostatní vlády, aby následovaly tento příklad a spojily síly s průmyslem a pracovaly ruku v ruce. Pouze společně můžeme dosáhnout nulových čistých emisí v letectví budoucnosti,“ uvedla IATA.

(lan)

Foto: IATA

Na snímku jsou (zleva): Anna Wilson, vedoucí oddělení pro vnější vztahy, SAS; Helena Dyrssen, státní tajemnice ministerstva pro klima a podnikání; Andreas Carlson, ministr infrastruktury a bydlení; Magnus Heimburg, prezident a generální ředitel společnosti Preem; Rafael Schvartzman, regionální viceprezident pro Evropu, IATA; Fredrik Kämpfe, manažer letectví v odvětví Transportföretagen.

spinner