28. srpna 2008
Česká republika a Slovensko by měly mít rovnocenný podíl v připravovaném česko-slovenském podniku pro nákladní železniční dopravu. Minulý týden to v Praze oznámili premiéři obou zemí Mirek Topolánek a Robert Fico. Spojením ČD Cargo a Železniční společnosti Cargo Slovakia vznikne jeden z největších nákladních dopravců v Evropě.
Oba premiéři se při jednání dohodli na základních zásadách vzniku společného podniku, o němž se hovoří již několik měsíců. „Jednou z nich je zásada rovnocenného partnerství, tedy paritního zastoupení ve všech orgánech společnosti,“ řekl Robert Fico. V zájmu obou zemí je podle něj vytvořit silný podnik, který by byl v Evropě konkurenceschopný. „Jedině silný podnik může garantovat nejen výkony, ale také sociální smír a zaměstnanost,“ uvedl slovenský premiér. Premiér Mirek Topolánek doplnil, že ministři dopravy obou zemí Aleš Řebíček a Ľubomír Vážny dostali svolení, aby vytvoření společného podniku podle dohodnutých zásad připravili. „V této chvíli mají oba ministři od nás tento mandát,“ řekl Mirek Topolánek.
Politické rozhodnutí
Analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil považuje rozdělení půl na půl za politické rozhodnutí. „Logické by bylo, kdyby ten podíl odpovídal velikosti obou společností, kdyby se to přepočítalo podle majetku, tržeb a podobně. Z toho by vzešlo podstatně lépe ČD Cargo,“ řekl. Slovenští politici by však podle Karla Potměšila na takové uspořádání zřejmě nepřistoupili.
Nákladní doprava Českých drah je pátá největší v Evropské unii. Loni přepravila více než 90 milionů tun zboží. Cargo Slovakia ročně přepravuje asi 50 milionů tun, což je řadí na rozhraní první a druhé desítky. Po spojení by se nová společnost dostala zhruba na úroveň polských železnic PKP, které jsou v Evropské unii na druhém místě. Největší v Evropě je s 313 miliony tun nákladní doprava německých drah Deutsche Bahn.
(čtk)