SFDI

Tripartita se nedohodla na zvýšení financí pro dopravu

Tripartita se nedohodla na zvýšení financí pro dopravu

Rada hospodářské a sociální dohody (tripartita) se minulý týden na jednání v Praze nedohodla na zvýšení financí pro dopravu. Jednání ovlivnila mimo jiné neúčast ministra dopravy Pavla Dobeše, který byl na plánovaných rozhovorech se svým německým protějškem Peterem Ramsauerem. K financování regionální železniční dopravy by se nově měla ustavit komise složená ze zástupců měst a krajů, která se sejde v říjnu. Zaznělo to na tiskové konferenci po skončení jednání.

Financování výstavby dopravní infrastruktury a veřejné dopravy tak zůstane na úrovni, na jaké je načrtnuto ve státním rozpočtu. „Pro nás je to nedostatečné,“ komentoval to předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Znamenalo by to podle něj, že by se musely vracet finanční prostředky EU a tisíce lidí, kteří pracují na dopravních stavbách, by přišly o pracovní místa. „My jsme vznesli požadavek, aby než dojde k dohodě, se stát postaral o financování regionální dopravy,“ dodal Jaroslav Pejša.

Zaměstnavatelé a odbory se při jednání také dozvěděli, že neplatí předběžná dohoda týkající se financování regionální železniční dopravy v příštím roce. „Jeví se to v tomto okamžiku, že kraje trvají na platnosti memoranda,“ řekl první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Memorandum z roku 2009 krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy Kč. Tuto částku chtěl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů Kč, kompromisní předběžná dohoda počítala s tím, že stát dá na regionální železniční dopravu 150 milionů Kč, dalších 150 milionů kraje a po 150 milionech České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Memorandum podepsala s hejtmany předchozí vláda Jana Fischera. Přestože podle Miroslava Kalouska není tento dokument právně závazný, hejtmani na dodržení memoranda trvají a nepřipadá podle nich v úvahu, aby se kraje na financování regionálních železnic podílely dalšími 150 miliony Kč.

„Rozumíme tomu, že finanční prostředky jsou limitovány, ale i za tohoto stavu je třeba hledat rezervy či nové zdroje. Financování infrastruktury totiž není jen výdajovou položkou, ale také prorůstovým opatřením, a pokud budou příděly peněz do této oblasti stále více redukovány, bude to mít negativní dopad na celou ekonomiku,“ uvedl po jednání první místopředseda Společenství autodopravců Čech a Moravy Lubomír Ondroušek.
(čtk/lan)

spinner