6. května 2004
Na začátku minulého týdne byla slavnostně zahájena stavba Optimalizace traťového úseku Zábřeh – Krasíkov. Stavba s rozpočtem přes tři miliardy Kč je součástí odbočné větve II. národního tranzitního železničního koridoru ve směru Vídeň – Břeclav – Petrovice u Karviné – Varšava. Na konci dubna o tom informovalo tiskové oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Traťový úsek Zábřeh – Krasíkov leží na úseku Přerov – Česká Třebová, který zajišťuje spojení mezi I. a II. železničním koridorem. Optimalizace trati se uskuteční podle souhrnu opatření, která umožní dosáhnout traťové třídy zatížení D4 UIC a zavést prostorovou průchodnost pro ložnou míru UIC GC. Vlaky budou moci na trati jezdit rychlostí až 160 km/h. Přípravu a realizaci celého projektu včetně vyjednávání s Evropskou komisí zajišťuje SŽDC.
Optimalizace se týká traťového úseku v délce přibližně 15,6 kilometru včetně železničních stanic Hoštejn a Zábřeh na Moravě. Zhotovitelem stavby se na základě výběrového řízení stalo Sdružení TÚ Zábřeh – Krasíkov, v jehož čele stojí společnost Stavby silnic a železnic, a. s., účastníky stavby pak jsou Subterra, a. s., a Metrostav, a. s. Projekt s před-pokládanou cenou 3,652 miliardy Kč je přibližně z šedesáti procent financován prostřednictvím Evropské unie z fondu ISPA částkou 72,78 milionu €. Tento fond je určen na zlepšení dopravní infrastruktury zemí přistupujících k EU.
Stavba zahrnuje rekonstrukce železničního spodku a svršku, pozemních staveb a nástupišť, rekonstrukce železničních mostů, propustků, opěrných, zárubních a záchytných zdí, sanace skalních svahů, instalaci protihlukových stěn, rekonstrukci trakčního vedení (TV), energetických zařízení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení v železniční stanici Hoštejn a Zábřeh na Moravě a na zastávce Lupěné. Součástí stavby jsou i úpravy měnírny a rozvodny Hoštejn a stavba tří dvoukolejných tunelů na přeložkách trati. Tunely budou raženy novou rakouskou tunelovací metodou.
(jet)