29. dubna 2004
Podle statistik Drážní inspekce se letošní nehodovost na železničních přejezdech vyvíjí stejně tragicky jako v loňském roce. Zatímco letos v lednu a v únoru zahynuli na přejezdech dva lidé, v březnu přišlo tímto způsobem o život dalších sedm osob. Na počátku dubna to uvedlo tiskové oddělení Drážní inspekce.
Celkem se během prvního čtvrtletí letošního roku stalo na železničních přejezdech v České republice 64 nehod, při nichž zahynulo devět osob a dalších 20 bylo zraněno. Tato čísla jsou srovnatelná s údaji loňského tragického roku, kdy za první tři měsíce při 69 nehodách na přejezdech zahynulo
13 osob a 22 utrpělo újmu na zdraví.
Letos se však zatím více než polovina všech nehod odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, což je asi každý čtvrtý přejezd. To jen potvrzuje skutečnost, že kmitající červená světla řidiči motorových vozidel často berou na lehkou váhu. Účastníci silničního provozu totiž mnohdy vjíždějí na koleje ještě poté, kdy výstražná světla začnou blikat. První vozidlo obvykle koleje přejede, jeho následovníci však již většinou takové štěstí nemají.
Řidiči se také často snaží pokračovat v jízdě ihned po průjezdu vlaku, i když červená výstražná světla stále blikají. Neuvědomují si, že ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak.
Statistiky usmrcených osob v prvním čtvrtletí ukazují, že všechny smrtelné nehody se staly právě na přejezdech vybavených světelnou signalizací.
Loni byl počet usmrcených na přejezdech vyšší téměř o 200 procent. Dramatický nárůst nehod na železničních přejezdech kontrastuje s tím, že se zabezpečení úrovňových křížení železnice a silnice neustále zlepšuje a že se některé přejezdy zcela odstraňují.
V loňském roce se na železničních přejezdech stalo 298 nehod (v roce 2002: 235), při nichž bylo celkem 68 osob usmrceno (v roce 2002: 24 osob) a 156 osob utrpělo újmu na zdraví (v roce 2002: 161 osob). Počet smrtelných obětí na přejezdech se loni meziročně zvýšil o 183 procent. Drtivou většinu všech těchto mimořádných událostí způsobili účastníci silničního provozu nedovoleným vjezdem na železniční přejezd.
Alarmující je skutečnost, že zatímco v roce 2002 připadal v průměru na deset střetnutí na přejezdu jeden mrtvý, loni zemřel člověk již při každé čtvrté až páté nehodě. Pokud se zásadním způsobem nezmění chování řidičů, lze předpokládat podobný vývoj i letos.
(jet)