Revitalizace vleček

Ministerstvo připravuje druhou výzvu pro zájemce o podporu vleček

V polovině července hodnotící komise vyhodnotila žádosti prvních zájemců o dotaci z Programu na podporu revitalizace vleček a z celkového počtu osmnácti přihlášek jich všechny podmínky splnilo pouhých šest. Dalších osm bude možné dopracovat a vrátit znovu k posouzení. Komise zcela vyřadila čtyři žádosti. Podle vedoucí oddělení kombinované dopravy ministerstva dopravy Milady Šmejkalové je zatím v rámci programu k dispozici dostatek finančních prostředků; vyhlášení druhé výzvy resort plánuje pravděpodobně na září.

„Můžete připomenout, proč vlastně Program na podporu revitalizace železničních vleček vznikl?“

„Tento program jsme připravili k realizaci Operačního programu Doprava (OPD) jako nástroj pro čerpání finančních prostředků z Evropského fondu regionálního rozvoje a státního rozpočtu na projekty, jejichž realizací se uskuteční, také v souladu se schválenou dopravní politikou, přesun zboží ze silniční nákladní dopravy na alternativní druhy, šetrnější k životnímu prostředí a veřejnému zdraví. Zejména tedy na železniční dopravu. Pro podnikatelské subjekty je dostupnost železniční sítě prostřednictvím vlastní vlečky často základní podmínkou pro využití železniční dopravy. Na začátku 90. let minulého století se vlečky masově privatizovaly, některé z nich byly v dalších letech zrušeny, někde byl zastaven či omezen provoz. Osud vleček závisel na záměrech nových vlastníků i celkové situaci na železnici. Jedná se o tedy projekty, na jejichž realizaci má stát zájem a které by zřejmě vlastníci vleček bez této podpory neuskutečnili.“

„Jak se podařilo zajistit soulad programu s nedovolenou veřejnou podporou?“

„O investiční podpoře revitalizace železničních vleček z OPD se rozhodlo v polovině května 2007. Aby bylo možné finanční prostředky použít, museli jsme najít způsob, jak poskytovat podporu, která je veřejnou podporou a která je v Evropské unii obecně zakázána, neboť narušuje tržní prostředí. Cesty jsou dvě. Buď zpracovat program podpory a požádat Evropskou komisi o individuální výjimku, což je dlouhodobý proces, který obvykle trvá 1,5 až dva roky. To by způsobilo odsun zahájení programu až někdy do druhé poloviny roku 2009. Takovým procesem jsme prošli při notifikaci národního Programu podpory kombinované dopravy. Druhý, pro nás zcela nový způsob, bylo využití tzv. blokové výjimky, zveřejněné v Nařízení Komise (ES) č. 1628/2006, která upravuje transparentní režimy regionální veřejné podpory v Evropské unii a lze podle nich poskytovat vnitro-státní regionální investiční podporu.“

Tato výjimka má mimo jiné napomáhat hospodářskému rozvoji nejvíce znevýhodněných regionů, vytvářet nová pracovní místa či přispívat ke snížení disproporcí mezi regiony, obzvláště podporou zakládání nových provozoven. Program Podpora revitalizace železničních vleček podmínky zmíněné blokové výjimky splňuje a veřejná podpora z něj poskytovaná je tedy slučitelná se společným trhem EU.“

„Na jaké projekty je možné čerpat finanční prostředky z tohoto programu?“

„Konkrétně u uvedeného programu jde o projekty týkající se rozšiřování stávajících vleček, výstavby nových, obnovení provozu u existujících, modernizace technologií a technologických postupů. Předmět podpory lze rozdělit do tří skupin.

V první jsou investice do pořízení nových vleček, investice do rozšiřování a dalšího rozvoje stávajících vleček, jejichž kapacita či technický stav jsou nedostačující. Druhou skupinu tvoří investice na nákup vlečky, která již zanikla nebo by byla zanikla, pokud by nedošlo k jejímu odkoupení, a třetí skupinu pak náklady spojené s pronájmem jiného majetku než pozemků a staveb, je-li nájemní smlouva uzavřena formou finančního leasingu.“

Z programu je možné čerpat finanční prostředky do konce roku 2015 na projekty schválené do konce roku 2013

„Kdo může žádat o podporu?“

„Po splnění administrativních povinností s tím spojených bylo možné program vyhlásit pro potenciální žadatele 22. února letošního roku, kdy jsme zveřejnili první výzvu na podávání žádostí o podporu, která trvala od 1. dubna do 31. května. Znamená to, program veřejné podpory vleček s použitím tzv. blokové výjimky v tomto případě umožňuje příjemcům začít čerpat finanční prostředky již v druhé polovině roku 2008. Podle podmínek blokové výjimky může být žadatelem o podporu právnická i fyzická osoba (podle blokové výjimky ‚podnik‘), tedy jakýkoliv subjekt vyvíjející ekonomické aktivity, nejen ten, který vytváří zisk, ale i subjekt pohybující se na konkurenčním trhu (subjekty soukromého i veřejného sektoru, ziskové i neziskové organizace, zájmová sdružení, výzkumné ústavy).

Z programu se mohou podporovat jen skutečně vzniklé, tzv. způsobilé výdaje, vynaložené v souladu s cíli programu, které bezprostředně souvisejí s realizací projektu nebo které jsou jeho realizací vyvolány a které jsou v programu specifikovány.“

„Jaká je maximální výše podpory?“

„Míra veřejné podpory způsobilých výdajů projektu může dosáhnout pouze do výše stanovené pro regionální podporu kvalifikovanou v jednotlivých oblastech. V současné době je to maximálně 40 procent. Z programu je možné čerpat finanční prostředky do konce roku 2015 na projekty schválené do konce roku 2013. Druhá část věty platí za předpokladu, že bude k dispozici dostatek finančních prostředků. Jednoduše řečeno schvalovat projekty je možné do vyčerpání disponibilních prostředků, nejpozději do roku 2013. Podmínky pro čerpání prostředků z Evropského fondu regionálního rozvoje a ze státního rozpočtu, což jsou finanční zdroje podpory, jsou uvedeny v Dokumentaci programu evidenční číslo 127 350, která je zveřejněna s dalšími souvisejícími dokumenty od 22. února na webových stránkách Ministerstva dopravy ČR www.opd.cz/cz/vlec-ky.“

„První kolo příjmu žádostí o podporu skončilo. Jaký byl zájem žadatelů, jste schopni splnit všechny požadavky?“

„Už ze zájmu projevovaného při přípravě programu, na školeních týkajících se zpracování žádostí o podporu, která jsme uspořádali pro žadatele v první polovině února a podle konzultací, které poskytoval odbor drah, železniční a kombinované dopravy ministerstva dopravy, bylo jasné, že zájem bude velký. V rámci první výzvy jsme zaregistrovali 18 žádostí, což je jen malá část zájemců, o kterých víme. Určitým limitem počtu žádostí uplatněných při první výzvě byla jedna z podmínek pro předložení žádosti komisi k hodnocení, a to že projekt musí být stavebně připraven alespoň tak, že je vydáno územní rozhodnutí a existuje předpoklad, že stavební povolení bude vydáno před rozhodnutím o poskytnutí dotace. Hodnotící komise zasedla 22. července a posoudila všech 18 předložených žádostí. Výsledkem je, že hodnoceno může být pouze šest žádostí, dalších osm je nutné vrátit s doporučením k přepracování a s možností podat žádost při dalších výzvách. Zbylé 4 žádosti byly zamítnuty, neboť neodpovídají dokumentaci programu a uvažované projekty nejsou uznatelné. Problematická je i věrohodnost některých žadatelů. Většina žadatelů, kterým byly žádosti vráceny nebo zamítnuty, doplatila na neseriózní práci některých poradenských agentur. S druhou výzvou se počítá zhruba během září. Finanční prostředky jsou zatím k dispozici, jak dlouho budou, nelze ovšem odhadnout, protože předem nevíme, jak velké projekty budou při dalších výzvách podány a hodnoceny.“

„Jak bude program pokračovat, kolik peněz je možné rozdělit nyní a předpokládá se do budoucna navýšení rozpočtu?“

„Na celý program Podpora revitalizace železničních vleček máme pro období 2007 až 2015 k dispozici celkem 64,8 milionu Kč z rozpočtu kapitoly správce programu (státní rozpočet, kapitola 327 MD) a zhruba 367,2 milionu Kč z Evropského fondu regionálního rozvoje. Pokud bude zájem o revitalizaci vleček přesahovat disponibilní prostředky programu, a zřejmě bude, pak je možné po předchozím projednání a schválení volné finanční prostředky v jiných oblastech podpory v rámci prioritní osy 6 OPD přesunout do programu vleček.“

„Existují i jiné možnosti podpory výstavby vleček než přímé finanční dotace (úlevy na dani a podobně), případně uvažuje se i o jiných možnostech podpory?“

„V rámci ministerstva dopravy jiný program na přímou podporu vleček není, pokud nebereme v úvahu financování rekonstrukce a modernizace železničních tratí, které jsou ve vlastnictví státu, na jejichž výkonech by se provoz vleček měl projevit. Ale existují programy jiných rezortů, jako je ministerstvo průmyslu a obchodu, které se týkají podpory podnikání, a tam je možné také hledat.“

„Máte představu kolik ze zhruba 432 umrtvených vleček by mohlo znovu ožít, jaké procento žádostí se týká výstavby nové vlečky a jaké již existující vlečky?“

„Takový odhad by byl nepřesný. Pokud je možné něco vyvodit z první výzvy, tak to, že většina žádostí se týkala investic, které mají za následek rozšíření nebo obnovení provozu na vlečkách, jedna žádost se týkala výstavby nové vlečky, jedna nákupu provozovny atd.“

Tomáš Johánek

spinner