16. listopadu 2009
Do konce letošního roku by si jednotlivé kraje měly vybrat partnery, s nimiž uzavřou smlouvy na provozování regionální železniční osobní dopravy. Dopravci pak budou moci příští rok požádat o evropské dotace na nákup nových vlakových souprav. Tendry by měly kraje začít vypisovat v polovině příštího roku.
„Jasno v tom, jaké vlaky budou v regionech jezdit, by mělo být do konce příštího roku,“ uvedl na konci října první místopředseda Asociace krajů ČR Radko Martínek. V Regionálních operačních programech je podle něj 4,66 miliardy € (zhruba 121,2 miliardy Kč). Z toho na obnovu drážních vozidel je vyčleněno 245 milionů € (asi 6,39 mi- liardy Kč). „Je to největší podobná zakázka v dějinách regionální dopravy. Domníváme se, že v roce 2012, kdy zřejmě první vlaky vyjedou, dojde pravděpodobně k revoluci, protože konečně se začneme přibližovat v regionální dopravě tomu, co je standardem v okolních státech, jako je Německo, Rakousko nebo Švýcarsko,“ řekl dále.
Určitě je z čeho vybírat
Asociace krajů obeslala šest evropských výrobců kolejových vozidel a nabídla jim možnost prezentovat své výrobky českým a moravským hejtmanům. Na prezentační akci do zkušebního centra VýČechofracht sjednotil partnerské aktivity v Itáliizkumného ústavu železničního ve Velimi přijeli čtyři z nich. Vlakové soupravy představily podniky z České republiky, Německa, Švýcarska a Polska. „Jsou to vozidla s rychlostí do 160 kilometrů v hodině, dvě jsou elektrická, dvě motorová,“ řekl přednosta zkušebního centra Miloš Klofanda. Cena souprav se pohybuje od 55 milionů do 150 milionů Kč.
Miliardové tendry budou organizovány po jednotlivých regionech soudržnosti (NUTS). Kraje chtějí svůj postup koordinovat, protože vlaky budou někdy překračovat hranice regionů NUTS, měly by se proto vzájemně doplňovat. V současnosti v České republice provozují železniční dopravu na regionálních tratích převážně České dráhy.
(čtk)