6. března 2008
První letošní změna v jízdním řádu Českých drah přinese na železnici další výluky a omezení některých dálkových spojů. Důvodem je především pokračující výstavba a modernizace hlavních železničních tahů. Minulý týden to oznámil mluvčí ČD Ondřej Kubala. Změna jízdního řádu začne platit 3. března.
Rozsáhlé výluky postihnou jak nákladní, tak osobní dopravu, a to dálkovou i regionální. Propustnost kolejí se sníží zejména na hlavních tazích. Omezení počtu vlaků se týká především dálkových linek mezi Prahou a Moravou. Například expres Šohaj bude ve všední dny jezdit pouze mezi Olomoucí a Veselím nad Moravou a úsek Praha – Olomouc zcela vynechá. Podobné je to u čtyř rychlíků z Prahy do Brna, které budou od března jezdit pouze mezi Pardubicemi a Brnem. Komplikace čekají vlaky i na trati z Plzně do Chebu. V úseku z Kozolup do Stříbra nahradí vlaky autobusová doprava.
Vlaky zamíří na jiná nádraží
Kvůli velkému rozsahu železničních staveb v Praze se přesunou konečné stanice některých vlaků. Rychlík Silesia z Krakova do Prahy bude nově končit místo na hlavním nádraží ve stanici Praha-Smíchov. Vlak EN Kopernikus z Berlína do Prahy zakončí svou jízdu už ve stanici Praha-Holešovice stejně jako InterCity Manažer z Bohumína. Změny čekají také regionální dopravu. Většinou ale jde jen o několikaminutové posuny odjezdu vlaků.
Komplikace i pro cargo
Rekonstrukce železničních tratí se výrazně dotkne také nákladní dopravy, která navíc obvykle doplácí na zpožďování osobních vlaků. Podle výkonného ředitele ČD Cargo Jaroslava Richtera by správce kolejí, tedy Správa železniční dopravní cesty, měl citlivěji volit rozsah výluk na jednotlivých tratích, aby současně třeba neprobíhaly výluky na hlavní trati a na objízdných trasách. „Letošní rok bude pro nákladní dopravu z hlediska počtu a rozsahu výluk opravdovou zkouškou,“ řekl.
Tomáš Johánek