22. září 2009
Členové Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) se připravují na plánované projekty nákupu nových vozidel pro regionální dopravu spolufinancované z Regionálních operačních programů (ROP). Projekty mohou přinést řadu multiplikačních efektů v podobě výrazného zkvalitnění železniční dopravy, odlehčení silniční dopravě a při spolupráci s českým železničním průmyslem mohou být zároveň stabilizovány a vytvořeny stovky pracovních míst v řadě regionů České republiky. Společnosti sdružené v ACRI v současnosti zaměstnávají v České republice přes 22 tisíc pracovníků, dosahují celkového ročního obratu přes 70 miliard Kč, z toho export činí přes 40 procent, a nemalou měrou svou podnikatelskou činností přispívají k zaměstnanosti a k tvorbě HDP. Podle mluvčí ACRI Jany Kaněvové se v připravovaných zakázkách nabízejí rozsáhlé možnosti pro firmy českého železničního průmyslu. Dlouhodobý program obnovy vlaků, lokomotiv a vagonů by byl šancí pro stávající výrobce kolejových vozidel, pro subdodavatele komponentů a náhradních dílů působící v České republice, ale především jistotou pracovního místa pro tisíce lidí zaměstnaných v těchto firmách. Výroba převážně pouze z českých komponentů Například dodávky nových moderních dvoupodlažních jednotek CityElefant řady 471 se uskutečňují už několik posledních let. Jednotky z produkce ŠKODA VAGONKA se vyrábějí kompletně v České republice s využitím komponentů tuzemské výroby s kapacitou až 18 vlakových souprav ročně. Dodávky modernizovaných jednotek Regionova řady 814 – 914 jsou v opakované výrobě v Pars nova. Ve fázi velké rozpracovanosti je projekt nové moderní jednopodlažní elektrické jednotky ve ŠKODĚ VAGONKA v provedení dvoj-, troj- až čtyřdílných ucelených souprav o kapacitě 160 až 320 sedících osob pro oba napájecí systémy, 25 kV a 3 kV. Projekt, vývoj a realizace nových souprav běží plným tempem a dodávky vozidel budou realizovány již od roku 2011. Od roku 2012 poběží sériová výroba s kapacitní kadencí 15 – 25 souprav ročně podle skutečných objednávek. Do roku 2014/2015, kdy je možné čerpat prostředky z EU, je možné dodat více než 50 moderních ucelených elektrických souprav tohoto typu. V závěrečné fázi je rovněž projekt nových jednopodlažních motorových jednotek realizovaný za úzké spolupráce se zahraničním partnerem (nízkopodlažní dieselová jednotka licenčně finalizovaná v Pars nova – dvojdílná o kapacitě zhruba 120 osob). Prvních pět bude dodáno v roce 2011, v dalších letech jsou plánované dodávky až 25 jednotek ročně. Tomáš Johánek