Vysokorychlostní železnice

Českou republiku by mohla minout síť rychlostních železnic

Českou republiku by mohla minout síť rychlostních železnic

České republice hrozí reálné nebezpečí, že ji obejde evropská síť vysokorychlostních železnic. Důsledkem by bylo celkové zaostávání železniční dopravy v zemi. Na květnové konferenci o uvažované výstavbě vysokorychlostních železnic to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Česká republika by se proto podle něj měla nejpozději do dvou let přihlásit ke spolupráci na výstavbě vysokorychlostních tratí a jejich napojení na síť v sousedních zemích. „Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě,“ řekl k tomu náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Bílá kniha o dopravě Evropské unie se železnicí kvůli jejímu ekologičtějšímu provozu počítá jako s klíčovým dopravním módem. Do budoucna by měla být díky energetické efektivnosti konkurenceschopná i vůči silniční dopravě.

České republice nyní hrozí, že plánovaný vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. „Pokud bude tento projekt schválen, bude do něj Česká republika obtížně vstupovat,“ zdůraznil Petr Žaluda.

Chybí infrastruktura pro vyšší rychlosti

Rozvoji osobní železniční dopravy v Česku chybí podle Petra Žaludy především vhodná infrastruktura. Železniční tratě jsou v současné chví-li delší než silniční spojení a dojezdová doba vlaků je dvakrát až třikrát delší než v případě silniční dopravy. Konkurenceschopná je v současnosti pouze trať Praha – Ostrava, což se odráží i na ochotě soukromých dopravců na ní zavádět vlastní spoje. Podle Jindřicha Kušníra, ředitele odboru drah ministerstva dopravy, přinese České republice výstavba vysokorychlostních tratí evropský tranzit, který bude potřebovat hned z několika důvodů. Především přinese možnost získání evropských peněz pro další výstavbu infrastruktury, na které by země jinak neměla nárok. Pro české železniční dopravce bude znamenat uplatnění v mezinárodní dopravě a v neposlední řadě přinesou vysokorychlostní tratě občanům podstatné zkrácení dojezdových časů mezi metropolemi.

„Dnes nemá cenu bavit se o rychlostech kolem 300 kilometrů v hodině,“ uvedl Jindřich Kušnír. V nejbližší době podle něj bude stačit rychlost kolem 200 kilometrů, které již lze dosáhnout s existujícím vozovým parkem. Pro Českou republiku jsou prioritní vysokorychlostní tahy Berlín – Praha – Brno – Vídeň, Praha – Brno – Ostrava – Katovice a Praha – Mnichov.

Vysokorychlostní železnice bude schopna konkurovat ostatním druhům dopravy, pokud bude dvakrát rychlejší než doprava automobilová a bude dosahovat poloviční rychlosti letecké dopravy, uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek. Podle Ignacia Barrona z Mezinárodní železniční unie UIC má vysokorychlostní železnice potenciál odlákat až polovinu cestujících letecké dopravě.

(tj/čtk)

spinner