Evropská unie

CER: Evropská ekonomika potřebuje kvalitní železnici

CER: Evropská ekonomika potřebuje kvalitní železnici

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ a litevské předsednictví Evropské unie v první polovině července v Bruselu společně uspořádaly politickou debatu o budoucnosti transevropské železniční nákladní dopravy. Setkání se stalo dobrou příležitostí k diskusi o současných úkolech a překážkách, které brání železniční nákladní dopravě využít její velký potenciál, a také o možných politických opatřeních pro odstranění stávajících bariér a zvyšování konkurenceschop­nosti železnice.

Důležitá je otázka lepší integrace železnice do logistických řetězců a posílení atraktivity celého systému železniční nákladní dopravy, ať již samostatně nebo v kombinaci s jinými druhy dopravy. Evropské námořní přístavy dlouhodobě požadují kvalitní a ekologické spojení s vnitrozemím. „Jak bylo uvedeno v Bílé knize evropské dopravní politiky z roku 2011, budoucí prosperita našeho kontinentu bude záviset na schopnosti všech regionů být plně a konkurenceschopně propojený se světovou ekonomikou. Efektivní doprava je pro realizaci tohoto cíle zcela zásadní,“ prohlásil na setkání litevský ministr dopravy Rimantas Sinkevičius.

Ministr dopravy předsednické země dále uvedl, že pokud železnice dokáže využít svých strategických výhod, může zajišťovat efektivní spojení mezi jednotlivými evropskými státy i mezi Evropské unie a zeměmi Společenství nezávislých států a Asií. Železnice podle něj má šanci stát se páteřním ekologickým dopravním systémem Evropy. Rozvoj a otevřenost Evropy označil za jednu ze dvou klíčových priorit litevského předsednictví.

Výkonný ředitel CER Libor Lochman uvedl, že železniční nákladní doprava se může opřít o přednosti, jako je malý negativní vliv na životní prostředí a vysoká energetická efektivita. Železnice je rovněž jedním z nejbezpečnějších druhů dopravy a je mimořádně vhodná pro přepravy na střední a velké vzdálenosti. „Navzdory těmto přednostem i různým politickým iniciativám učiněným v uplynulých deseti letech se podíl železnice na trhu pozemní přepravy dramaticky snižuje. Celý železniční sektor věnuje obrovské úsilí tomu, aby lépe vyhověl požadavkům zákazníků. Bohužel tato snaha není úplně efektivní kvůli nedostatečnému politickému rámci,“ uvedl Libor Lochman.

spinner