6. ledna 2014

BRNO (6.1.) – Před 10 lety, přesně 5. ledna 2004, vyjel na lince Praha – Brno první žlutý autobus Student Agency. „Byli jsme tehdy v autobuse celkem čtyři – já jako stevardka, řidič a dva cestující“, říká k začátkům provozu žlutých autobusů Ivana Kašická, která se z první stevardky na palubě prvního autobusu Student Agency postupně stala ředitelkou celé autobusové dopravy.
Za deset let provozu se autobusy Student Agency staly největším dálkovým dopravcem na pravidelných linkách v České republice. Od roku 2004 přepravily více než 34 milionů cestujících a ujely přibližně 182,7 milionů kilometrů. Ve srovnání s délkou obvodu rovníku to představuje stejnou vzdálenost, jako by autobusy Student Agency objely více než 4,5 tisíckrát zeměkouli.
Autobusy Student Agency nyní jezdí do 14 zemí Evropy a v České republice spojují Prahu a Brno s dalšími 26 městy. Síť jejich spojů se každoročně rozšiřuje a dopravce pravidelně vyhlašuje veřejnou anketu o tom, kam by žluté autobusy měly v budoucnu jezdit. V roce 2013 tak rozšířily počet svých destinací například o Jindřichův Hradec, Pelhřimov, Telč či Tábor; stejně tak byly právě na základě výsledků této ankety otevřeny nové přímé linky Praha – Chomutov – Most či Zlín – Brno. V současnosti firma vlastní 150 autobusů. Nejpočetnějším typem je španělský Irizar PB na podvozku Scania nebo Volvo, většinu ve výbavě Fun & Relax. Druhým nejpočetnějším typem je Beulas Aura.
Autobusy Student Agency přinesly na trh české autobusové dopravy služby do té doby nevídané. Kromě nabídky časopisů a denního tisku zdarma lze například během jízdy sledovat film nebo poslouchat hudbu. Během cesty je cestujícím k dispozici stevard či stevardka a v ceně jízdného je zahrnuta káva či jiné teplé nápoje. Další novinkou byl vlastní online rezervační systém, který dnes slouží pro nákup jak autobusových tak vlakových jízdenek a doplňkových služeb. Též zavedla nové typy placení jízdenek a rezervace míst, například otevřené nebo kreditové jízdenky, po jejichž předplacení lze konkrétní spoj rezervovat přes web nebo po SMS.
Počty cestujících v autobusech Student Agency neustále rostou. Za rok 2013 společnost očekává více než 5,6 milionů cestujících přepravených na pravidelných linkách, což představuje odhadovaný meziroční nárůst o 10,9 procenta (jedná se zatím o prvotní odhad počtu cestujících v loňském roce). Z toho přibližně 84 procent cestujících cestuje na vnitrostátních linkách a 16 procent pak v mezinárodní dopravě. V roce 2012 autobusy Student Agency přepravily pět milionů cestujících, což bylo meziročně o půl milionu, tedy o devět procent cestujících více. Loňský nárůst počtu cestujících by tak měl být přibližně desetiprocentní.