19. října 2014

Společnost FM Transport, s. r. o., z Horusic vznikla v roce 2006 transformací z firmy Autodoprava Miroslav Fric, která fungovala od roku 2000 a zabývala se výhradně stavebními pracemi. Změna názvu v roce 2006 souvisela s rozšířením nabídky služeb v autodopravě o nákladní kamionovou dopravu a spedici po roce 2005.
V současné době má firma osm řidičů a osm vozidel, a to jak pro dálkovou dopravu, tak stavebnictví. „S kamionovou dopravou jsme začali v roce 2005, protože zde byl velký prostor na trhu. Navíc v těsné blízkosti naší firmy je i velký výrobce nápojů Fontea, což nám start v této oblasti usnadnilo. Zemním pracím se věnujeme stále, podílíme se například i na stavbě dálnice D3 a železničního koridoru z Prahy na jih,“ uvedl majitel firmy Miroslav Fric.
„V minulosti jsme mívali i více vozidel, ale omezili jsme je na současný stav a myslíme si, že je to tak akorát. Příležitost k rozšíření sice byla a uvažovali jsme o tom, ale je těžké sehnat kvalitní řidiče a v tomto rozsahu nám firma funguje dobře,“ dodal. Společnost FM Transport neustále klade důraz na obměnu vozového parku. Má vozidla plnící limity Euro 5 i nový tahač Volvo FH Euro 6 a uvažuje o pořízení dalšího. Značce Volvo je ostatně věrná od okamžiku, kdy se začala věnovat silniční nákladní dopravě; stejně jako značce Tatra ve stavebním segmentu.
Nejlepší řidiči v republice
Firma FM Transport je dokladem toho, že i menší firma může být příkladem pro mnohé další, především co se osádek vozidel týče. Její řidič Tomáš Knikner v létě vyhrál české finále The Driver Fuel Challenge 2014, který organizuje značka Volvo, a v září zvítězil v národní soutěži značky Renault Optifuel Challenge 2014 a postoupil tak do mezinárodního finále, jež se uskuteční koncem října ve Francii v Nice. Navíc v národním kole měla společnost FM Transport i dalšího finalistu, Zdeňka Jakeše. „O snižování spotřeby se zajímáme dlouhodobě a poté, co Volvo vyvinulo svůj systém Dynafleet, jsme jej ihned instalovali do prvního vozidla a následně i do dalšího. Byla to velká novinka, a začali jsme proto spolupracovat se školiteli z Volva, kteří nás učili, jak se v systému orientovat. Zaujalo to obzvláště Tomáše Kniknera, a tak jsme mu umožnili k výsledkům pří-stup. Na cestě si vždy zvolil nějaký způsob jízdy a po návratu si zjišťoval, jak se to projevilo na výsledcích. Pokud nebyl spokojen, příště jel jinak a znovu si to vyhodnocoval. A postupně se vypracoval až tam, kde je teď. Samozřejmě pracujeme se všemi řidiči, ale Tomáš má nepochybně největší talent,“ uvedl Miroslav Fric.
Nejen doprava, ale i sport
Avšak nejen na silnicích a stavbách se lze s firmou FM Transport setkat. Již třetí sezonu se totiž se svým speciálem Tatra 815 6 × 6 účastní závodů Truck Trial. „Byl to můj sen, ale dřív jsem na to neměl moc času a vlastním závodům předcházely ještě tři roky, kdy jsme si vozidlo sami a s pomocí servisu, kde provádíme údržbu vozidel, stavěli,“ řekl Miroslav Fric, který závodní truck sám řídí a jezdí v něm s Tomášem Kniknerem jako navigátorem. Poněkud překvapivá pro ty, kteří do tohoto sportu příliš nepronikli, je skutečnost, že samotná příprava závodního trucku a jeho údržba po závodech není tak složitá a nákladná. Největší položkou pro závodníky je přeprava vozidla do míst, kde se závody konají. „Neprovozovat kamionovou dopravu, nemohli bychom se tomu asi vůbec věnovat. Od nás z Horusic je na všechny závody daleko a zaplatit si dopravu u nějaké firmy bychom nezvládli,“ uvedl Miroslav Fric. V současné době jsou se svou tatrou celkově na čtvrtém místě, ale konkurence ve skupině, v níž závodí, je velká. „Jsou v ní vozidla různých koncepcí, některá šestikolová mají jednu řídicí nápravu, my máme dvě, je tam i ruský Ural, prostě každé vozidlo je vhodné pro jiný terén a boj o přední místa je velký,“ dodal Miroslav Fric.
Milan Frydryšek