Provozní náklady

Rostoucí náklady mají dopad na obnovu vozového parku

Rostoucí náklady mají dopad na obnovu vozového parku

PRAHA (10.9.) – Dopravci jsou v poslední době nuceni čelit dalším růstu nákladů, především v podobě zdražování nafty a rozšiřování zpoplatněných úseků komunikací v zahraničí. Jednou z možností, jak by případně mohli vyšší náklady alespoň zčásti eliminovat, je obnova vozového parku a pořízení nových, úspornějších vozidel. Vyplatí se však pouze za předpokladu, že budou vyšší pořizovací náklady vyváženy nějakým zvýhodněním provozu ekologických vozidel, uvedl minulý týden zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

„Náklady silničních dopravců, které jsou nejvíce závislé na vývoji ceny nafty, v současné době opět rostou. Cena nafty dosáhla rekordních výšek a je pravděpodobné, že v dlouhodobém horizontu se bude dále zvyšovat. V této souvislosti je ovšem na místě se ptát, nakolik je to dáno objektivní situací na trhu a nakolik obchodní politikou producentů a distributorů. Na nárůst ceny ropy na světových trzích vše svalovat nelze. Pokud se podíváme například na rozdílné ceny v rámci jednotlivých sítí čerpacích stanic velkých prodejců v České republice, spotřebitel jen těžko chápe, že cena stejného paliva kolísá o dvě až tři koruny,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Dopravce podle něj nepotěšilo ani srpnové rozšíření mýtného v Německu na komunikace, které mají parametry dálnic, ale do zpoplatnění zatím zahrnuty nebyly. „V příštím roce zavede ekologickou daň pro vozidla nad 3,5 tuny, tzv. ecotaxe, také Francie. To pocítí i čeští dopravci, protože dosud mohli využívat tamních nezpoplatněných kvalitních silnic,“ dodal.

Od roku 2014 bude pro nová nákladní vozidla platit nová přísná emisní norma Euro 6. To významně poznamená expozice všech předních výrobců na letošním veletrhu IAA v Hannoveru, kteří na něm dopravcům představí svou nabídku nových, ekologicky šetrnějších vozidel. „Opakuje se situace, kterou známe již z minulosti. S blížícím se nástupem nové emisní třídy dopravci uvažují, nakolik se jim vyplatí investovat s předstihem do nové techniky. Pro mluví případná nižší spotřeba, delší servisní intervaly, obecně vyšší technologická úroveň i očekávané ekonomické stimuly v podobně výhodnějšího zpoplatňování a zdaňování těchto vozidel. Na druhé misce vah je o něco vyšší cena a podnikatelé musejí vzít v potaz, zda se jim investice skutečně vyplatí,“ uvedl k tomu Vojtěch Hromíř.

spinner