Mercedes-Benz

Nové vito se představuje jako všestranný pomocník

Nové vito se představuje jako všestranný pomocník

Na konci července měl v Berlíně premiéru nový model Mercedes-Benz Vito. Výrobce jej uvedl jako všestranného profesionála mezi středně velkými dodávkami s celkovou hmotností od 2,5 do 3,2 tuny. Přestože jeho užitečná hmotnost dosahuje podle výrobce rekordních hodnot, pořizovací cena a provozní náklady jsou nečekaně nízké. Například v Německu skříňové Vito 109 CDI startuje na 17 990 € (bez DPH).

Skříňové Vito je také, jako jediný model ve své třídě, k dispozici ve třech délkách karoserie a se třemi systémy pohonu – s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Jeho užitečná hmotnost je až 1369 kg. Verze Vito Mixto spojuje, jako skříňový vůz s dvojitou kabinou, výhody skříňové verze a kombi. Novou kapitolu pak Mercedes-Benz otevírá s řadou Vito Tourer pro přepravu osob. Ta je tvořena funkční a robustní variantou Vito Tourer BASE, mnohostrannou verzí Vito Tourer PRO a nepřehlédnutelným modelem Vito Tourer SELECT. Tourer tak představuje celou modelovou řadu s individuálně upravenými variantami pro všechny druhy přepravy osob.

Nezaměnitelný vzhled a pohodlný interiér

Nové Vito má nezaměnitelný vzhled, který však není samoúčelný. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu (Cx = 0,32) je u vozidla této kategorie velmi nízký, což snižuje spotřebu paliva a zlepšuje jízdní výkony. Na řidiče a spolujezdce čekají v kabině pohodlná sedadla a dostatek prostoru. Zcela nově byla vyvinutá přístrojová deska. Její symetrický základní tvar s jasnou a přehlednou strukturou všech prvků přispívá k bezpečnému ovládání vozidla. Při jejím vývoji konstruktéři zohlednili skutečnost, že nové Vito bude pro mnoho řidičů pojízdnou kanceláří a zároveň místem, kde budou trávit mnoho času.

Pohon předních, zadních i všech kol

Poprvé v daném segmentu je v nabídce vozidlo, u něhož si uživatel může vybrat pohon předních, zadních nebo všech kol. Nová verze s pohonem předních kol je lehčí. U prázdného a málo zatíženého vozidla nabízí pohon předních kol výhody rovněž, co se týče trakce, a zajímavá bude i pořizovací cena. Osvědčený pohon zadních kol je vhodným řešením pro jízdy s vysokým zatížením, těžkými přívěsy či při požadavku velké jízdní dynamiky. Verze s pohonem všech kol pak najdou uplatnění všude tam, kde je zapotřebí dobrý záběr i v nepříznivých podmínkách nebo při častých jízdách mimo zpevněné cesty. Díky nové integrované konstrukci pohonu všech kol mají vozidla Vito 4 × 4 stejnou vnější výšku jako modely s pohonem předních, respektive zadních kol.

Dva vznětové motory

Dva turbodiesely nabízejí celkem pět výkonových variant. Nové Vito s pohonem předních kol a motorem uloženým vpředu napříč je koncipováno převážně pro jízdu bez přívěsu, maximální užitečnou hmotnost při nízké až střední celkové hmotnosti s důrazem na co nejnižší náklady. Kompaktní čtyřválec se zdvihovým objemem 1,6 litru je k dispozici ve dvou výkonových provedeních: pro Vito 109 CDI s 65 kW (88 k) a pro Vito 111 CDI s 84 kW (114 k). Při velkých nárocích na jízdní výkony a vysoké zatížení, při vyšší celkové hmotnosti a pro náročný provoz s přívěsem je vhodnější nové Vito s pohonem zadních kol a čtyřválcem se zdvihovým objemem 2,15 litru, uloženým vpředu podélně. Tento model je k dispozici ve třech výkonových stupních: pro Vito 114 CDI s 100 kW (136 k), pro Vito 116 CDI s 120 kW (163 k) a pro Vito 119 BlueTEC s 140 kW (190 k). Vito 119 BlueTEC také zaujímá zvláštní po-stavení tím, že je prvním motorem Euro 6 v této třídě.

Převodovky

U verzí s pohonem zadních kol standardně zajišťuje přenos hnací síly šestistupňová mechanická převodovka. Samočinná převodovka 7G-Tronic Plus s kapalinovým měničem momentu je nabízena na přání pro modely Vito 114 CDI a Vito 116 CDI, zatímco pro modely Vito 119 BlueTEC a Vito 4 × 4 s pohonem všech kol se dodává standardně. Podle výrobce se jedná o jedinou sedmistupňovou samočinnou převodovku s kapalinovým měničem na světě dodávanou pro lehké užitkové vozy.

Důraz na hospodárnost

Vývojáři přizpůsobili nový model Vito požadavkům na nejvyšší provozní hospodárnost, ať už optimalizací převodovky, použitím zadní nápravy s nízkým třením, elektromechanického posilovače řízení nebo adaptivně řízených vedlejších agregátů. V porovnání s předchůdcem klesla spotřeba nafty v kombinovaném režimu EU v průměru o 20 procent.

Vito BlueEfficiency

Mimořádné úspory paliva vykazuje podle výrobce verze Vito BlueEfficiency. K dispozici pro nové Vito s pohonem zadních kol a standardně se dodává pro všechny modely Vito Tourer se samočinnou převodovkou, registrací v kategorii osobních vozů a ve spojení s nejvýkonnějším motorem. Normovaná hodnota spotřeby 5,7 l / 100 km pro model Vito 116 CDI BlueEfficiency s registrací jako užitkové vozidlo je v této kategorii vozidel nepřekonatelně nízká, tvrdí zástupci značky Mercedes-Benz. Všechny varianty motorů mají také dlouhé intervaly údržby, až 40 tisíc kilometrů nebo dva roky.

Nový posilovač řízení

Vylepšení doznal také podvozek. Například řízení má elektromechanický posilovač, zadní náprava má šikmá ramena, vinuté pružiny a došlo i na nové nastavení pružin a tlumičů. Skříňové Vito a Vito Mixto jsou koncipovány pro vysoké zatížení. Pro mixto na přání a pro všechny verze Vito Tourer standardně se dodává komfortní podvozek, mezi jehož rysy patří méně tuhé odpružení a citlivější charakteristika tlumičů.

Vysoká úroveň bezpečnosti

Již tradičně kladl výrobce velký důraz také na bezpečnost. Precizní řízení, výkonné kotoučové brzdy na všech kolech (v závislosti na modelu 16” nebo 17” brzdová soustava) stejně jako adaptivní ESP jsou ve standardní výbavě. Skříňové Vito je také podle zástupců značky Mercedes-Benz jako jediný dodávkový vůz standardně vybaven airbagy a upozorňováním na nepřipnutý bezpečnostní pás pro řidiče i spolujezdce. Modely Vito Tourer PRO a Vito Tourer Select disponují kromě toho okenními airbagy a bočními airbagy vpředu, které chrání hrudník a pánev. Pro Vito Tourer jsou poprvé nabízeny okenní airbagy také vzadu. S maximálně osmi airbagy tak Tourer stanovuje vyšší úroveň bezpečnosti.

Bezpečnostní systémy

Ke standardní výbavě nového Vita patří Attention Assist, který na základě různých parametrů posuzuje kondici řidiče. Jedinečným prvkem standardní výbavy v této třídě je asistent pro jízdu v nárazovém bočním větru, který téměř kompletně kompenzuje vlivy poryvů bočního větru na vozidlo. Rovněž standardní je systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách. Nové Vito lze individuálně vybavit dalšími asistenčními systémy. Nový a pro dodávkové vozy jedinečný je aktivní parkovací asistent. Rovněž jedinečný v tomto segmentu je asistent upozorňující na krátký odstup od vpředu jedoucího vozidla. Asistent pro sledování slepého úhlu upozorňuje při přejezdu do vedlejšího jízdního pruhu na vozidla ve slepém úhlu, zatímco asistent pro jízdu v jízdním pruhu hlídá, aby vozidlo nevyjelo nechtěně ze svého jízdního pruhu.

Intelligent Light System

Alternativou standardně dodávaných halogenových světlometů jsou pro nové Vito na přání nabízené adaptivní světlomety ILS (Intelligent Light System). Tato v kategorii lehkých užitkových vozidel jedinečná technika používá diody LED pro ukazatele směru, denní svícení, tlumená, dálková a statická odbočovací světla. V závislosti na rychlosti jízdy se světlomety přizpůsobují variabilním rozložením světla podmínkám na dálnici a silnici mimo město.

Dva rozvory, tři délky, až čtyři hmotnostní varianty

V porovnání s předchůdcem je vito ve všech třech délkách o 140 milimetrů delší. Hlavním důvodem je prodloužená příď, která poskytuje vyšší úroveň ochrany při střetu s chodcem. Z toho vyplývají hodnoty vnější délky 4895, 5140 a 5370 milimetrů. Vnější výška je v závislosti na modelu maximálně 1910 milimetrů. Všechny verze tak zůstávají výrazně pod důležitou hranicí dvou metrů, a mohou tak vjíždět do všech běžných parkovacích budov, podzemních garáží a automatických mycích linek.

Základ nabídky tvoří modely s celkovou hmotností 2,8 a 3,05 tuny, které jsou doplněny variantami s celkovou hmotností sníženou na 2,5 tuny, respektive zvýšenou na 3,2 tuny. Díky novému pohonu předních kol a kompaktnímu vznětovému motoru má skříňové Vito se středně dlouhou karoserií a standardní výbavou pohotovostní hmotnost jen 1761 kilogramů. Již vito s celkovou hmotností 3,05 tuny se tak může pochlubit skutečně pozoruhodnou užitečnou hmotností 1289 kilogramů. Obrem z hlediska užitečné hmotnosti ve své třídě je vito s pohonem zadních kol celkovou hmotností 3,2 tuny a užitečnou hmotností 1369 kilogramů.

Milan Frydryšek

spinner