18. září 2012

Loni v září začala divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche ČR uplatňovat novou strategii, která přinesla například změny v její cenové politice. Díky naplňování nové strategie se podle jejích představitelů zájem o užitkové vozy značky Volkswagen významně zvyšuje, i když celý český trh lehkých užitkových vozidel N1 + M1 v prvních sedmi měsících roku mírně klesal. „Přijali jsme celou řadu opatření, jejichž dopad se nyní pozitivně projevuje,“ říká ředitel divize VW Užitkové vozy pro ČR Jan Procházka.
„Jak obecně hodnotíte letošní vývoj českého trhu s lehkými užitkovými vozy?“
„Pro správné srovnání výkonu značek užitkových vozů je do celkového trhu nutno počítat jak čistě užitkovou kategorii N1, tak i osobní verze užitkových vozů v kategorii M1. Na tomto trhu jsme pro letošek předpokládali jeho stagnaci nebo pokles. I proto nás překvapil silný růst trhu v prvních měsících letošního roku. Vývoj ve druhém a třetím čtvrtletí však naznačuje, že naše původní prognóza je reálná.“
„Co stojí za poměrně značným nárůstem poptávky po lehkých užitkových vozech značky Volkswagen v letošním roce? Byla to cena?“
„V první řadě chci říci, že úspěch naší značky nepřišel najednou, až na počátku letošního roku. Naši novou strategii jsme zahájili již v září roku 2011, a letošní výsledky jsou proto jejím důsledkem. Změnili jsme celou řadu obchodních parametrů, ať už mezi námi a našimi obchodníky nebo mezi obchodníky a konečnými zákazníky. Komplex těchto opatření pak přinesl dnešní pozitivní prodejní výsledky.
Otázka pořizovací ceny přitom v naší strategii hrála důležitou, ale nikoli jedinou nebo nejdůležitější roli. V této oblasti jsme pro zákazníky připravili velmi zajímavé akční nabídky, nerezignovali jsme však přitom na pozici prémiové značky v segmentu užitkových vozů. Na pořizovací ceně tak stále něco ztrácíme vůči levnějším a méně kvalitním značkám, ale v oblasti celkových nákladů na provoz a držení vozu patříme vždy mezi naprostou špičku.
Zákazníci umějí dobře počítat a zjistili, že s kvalitní a spolehlivou značkou Volkswagen mohou jezdit za stejné peníze nebo ještě levněji než s konkurencí. A to je jedním ze zásadních faktorů letošního prodejního úspěchu naší značky.“
„Realizace nové strategie už skončila, nebo ještě probíhají nějaké další změny?“
„Nemůžeme usnout na vavřínech, a naše strategie se proto bude i nadále rozvíjet. Naše konkurence se učí rychle, a my se proto musíme snažit být ještě šikovnější, být o krok napřed a zákazníkům nabídnout vždy o něco více.“
„Nabízíte celou řadu modelů. Které z nich jsou pro váš klíčové?“
„Z pohledu naší filozofie nemáme žádné klíčové modely. Každý zákazník je pro nás důležitý, a je tedy jedno, pro který model se rozhodne. Pokud se však zeptáte, jaký segment je pro nás největší, tak to jsou segmenty, ve kterých nabízíme naše modely Caddy a Transporter.“
„Co nového připravujete do konce roku? Můžete už něco zveřejnit?“
„Do konce roku nepřijdeme se žádným novým modelem, protože v tuto chvíli jsou všechny naše vozy technologicky zcela nové nebo modernizované, a zákazníkům tak nabízíme to nejlepší z portfolia koncernu VW. Potvrzuji však, že do konce roku budeme aktivně usilovat o přízeň našich potenciálních zákazníků. Co, kdy a jak, bych však naší konkurenci nerad prozrazoval.“
„Nyní se hodně hovoří o alternativních pohonech. Jak v tomto směru vypadá nabídka vozů vaší značky?“
„V provedení LPG a CNG nabízíme model VW Caddy, což je první krok, kterým jsme se snažili vyjít vstříc novým trendům. Nicméně poptávka po vozidlech s alternativními pohony je zatím nižší, než jsme očekávali. Zatím dávají zákazníci jednoznačně přednost dieselovým motorům.“
„Je to jenom otázka ceny, nebo i třeba toho, že síť plnicích stanic na LPG či CNG je poměrně řídká?“
„To by stálo za hlubší analýzu. Můžeme se domnívat, že ne zcela dostatečná dostupnost plnicích stanic může být v tuto chvíli kritickým faktorem úspěchu pro širší využití vozidel s alternativními pohony. Může to být také určitá preference zákazníků. Benzinový či naftový pohon jsou osvědčené jak na trhu nových, tak i na trhu ojetých vozů. O alternativních pohonech se to zatím prohlásit nedá. Přesto se domníváme, že alternativní pohony mají své výhody, a větší počet zákazníků si proto naleznou.“
Tomáš Johánek