18. ledna 2007
Desítky dopravců již vyčerpaly přes 95 procent bankovní záruky, která je nutná k následné platbě mýtného, a reálně jim tak hrozí zákaz vjezdu na dálnice a rychlostní silnice, případně vysoké sankce. Zatím jim Ředitelství silnic a dálnic rozeslalo upozornění, první zákazy však na sebe nenechají dlouho čekat. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze uvedl ředitel úseku elektronického mýtného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Vladimír Bielko. Na konci týdne již ŘSD řešilo tři akutní případy. Vina je podle něj na straně dopravců. Záruka podle něj měla být nastavena přibližně na 2,5 měsíce a vzorec pro její výpočet byl stanoven dobře. Někteří dopravci však nesprávně odhadli počet ujetých kilometrů na zpoplatněných úsecích, řekl Vladimír Bielko. Po upozornění musí dopravci bankovní záruku navýšit, jinak jim hrozí stejné sankce jako neplatičům. Jak uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar, jde o čistě obchodní vztah mezi dopravcem a ŘSD. „Jestli dopravce upozornili, tak ta dopravní firma s tím musí něco dělat, protože se vystavuje riziku, že jim to zablokují,“ řekl. Podle obchodních podmínek musí ŘSD firmu upozornit po vyčerpání 70 procent bankovní záruky, po vyčerpání 90 procent může zahájit kroky k zablokování mýtné jednotky, dodal Martin Špryňar. Bankovní záruku si mohou dopravci spočítat na kalkulačce, kterou mají k dispozici na webových stránkách www.premid.cz. Pokud například vlastní deset kamionů a odhadují, že za měsíc po zpoplatněných komunikacích ujedou dvacet tisíc kilometrů, musí mít připravenu bankovní záruku ve výši 173 450 Kč. Dočasně také mohou složit finanční jistinu ve výši předpokládané záruky na účet ŘSD, což trvá pouze několik minut. Následnou platbu, tzv. post pay, provozovatelé zatím zvolili asi pro polovinu z více než 90 tisíc vozidel, která jsou do systému mýtného registrována. Ne všichni dopravci si však vybrali platbu na základě bankovní záruky, druhou možností je totiž platit tzv. fleet kartou, za kterou ručí její vydavatel. Tuto možnost si podle Martina Špryňara zvolila většina dopravců, kteří platí dodatečně. Kapsch: Start českého systému bezproblémový Z technického hlediska bylo zavedení systému elektronického výběru mýta v České republice v mezinárodním srovnání velmi bezproblémové. A jeho provoz je mimořádně úspěšný: úspěšnost výběru dosahuje 99,81 procenta, uvedl na tiskové konferenci člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. Celkem se za prvních čtrnáct dní provozu systému na mýtném vybralo téměř 163 milionů Kč. Nejsilnějším dnem byla minulá středa (18,45 milionu), překvapivě vysoký byl provoz i během víkendu. Místem nejsilnějšího průjezdu a zpoplatňování vozidel je po celou dobu mýtná brána na 2,5. kilometru dálnice D1. Dálnice jsou podle údajů z mýtných bran rovnoměrně vytíženy od 9.00 do 18.00, řekl dále. Překvapivý je podle Erwina Toplaka rovněž nízký podíl následných plateb. Podíl vydaných jednotek pro administrativně jednodušší platbu předem a pro následnou platbu je v České republice přibližně stejný; jen mírně převažují dopravci, kteří zvolili následnou platbu. Na základě rakouských zkušeností Kapsch očekával asi 75 procent následných plateb. „Dodali jsme státu stroj na peníze. A stát i uživatelé se s ním nyní budou muset naučit pracovat tak, aby jej využívali co nejlépe,“ řekl Erwin Toplak s tím, že je pravděpodobné, že později se začne podíl následných plateb i v České republice zvyšovat. K 15. lednu bylo v provozu téměř 106 tisíc palubních jednotek pro odečet mýta premid. Rychlost výdeje nových jednotek se tento týden snížila pod dva tisíce za den. Další desetitisíce jednotek stát doobjednal, takže jich nejpozději do 20. ledna bude k dispozici celkem 150 tisíc. Denní výběr se blíží 18 milionům a v budoucnu podle generálního ředitele Kapsch Telematic Services Karla Feixe překročí 20 milionů Kč. Ani po deseti dnech však není jasné, jaký bude nakonec letos příjem státu z mýta. Zatímco ředitel úseku infrastruktury ministerstva dopravy Jiří Hodač očekává nulovou bilanci, bývalý ministr Milan Šimonovský odhadoval příjmy až deset miliard Kč. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který bude příjmy užívat, počítá s výnosy ve výši 2,8 miliardy, což odpovídá výběru asi 4,8 miliardy Kč. „Příjem státu se ovšem bude odvíjet i od toho, jak rychle bude odepisovat náklady na vybudování systému,“ poznamenal v této souvislosti Erwin Toplak. Podle jeho odhadu se letos z mýta vybere 3,5 miliardy Kč. „Není mnoho projektů, které se zaplatí za dva roky,“ zdůraznil v této souvislosti. Zatím není jasné ani to, zda zavedení mýta ovlivnilo intenzitu provozu na dálnicích. Na srovnávání loňských a letošních údajů je podle ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Bielka ještě příliš brzy. První kvalifikované srovnání bude mít podle svých slov k dispozici nejdříve v únoru. „Zaručené návody“ nefungují Karel Feix na tiskové konferenci odmítl „zaručené“ návody, jak se vyhnout placení mýtného, které přinesla některá média (například obalení palubní jednotky alobalem nebo aplikace spreje proti vysokofrekvenčnímu rušení na čelní sklo) jako zcela nesmyslné. Upozornil na to, že kontrola placení mýtného je vícestupňová a dodržování kontroluje 25 vozidel mobilního enforcementu, deset přenosných kontrolních bran a rozsáhlé zařízení stacionární kontroly. Mýtný systém navíc sám vyhodnocuje podezřelé chování konkrétních palubních jednotek, například když se zpoplatňují jen na kontrolních branách, a může na taková vozidla upozornit celníky. „Náš koncept, tak jak je navržen, je prakticky nemožné obcházet nějakými podvody,“ zdůraznil. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka již dříve upozornil, že podobné návody lze považovat za veřejné podněcování k nedodržování zákona, což by bylo možné klasifikovat jako trestný čin. Podle ředitele sekce dohledu Generálního ředitelství cel Karla Šimáka zaznamenali celníci během prvních devíti dnů provozu systému celkem 600 případů porušení předpisů a uložili za ně pokuty ve výši téměř 700 tisíc Kč. Řádově desítky případů postoupili ke správnímu řízení, v němž provinilcům podle novely zákona o pozemních komunikacích hrozí pokuta ve výši až půl milionu Kč. U sankcí na horní hranici ovšem musí správní úřad řidiči prokázat, že se chtěl úmyslně vyhnout platbě mýtného. Většina pokutovaných řidičů zatím neměla ve voze palubní jednotku, která je k placení mýtného nezbytná. Dalším častým prohřeškem bylo špatné nastavení jednotky.
Luboš Spálovský