30. září 2004
Po loňské inovaci modelu Actros (viz DN 13/03) značka Mercedes-Benz dále pokračuje v obměně své řady nákladních vozidel. Jemnější a příjemnější linie – takový je první dojem z inovovaného modelu Mercedes-Benz Atego, který německý výrobce spolu s novým Axorem v premiéře představil minulý týden na hannoverské přehlídce IAA. Na trh je bude uvádět postupně od pozdního podzimu letošního roku, nejprve v provedení odpovídajícím emisní normě Euro 3.
První dojem z nového Atega dále zesiluje šikmo posazené směrové světlo integrované do mřížky chladiče. Designéři německé značky se ovšem nejvíce pustili do díla v kabině, kterou přebudovali téměř od základu. To se týká všech tří kabin, které mají nyní zájemci na výběr – kabiny pro rozvážku, pro dálkovou dopravu a také komfortní kabiny.
Prostor pro posádku v rozvážkovém provedení umožňuje řidiči snadný průchod na stranu spolujezdce. Kabina pro dálkovou dopravu je vybavena větším množstvím odkládacích prostorů, průchodem do odpočinkového prostoru a komfortními lůžky. Obě dvě – stejně jako komfortní kabina – řidičům nabízejí dobré pracovní podmínky: pohodlná sedadla, kvalitní topení a větrání.
K větší bezpečnosti nákladní dopravy přispívají rovněž nové světlomety, nová zpětná zrcátka radikálně zmenšující mrtvý úhel na pravé straně, technicky vylepšený pracovní světlomet jako pomůcka při manévrování za snížené viditelnosti a další technická řešení.
Pohon obstarávají čtyř- a šestiválcové řadové motory typové řady 900 o zdvihovém objemu 4,25; 4,8 a 6,37 litru, s rozsahem největšího výkonu od 90 kW (122 k) do 205 kW (279 k). Přenos výkonu zajišťují ručně řazené šesti- a devíti stupňové převodovky Mercedes-Benz. Na přání výrobce dodává převodovku s elektronicky řízenou předvolbou řazení Telligent. Tato převodovka umožňuje snadnou obsluhu
a vyznačuje se vysokou hospodárností i bezpečností provozu, a to především při rozvážkové dopravě na krátké vzdálenosti.
Atego je primárně určeno především pro rozvážku a jako lehké vozidlo pro stavebnictví a komunální nasazení. Některé verze ovšem výrobce vyvinul speciálně pro dálkovou dopravu, mimo jiné i verzi 1222 s celkovou hmotností 11,99 tuny. Ta vychází vstříc požadavkům dopravců, kteří se připravují na zavedení elektronického mýtného pro vozidla od 12 tun v SRN. Celkem nabídka zahrnuje dvounápravové nákladní automobily a tahače návěsů od celkové hmotnosti šesti do 16 tun.
Nový Axor pokrývá širší spektrum využití
Nový Mercedes-Benz Axor pokrývá díky dalšímu rozšíření výrobního programu výrazně širší spektrum využití než dosavadní verze nabízené výhradně jako tahače návěsů. Nové modely Axor jsou určeny pro nasazení na střední vzdálenosti dálkové dopravy, pro těžkou rozvážkovou dopravu, ale také pro dopravu ve stavebnictví a vytvářejí tak spojovací článek mezi novými typy Atego a Actros.
Kromě dvounápravového tahače návěsů patří do typové řady Axor nyní také těžký podvozek pro nástavby v provedení dvounápravovém (4×2 a 4×4) s nejvyšší celkovou hmotností 18 tun a také třínápravové podvozky s nejvyšší celkovou hmotností 25 tun (6×2) a 26 tun (6×4), které doplňují tuto novou rodinu nákladních vozidel. Jejich pohon obstarávají řadové šestiválcové motory řady OM 900 o zdvihovém objemu 6,4 a 7,2 litru a také řady OM 457 LA se zdvihovým objemem 11,97 litru. Výkonové spektrum nových motorů pro Mercedes-Benz Axor se rozprostírá v sedmi výkonových stupních – od 170 kW (230 k) do 315 kW (428 k).
S jednotlivými motory a jejich výkonovými parametry jsou samozřejmě sladěny ručně řazené převodovky s šesti, devíti a šestnácti rychlostními stupni. Kromě toho ve spojení s šestnáctistupňovou převodovkou Mercedes-Benz pro nový Axor dodává na přání také elektropneumatické řazení převodových stupňů Telligent, které usnadňuje práci řidiče, šetří materiál a zvyšuje bezpečnost jízdy.
Euro 4 od poloviny příštího roku
Od poloviny příštího roku bude Mercedes-Benz na přání dodávat nákladní vozidla Axor, určená pro dálkovou dopravu, také s technologiemi BlueTec 4 a alternativně také s BlueTec 5, které umožní splňovat předpisy závazné od podzimu roku 2006 (norma Euro 4), respektive od podzimu roku 2009 (norma Euro 5). V programu nové typové řady Atego budou první vozidla vybavená technologií BlueTec k dispozici nejdříve ve verzi Euro 4, a to od podzimu příštího roku. (spa)