EvoBus

Mercedes-Benz přivezl do České republiky první Citaro Euro 6

Mercedes-Benz přivezl do České republiky první Citaro Euro 6

V Servisním centru společnosti EvoBus Bohemia v Praze byl minulý týden poprvé v České republice představen držitel ocenění Bus of the Year 2013, autobus Mercedes-Benz Citaro s motorem Euro 6. Citaro Euro 6 je první autobus pro městskou dopravu, jehož motory již nyní splňují emisní limity normy Euro 6. Díky novým technickým prvkům přitom dokonce vykazují nižší spotřebu paliva a emise CO2 než modely s dosavadní motorizací Euro 5. Konstruktérům se podařilo kompenzovat i vyšší hmotnost instalované technologie potřebné pro splnění emisních předpisů Euro 6.

Dvě nové řady motorů

Autobus Citaro pohánějí dvě nově vyvinuté pohonné jednotky OM 936 a OM 470, což jsou řadové šestiválcové motory Euro 6 se zdvihovým objemem 7,7 a 10,7 litru. Podle výrobce je pro ně charakteristická vysoká hospodárnost vyplývající z jejich provozní životnosti, nízká spotřeba AdBlue a motorového oleje a také dlouhé servisní intervaly filtru pevných částic stanovené na 120 tisíc kilometrů nebo dva roky. Oba motory rychle reagují při rozjezdu, mají dostatečný výkon a tichý chod. Vysoký točivý moment při velmi nízkých otáčkách je zárukou snadného a úsporného převodu výkonu téměř již od volnoběžných otáček.

Základem pro dosažení nízké úrovně emisí i spotřeby paliva je vysoce účinný proces spalování se vstřikováním common-rail, který podle výrobce určuje nový standard v této oblasti. Další výhody přináší systém recirkulace ochlazených výfukových plynů. Oba motory použí-vají systém dodatečné úpravy výfukových plynů BlueTec 6, který rovněž vyvinul Mercedes-Benz. Systém kombinuje filtr pevných částic a osvědčený systém selektivní katalytické redukce Mercedes-Benz.

Motor OM 936

Mezi vyspělé technologie, které se uplatnily při stavbě motoru OM 936, patří například nastavitelný vačkový hřídel ventilového rozvodu VCP (Variable Camshaft Phaser), poprvé použitý u vznětového motoru. Moderní technologie usnadňuje regeneraci filtru pevných částic změnami časování výfukových ventilů. Šestiválcový motor výrobce nabízí ve dvou provedeních – s výkonem 220 kW (299 k) při 2200 min-1 a s točivým momentem 1200 Nm při 1200 min-1 nebo s výkonem 260 kW (354 k) při 2200 min-1 a točivým momentem 1400 Nm při 1200 min-1. Řadový šestiválec lze do autobusu Citaro instalovat i v horizontálním provedení (OM 936h), které je rovněž k dispozici pro obě verze a je speciálně upraveno pro potřeby pravidelné linkové autobusové dopravy. Motor s výkonem 220 kW si mohou zájemci objednávat také ve vertikálním provedení. Druhá verze motoru s vyšším výkonem 260 kW je v současné době připravena pouze pro model Citaro LowEntry.

Motor OM 470

Nový motor OM 470 vychází ze sériově vyráběného motoru pro nákladní vozidla. S hmotností pouhých 990 kilogramů (DIN 70020-A) se ideálně hodí pro použití v kloubových autobusech. Ve vertikální verzi motoru OM 470 výrobce využil vysoce flexibilní vstřikovací systém X-PULSE common-rail společnosti Mercedes-Benz s plně elektronickým řízením a posilovačem hydraulického tlaku. Nový motor OM 470 je určen pro pohon kloubových autobusů, které jezdí na linkách v náročných topografických podmínkách. Montuje se rovněž ve dvou verzích – s výkonem 265 kW (360 k) při 1800 min-1 a s točivým momentem 1700 Nm při 1100 min-1 nebo s výkonem 290 kW (394 k) při 1800 min-1 a točivým momentem 1900 Nm při 1100 min-1. Výkon na kola přenáší automatická převodovka s hydroměničem. Uživatelé si mohou vybrat mezi jednotkami Voith nebo ZF, které se pro splnění emisních limitů podle předpisu Euro 6 dodávají v nejnovějších verzích. Konstrukce hydroměniče umožňuje v nových motorech řadit rychlostní stupně již při nízkých otáčkách.

Až o 8,5 procenta nižší spotřeba

Spotřeba paliva s technologií pro plnění limitů Euro 6 je až o 8,5 procenta nižší než u verze Euro 5. Prokázalo to nezávislé měření spotřeby v testu Record Run 2012 pod dohledem společnosti DEKRA. K vyšší hospodárnosti provozu vozidla přispívá řada opatření. Jedním z nich je rekuperační modul pro úsporu paliva instalovaný v autobusech jezdících na pravidelných linkách. V modulu se akumuluje elektrická energie generovaná bez použití paliva při jízdě na neutrál. Když autobus znovu akceleruje, je tato energie použita pro napájení pomocných spotřebičů, jako jsou například ventilátory či osvětlení. V režimu rekuperace pracuje také kompresor vzduchu s dvoustupňovým řízením, který při jízdě na neutrál plní nádrže stlačeného vzduchu nad normální úroveň tlaku 10 až 12 barů. Zbytkový stlačený vzduch lze použít pro pomocné spotřebiče v době, kdy autobus znovu akceleruje. To umožňuje zkrátit provozní dobu kompresoru, tedy i spotřebu paliva.

Systém řízení baterie je sběrnicí CAN bus propojen se systémem řízení alternátoru, takže spolu oba systémy mohou komunikovat a rovnoměrněji rozdělovat zatížení. Tím se zvyšuje provozní životnost obou těchto jednotek. Poprvé Mercedes-Benz v modelu využil i systém sledování tlaku v pneumatikách. Systém průběžně registruje tlak vzduchu v jednotlivých pneumatikách a vydává výstražné hlášení, jakmile zjistí nějakou odchylku. Snížení nástupní plošiny u druhých a třetích dveří (nebo čtvrtých dveří u kloubového autobusu) o 20 milimetrů na 320 milimetrů zvyšuje pohodlí pasažérů, zkracuje dobu potřebnou pro pokleknutí (kneeling) autobusu a snižuje také potřebu vzduchu, což se opět projevuje značnou úsporou paliva.

Hmotnost autobusu se nezměnila

I přes použití nové generace motorů s dodatečnou úpravou výfukových plynů, která je nezbytná k tomu, aby vozidlo plnilo normu Euro 6, se hmotnost nového autobusu Citaro v podstatě nezměnila, takže se nesnížila ani přepravní kapacita cestujících. V závislosti na zvolené konfiguraci nabízí autobus v tuhém provedení místo až pro 100 pasažérů. Při pohledu na autobus upoutá jeho poněkud zvednutá zadní část a věžové umístění motoru, kterými se nové Citaro Euro 6 odlišuje od jeho předchůdců. Zvýšená zadní část zvlášť vyniká při pohledu na elegantní prvky na bocích vozidla, takže autobus má poněkud zaoblenou a dynamicky působící siluetu. Nižší hmotnost má také příčka oddělující motorový prostor, kterou nyní tvoří dvě slisované desky. Zadní světelné jednotky mají nezaměnitelný design a jsou osazeny téměř výhradně energeticky úspornými svítilnami LED s dlouhou životností. Přední část autobusu Citaro má nápadnou masku. Hlouběji zapuštěná boční okna dodávají autobusu transparentní vzhled. Dynamický dojem zvyšují trojrozměrné podběhy z plastu vyztuženého sklolaminátem.

Větší bezpečnost řidiče i cestujících

Jedním z vynikajících bezpečnostních prvků v přední části autobusu je ochrana řidiče v případě střetu. Tato ochrana spolu se zesílenými A-sloupky a rámem již nyní umožňuje novému citaru plnit připravované předpisy týkající se nárazu do polonápravy. Ochrana při střetu vozidla vyhovuje požadavkům normy ECE R 29 a plášť karoserie splňuje také požadavky normy ECE R 66/01 pro odol-nost konstrukce při převrácení vozidla, které mají platit až od roku 2017. Zavírání dveří je řešeno tak, že nemůže dojít k situaci, že by dveře přivřely třeba ruku nebo nohu cestujícího a vozidlo se rozjelo. V novém citaru byl poprvé v nízkopodlažním městském linkovém autobuse použit elektronický stabilizační program (ESP).

(lan)

www.evobus.cz

spinner