16. února 2015

Nový Mercedes-Benz CapaCity L, který výrobce uvádí na trh, může v základním provedení pojmout až 191 cestujících. Tento velkokapacitní kloubový autobus byl vyvinut pro mimořádně vytížené trasy v přeplněných městských oblastech. CapaCity L je překvapivě hbitý, nabízí vynikající manévrovací schopnosti, a to navzdory své výjimečné délce 21 metrů.
Nový CapaCity L rovněž dobře reaguje v extrémních jízdních situacích: jeho nový ATC systém a řízení čtvrté nápravy výrazně zvyšují úroveň bezpečnosti. Autobus má podle výrobce také díky nízkým provozním nákladům skvělé ekonomické parametry. CapaCity L je založen na modulárním systému nejprodávanějšího modelu Mercedes-Benz Citaro. Jeho systém pohonu zajišťuje, že spotřeba paliva a emise jsou udržovány na nízké úrovni: žádný jiný městský autobus s dieselovým pohonem nespotřebuje méně paliva v přepočtu na prostor pro cestující, tvrdí výrobce.
Poptávka po velké kapacitě roste
Velký někdy podle zástupců značky Mercedes-Benz neznamená dost velký. To platí zejména v případě vytížených městských autobusových linek během dopravní špičky a vozidel používaných ve specializovaných sy-stémech BRT (Bus Rapid Transit), která využívají vyhrazené jízdní pruhy. Všichni dopravci ve velkých městech a městských aglomeracích registrují nárůst počtu cestujících. Tato skutečnost sice ulehčuje situaci v ulicích města, avšak současně platí, že stávající dopravní systémy jsou přetíženy, téměř na limitu svých možnosti. V některých případech dostupné autobusy již zcela nedostačují, přičemž neexistuje možnost doplnit do jízdního řádu další služby, protože by to způsobilo jen hromadění autobusů na zastávkách a křižovatkách. Odpovědí na tento problém má být právě nový autobus Mercedes-Benz CapaCity L.
Od CapaCity ke CapaCity L
Vhodným řešením pro zákazníky v Evropě, kteří vyžadují vysokou kapacitu pro přepravu cestujících, je již sedm let Mercedes-Benz CapaCity ve své verzi Euro 5. Tento čtyřnápravový velkokapacitní kloubový autobus představuje špičku v mnoha ohledech: na 350 autobusů CapaCity je používáno ve zhruba deseti městech od Istanbulu v Turecku po Německo, což z tohoto modelu činí nejúspěšnější velkokapacitní autobus v Evropě. Jeho nástupce, nový Mercedes-Benz CapaCity L, byl na popud dopravců dále zvětšen: s délkou přesně 20 995 milimetrů je nový Mercedes-Benz CapaCity L přibližně o 1,5 metru delší než jeho předchůdce a o 2,9 metru delší než model Citaro G. To znamená, že nový CapaCity L je nejdelším městským linkovým autobusem v Evropě s jedním kloubem. Standardní verze nového CapaCity L může pojmout až 191 cestujících; pro srovnání – model CapaCity Euro 5 může přepravit 186 cestujících, a kloubový autobus Citaro G s motorem OM936h, nedávno uvedený na trh, může přepravit 163 cestujících.
Obr šitý na míru
Pouhá velikost pro koncepci velkokapacitního autobusu nestačí. U nového vozidla proto musí být zvažováno vše – rozměry, uspořádání náprav, řízení, pohonná jednotka, uspořádání dveří, jakož i provedení prostoru pro cestující. Klíčovými faktory jsou ovladatelnost a jízdní vlastnosti, praktičnost a bezpečnost na silnici, a v neposlední řadě i hospodárnost provozu. Požadavky z hlediska ovladatelnosti jsou zřejmé. Další podstatné faktory však zahrnují podrobnosti, jako je například úhel přiblížení/vychýlení mezi přední a zadní částí (článkem); toto je důležité například při jízdě v oblastech, které obsahují prvky pro zklidnění dopravy, například zpomalovací ostrůvky. Mezi další faktory, zvláště důležité pro dopravce, patří snadná údržba a opravy, motory s nižší spotřebou paliva, nezbytná tažná síla a bezpečnost za kritických jízdních podmínek. S ohledem na kupní cenu je klíčovým faktorem rovněž spolehlivost v náročném pravidelném provozu, a to včetně dostupnosti náhradních dílů.
Nový Mercedes-Benz CapaCity L je vizuálně i technicky založen na již tisíckrát prověřené platformě nejprodávanějšího modelu Citaro G. Pohonný systém, včetně uspořádání jednotlivých sestav, je odvozen ze stejného zdroje, takže umožňuje snadnou údržbu a opravy. Navíc použití jediného kloubového spoje k tomu přispívá – jedná se o významný nákladový faktor vzhledem k poměrně obvyklé životnosti deseti nebo více let. V neposlední řadě platí, že řidiči CapaCity se nemusí příliš zaučovat: kokpit je stejný jako u zavedeného modelu Citaro, přičemž CapaCity L je téměř stejně hbitý jako Citaro G. Manévrování a couvání je stejně snadné jako u jakékoliv jiného autobusu s jedním kloubovým spojem.
Modulární systém
Pohled na technické údaje zdůrazňuje úzký vztah mezi novým modelem CapaCity L a Citaro G: přední část až ke střední nápravě je stejná, jak je patrné z rozměrů pro rozvor a přední převis. Rovněž zadní převis odpovídá léty ověřenému městskému autobusu. Od kloubového autobusu Citaro G se CapaCity L liší především dalším segmentem přidaným k přední části a značně rozšířenou zadní částí obsahující čtvrtou nápravu. Tím je zajištěno harmonické rozložení hmotnosti. Tyto přidané úseky také umožnily prodloužit vozidlo oproti předchozímu modelu. Větší délka je dána především dodatečným segmentem s délkou 610 milimetrů, který je vložen za druhou nápravou přední části, a druhým segmentem (660 milimetrů) před hnací nápravou v zadní části.
Rámová konstrukce CapaCity L v zásadě rovněž vychází z modelu Citaro. Model CapaCity L je založen na modulárním systému, ať se jedná o použitou osvědčenou technologii prstencového rámu nebo o tzv. jílcové elementy v místech, kde se rámové prvky protínají. Nosná konstrukce CapaCity L byla posílena jen o tolik, aby bylo kompenzováno vyšší zatížení z důvodu větší délky, přítomnosti čtvrté nápravy a celkové přípustné hmotnosti vozidla 32 tuny (Citaro G: 28 tun).
Velké zkušenosti ze systému BRT
Ve fázi vývoje využili konstruktéři pozitivní zkušenosti získané v průběhu mnoha let s první generací CapaCity. Nasazení tohoto modelu je reprezentováno 250 autobusy provozovanými na známé lince Metrobüs v Istanbulu, která představuje páteř tamního systému městské hromadné dopravy. Tuto linku denně využívá asi 800 000 cestujících – tento skutečný vytrvalostní test absolvovaly autobusy CapaCity mimořádně úspěšně.
(lan)