31. července 2003
Zavádění systému řízení jakosti služeb, které poskytuje státní podnik Řízení letového provozu ČR, ŘLP úspěšně završilo certifikací jakosti pro oblasti řízení letového provozu, leteckou informační službu a činnost Letecké školy. Certifikáty generálnímu řediteli ŘLP Petru Maternovi předal na konci dubna ředitel české pobočky certifikační společnosti Det Norske Veritas AS Martin Ruščák.
Povinnost získat certifikát jakosti stanoví pro poskytování letecké informační služby Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO a pro služby řízení letového provozu je požadována dokumenty mezinárodní organizace EUROCONTROL. Certifikace má význam i pro udržení potřebné mezinárodní úrovně Letecké školy ŘLP ČR. „Současné požadavky na bezpečnost a jakost služeb prakticky vyřazují z hospodářské soutěže organizace, které nejsou schopny svou úroveň prokázat. Certifikáty jakosti pro poskytování příslušných služeb jsou tak nezbytné pro efektivní akceptaci ŘLP ČR v mezinárodním prostředí,“ řekl k tomu vedoucí oddělení bezpečnosti a kvality ŘLP Svatopluk Halen.
„Systém řízení jakosti podporuje efektivní hospodaření organizace, konkrétní odpovědnosti, průhlednost a funkčnost procesů, komunikaci a pořádek v podniku. Nevylučuje možný vznik neshod, ale umožňuje je řídit a omezovat tak důsledky,“ uvedl dále Svatopluk Halen s tím, že certifikace dokladuje nejen prokazatelnou úroveň služeb, ale také přístup ŘLP k jejich trvalému zlepšování. To probíhá jak v nadnárodních souvislostech (například zavedením RVSM), tak v konkrétním přístupu k zákazníkům (například úpravou rozdělení vzdušného prostoru v CTA Praha či zlepšením systému zabezpečovací letecké techniky). Cílem systému jakosti je dále prokázat, že dosažený stav není nahodilým výsledkem, ale logickým důsledkem dobré činnosti vedení na všech úrovních, dodal.
„Služby, které ŘLP poskytuje, jsou velmi specifické a vyznačují se silnou vazbou na zajištění vysoké bezpečnosti, spolehlivosti a propojením do mezinárodního prostředí. V podniku je aplikován integrovaný systém řízení bezpečnosti a jakosti (ISQMS). Při zachování bezpečnosti a kvality služeb podnik i přes celosvětovou recesi zvládl mimořádný nárůst provozu, úspěšně se podílí na mezinárodní spolupráci a průběžně modernizuje systémy ATM. V navazujícím období bude pokračovat v dalším rozvoji systému jakosti ISO s implementací prvků EFQM s účastí v programu Eurocontrol Excellence Policy and Strategy,“ uvedl Svatopluk Halen. (red)