Ruská federace

Moskevské letiště Domodědovo investuje a vítězí v souboji s konkurenty

I když výkony pražského letiště rostou mimořádnou rychlostí, na světě se najde i několik ještě dynamičtěji se rozvíjejících letišť. Jedním z nich je moskevské Domodědovo. Nejmodernějšímu moskevskému letišti již nestačí dosavadní dominantní (48procentní) podíl na trhu ruské vnitrostátní dopravy a v ostré konkurenci s dalšími dvěma hlavními letišti ruského hlavního města – Šeremetěvem a Vnukovem – se hodlá za pomoci mohutných investic mateřské skupiny East Line stát hlavní vstupní branou do Ruska pro mezinárodní dopravu.

„Již v příštím roce chceme předběhnout Šeremetěvo a stát se moskevským letiště číslo jedna,“ řekl v březnu generální ředitel letiště Domodědovo Sergej Rudakov. V boji o pozice letiště těží z moderního stylu řízení a dostatečné investiční síly. Rozhoduje čas: Šeremetěvo zatím rozvoj značně zanedbalo, ale v budoucnu lze očekávat i v jeho případě obrovské investice. Podobně je tomu i v případě letiště Vnukovo, které je částečně ve vlastnictví města: moskevský magistrát se netají velkými plány na jeho přeměnu ve významné mezinárodní letiště.

Roční investice 100 milionů USD

Zatím je však Domodědovo o celou délku před oběma konkurenty: jen loni zaznamenalo zvýšení počtu mezinárodních cestujících o 70 procent na více než tři miliony. Počet cestujících do destinací v ostatních zemích Společenství nezávislých států se zvýšil o 37 procent na téměř 1,4 milionu. Celkem letiště odbavilo 9,4 milionu cestujících (z toho 5,2 milionu v pravidelné dopravě) a s meziročním nárůstem výkonů o 33 procent předstihlo celkový vývoj v zemi trojnásobně (podle Úřadu pro civilní letectví Ruské federace se loni počet pasažérů na všech letištích zvýšil o 11 procent a v Moskvě o 14 procent). Současně vykázalo největší dynamiku ze všech 150 předních světových letišť.

Majitel i hlavní operátor letiště – skupina East Line při výstavbě letiště využívá zkušeností partnerského mnichovského letiště a ročně na jeho rozvoj vynakládá investice kolem 100 milionů USD. Rozsáhlá modernizace a široké možnosti tranzitu cestujících i zboží do vnitrostátních destinací již také na Domodědovo přivedla řadu významných dopravců. Jako první to byly loni British Airways, po nichž v rychlém sledu následovaly například Swiss, Emirates, Germania Express, Karthago Airlines nebo Vietnam Airlines. Ke změně je přiměly i perspektivy ruského trhu, které dosvědčuje současný sedmiprocentní růst ruské ekonomiky. Z deseti největších leteckých společností na ruském trhu je tak dnes již devět v Domodědovu, pouze Aeroflot zůstává v Šeremetěvu, jemuž zajišťuje polovinu výkonů a o jehož správu se uchází. Celkem všechny letecké společnosti – 86 osobních a 30 nákladních – z letiště obsluhují 150 mezinárodních a 67 ruských destinací.

Do roku 2020 30 milionů cestujících

Po dokončení rozsáhlé rekonstrukce, při níž byly použity nejmodernější technologie, se loni celková kapacita letiště zvýšila na 14 milionů cestujících – 8 milionů v domácím provozu a 6 milionů na mezinárodních letech. Jediný terminál v Rusku certifikovaný podle normy ISO 9001:2000 nabízí nejvyšší mezinárodní standard služeb. Součástí areálu jsou obchody, bufety, restaurace, banky a poprvé v historii ruské letecké dopravy také pravoslavná kaple a mešita. Od roku 2002 letiště s odbavovacím terminálem ve středu města (na Paveleckém nádraží) spojuje moderní Aeroexpress, jehož služeb loni využilo 1,9 milionu cestujících. Díky čtyřicetiminutové jízdě se cestující na Domodědovo – nejvzdálenější letiště – dostanou rychleji než na Šeremetěvo nebo Vnukovo.

Na začátku roku představilo vedení mateřské skupiny East Line rozvojový program letiště do roku 2020. Předpokládá postupnou výstavbu tří dalších terminálů – terminály T2 a T3 s kapacitou 6 až 7 milionů cestujících zvýší kapacitu letiště do roku 2012 až na 28 milionů a v roce 2020 by mělo letiště odbavit již více než 30 milionů cestujících. V expanzi je nebude nic omezovat – již jeho současná plocha 70 tisíc m2 se každý rok rozšiřuje o dalších 15 tisíc m2. Jedním z hlavních úkolů, které před správou letiště stojí, je modernizace drah. Sanaci prvních 13 tisíc m2 již správa letiště dokončila, dalších 80 tisíc m2 hodlá sanovat postupně.

Cargo bez omezení

Terminál pro nákladní dopravu se bude rovněž dále rozšiřovat. Jeho současný stav podle představitelů skupiny East Line odpovídá světovému standardu požadavků na techniku a vybavení informačními technologiemi (včetně tracking&tracing). Zvláštní sekce jsou určeny pro uskladnění snadno zkazitelného zboží (například červeného kaviáru), zvířat a radioaktivního materiálu. Loni terminál s tisícovkou zaměstnanců odbavil 170 tisíc tun zboží, letos vedení očekává nárůst až na 200 tisíc tun. Aby letiště pokrylo očekávaný výrazný nárůst objemu zboží, zahájilo výstavbu další části cargoterminálu s plochou 10 tisíc m2 a roční kapacitou 150 až 180 tisíc tun zboží. Součástí areálu by mělo být i odpovídající kancelářské zázemí pro spediční firmy. Současný terminál nabízí plochu 12 720 m2 a maximální denní kapacitu překladu 1300 tun, dopravce na letišti nesvazují žádná prostorová ani ekologická omezení.

Skupina East Line poskytuje širokou škálu letištních služeb, v nichž zaměstnává na 20 tisíc pracovníků. U jejího zrodu v roce 1993 stála mezinárodní nákladní letecká doprava; dnes jsou jejími hlavními aktivitami provoz letiště Domodědovo (zajišťuje jej celkem jedenáct jejích dceřiných společností) a další služby spojené s leteckou dopravou. Mimo jiné nabízí i rozsáhlé kapacity pro opravu a údržbu letadel. Největší opravárenská hala v Rusku s rozlohou 401 tisíc m2 na letišti Domodědovo pojme až čtyři letadla na dálkovou dopravu. Technický úsek East Line disponuje certifikátem JAR-145 na údržbu letadel Boeing 737, 757, 767 a Airbus 319/320/321 a samozřejmě zvládne i tupolevy a iljušiny.

Luboš Spálovský

spinner