31. července 2003
První letadlo – Boeing 757 s rekreanty směřujícími na Rhodos odstartovalo ze zbrusu nového Terminálu 2 mnichovského letiště 29. června ve 03:00. Během prvních tří týdnů provozu pak nové zařízení bez problémů odbavilo na patnáct tisíc letů a zhruba jeden milión cestujících. „Všechny technické systémy celou dobu pracovaly bez sebemenších problémů,“ zhodnotil na konci července zkušenosti z prvních týdnů provozu nového terminálu ředitel společnosti Flughafen München GmbH (FMG) Michael Kerkloh.
Stavba terminálu, který zdvojnásobil roční kapacitu letiště na 50 miliónů cestujících, trvala tři a půl roku a vyžádala si investice kolem 650 miliónů €. Náklady spojené s rozšířením letiště, včetně potřebné infrastruktury pro napojení terminálu, představovaly dalších 850 miliónů €. Financování si rozdělila správa letiště a německý vlajkový letecký dopravce Lufthansa a společně jej také budou provozovat. Terminál o délce 980 metrů a roční kapacitě 20 až 25 miliónů pasažérů totiž bude určen výhradně pro potřeby Lufthansy a jejích aliančních partnerů ze Star Alliance.
Před zprovozněním terminál prošel řadou náročných testů. Na slavnostní otevření nejmodernější letištní stavby v Evropě se pak na konci června sjelo na 2500 tisíce hostů. „Mnichov se stal novou přední adresou světového letectví,“ řekl při slavnostním ceremoniálu předseda představenstva Lufthansy Wolfgang Mayrhuber. Michael Kerkloh nový terminál označil za infrastrukturní projekt, který ukazuje cestu do budoucnosti.
Letiště Josefa Strausse na severovýchodním okraji bavorské metropole vzniklo v roce 1992, kdy jeho moderní stavba nahradila zastaralé a kapacitně nedostačující letiště v městské části Riem. Dnes představuje velmi frekventované centrální letiště v systému tras společnosti Lufthan-sa (vedle Frankfurtu je jejím druhým národním hubem) a jejích aliančních partnerů – proto byl nový terminál navržen zejména jako výkonné přestupní centrum, které s přestupním časem pouhých třicet minut vytváří nový mezinárodní standard. Jasně strukturovaný tvar terminálu a přehledné značení usnadňují orientaci cestujících. Vzdušná architektura skrývá vedle prostorných odbavovacích ploch i 110 obchodů a restaurací.
Na osmém místě v Evropě
Mnichovské letiště loni odbavilo jen nepatrně méně pasažérů než v roce 2001 – 23,2 miliónu – a potvrdilo tak svou osmou příčku na žebříčku největších evropských letišť. V nákladní dopravě vytvořilo s 144 tisíci tun rekord (meziročně +17 procent). V prvním pololetí letošního roku pak i navzdory obecně negativnímu vývoji letecké dopravy vykázalo další nárůst – o téměř sedm procent na 11,5 miliónu cestujících – a rostlo tak výrazně rychleji než další letiště první evropské desítky. Luboš Spálovský