V červnu se uskutečnilo 78. zasedání Výboru pro ochranu mořského prostředí (MEPC) Mezinárodní námořní organizace (IMO), které mimo jiné vyústilo v pokrok ve snaze o revizi výchozí strategie pro skleníkové plyny. Revidovaná strategie by měla být přijatá v polovině roku 2023.
Vydání 13/2022
Evropský parlament minulý týden schválil rozšíření systému EU pro obchodování s emisemi (ETS II) na silniční dopravu a budovy. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) je z tohoto kroku zděšena, Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) jej naopak uvítala.
Prudké oživení v letecké dopravě po útlumu za pandemie covidu‑19 umožní v letošním roce světovým leteckým společnostem snížit ztráty a případně se v roce příštím dostat zpět do zisku. Informovalo o tom Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které tak zlepšilo výhled na letošní rok.
Kontejnerové lodě mohou snížit spotřebu paliva a z ní plynoucí emise oxidu uhličitého o 14 procent na jednu plavbu pomocí příjezdu just‑in‑time (JIT). Jedná se o první globální studii dopadu příjezdů JIT využívající údaje o sledování a spotřebě paliva v reálném čase z provozovaných kontejnerových lodí.
Námořní doprava a spedice prošla během posledních dvou let velice turbulentním obdobím a k tomu se ještě přidala válka na Ukrajině. Současnou situaci i očekávaný vývoj nám za Svaz spedice a logistiky ČR přiblížil jeho ředitel Petr Rožek.
Luka Koper, provozovatel víceúčelového přístavu Koper, pokračuje ve vysokém tempu investic. Po dvou intenzivních letech, kdy bylo na přístavní infrastrukturu a vybavení vyčleněno celkem 120 milionů eur, se slovinská společnost nyní snaží dále posílit své kontejnerové zázemí.
Přístav Antverpy‑Bruges by rád podpořil přechod na klimaticky neutrální společnost prostřednictvím čtvrti NextGen District, hotspotu pro oběhové hospodářství. Závazek dvou nových koncesionářů, společností Plug a Ekopak, je dalším důležitým milníkem pro tento klastr v srdci Antverp. Projekty těchto průkopníků, závod na výrobu zeleného vodíku a progresivní vodárna, mají zásadním způsobem přispět k oběhovému hospodářství v přístavu.
Rejdaři již mnoho let volají po zlepšení splavnění Labe. Green Deal počítá mimo jiné s podporou vodní dopravy. Jak na tuto evropskou politiku v oblasti vodní dopravy reaguje Česká republika?
Federální správa vodních cest a lodní dopravy (WSV) zveřejnila klíčové statistické údaje o dopravě na Rýně a dalších vybraných vodních cestách pro rok 2021. Podle nich bylo na Dolním Rýně, úseku Rýna umožňujícím přepravu s největší tonáží, v roce 2021 zaregistrováno 138,1 milionu tun zboží, což je o 11,9 procenta více než v předchozím roce (123,4 milionu tun).
První ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business Days, který se odehrál na počátku června v Brně, navštívilo za tři dny jeho konání přesně 10820 návštěvníků z řad široké i odborné veřejnosti, kteří si mohli prohlédnou několik desítek expozic ve venkovní a vnitřní části areálu. Zejména pro odborníky pak byla určena obsahově velmi zajímavá konference.
Evropský parlament na svém zasedání 22. června v Bruselu (viz str. 1) schválil velkou většinou 439 hlasů zprávu o systému obchodování s emisemi (ETS). Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) děkuje parlamentu a zpravodaji Peteru Liesemu za náročný a významný úspěch v této dokumentaci, která zavádí postupné rozšíření systému ETS II na emise ze všech druhů dopravy s postupným přechodem na 100procentní aukce povolenek ve všech odvětvích.