Infrastruktura

​Lidovci chtějí poslat do dopravního fondu půlku daně z olejů

21.2. – Rychlejší modernizaci a opravy silnic by podle místopředsedy lidovců Mariana Jurečky mohlo zajistit posílení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyšším podílem daně z minerálních olejů. KDU-ČSL proto navrhne, aby do fondu plynula polovina hrubého výnosu daně, což by v porovnání s letošním výhledem znamenalo 36 miliard Kč navíc. Marian Jurečka to včera řekl novinářům.

​Silničáři letos prozkoumají 126 rizikových mostů

11.2. – Silničáři během mimořádných kontrol dálničních a silničních mostů našli 126 objektů, které musí dále prozkoumat. Do části mostů budou vyvrtávat otvory kvůli zjištění detailního stavu mostní konstrukce. Náklady na kontroly mostů zatím stály více než 100 milionů Kč. Řekl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. V Česku je 1682 dálničních mostů a dalších skoro 18 000 na silnicích.

​Financování výstavby D4 pomocí PPP bude muset schválit Sněmovna

7.2. – Financování výstavby úseku dálnice D4 prostřednictvím projektu PPP, tedy za pomoci soukromých peněz, bude muset ještě schvalovat Sněmovna. Důvodem je, že půjde o dlouhodobý finanční závazek státu. Poslancům z hospodářského výboru to včera řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Stát chce D4 postavit pomocí soukromých peněz. Investor tak za vlastní peníze část dálnice postaví a následně bude po dobu 25 let provozovat. Poté by měla být dálnice převedena na stát, který jí bude postupně splácet.

​ŘSD může dostavět část úseku D3, vyvlastnění pozemku platí

5.2. – Krajský úřad Jihočeského kraje zamítl odvolání majitele pozemku u D3 proti vyvlastnění kvůli stavbě dálnice. Vyvlastnění je platné, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak může dokončit 50 metrů silnice v úseku D3 Ševětín-Borek na Českobudějovicku. Včera to řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

​Vedení Prahy začne jednat se starosty o Pražském okruhu

5.2. – Vedení Prahy bude jednat se starosty, kteří nesouhlasí s plánovanou trasou Pražského okruhu na severu města. Schůzka se uskuteční v následujících týdnech. Včera to řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Stavbu části okruhu od Ruzyně přes Suchdol a Březiněves do Běchovic provází dlouholeté protesty městských částí. V uplynulých měsících se objevil návrh posunout okruh více do Středočeského kraje. S tím ale vedení města nesouhlasí. Pražský okruh má podle dosavadních plánů měřit přes 80 kilometrů, v provozu je asi polovina.

​Fond dopravy dostal na výdaje 86,3 miliardy Kč

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude v letošním roce hospodařit s 86,3 miliardy Kč, přičemž 20,8 miliardy dostane z programů Evropské unie. Návrh rozpočtu fondu v prosinci schválila Sněmovna. V porovnání s rozpočtem schváleným na rok 2018 bude mít fond na výdaje o 13,8 miliardy Kč víc.

​Dopravní infrastruktura Prahy potřebuje investice 30 miliard Kč

23.1. – Dopravní infrastruktura v Praze by potřebovala investice za více než 30 miliard Kč. Největší deficit má město ve stavu mostů. V letošním roce vydá z rozpočtu na investice v dopravě asi čtyři miliardy korun, do roku 2022 by měl být třicetimiliardový vnitřní dluh snížen na polovinu. Na včerejším setkání s novináři to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. O komunikace v Praze se stará městská firma Technická správa komunikací (TSK).

​SŽDC připraví stavby za 100 miliard Kč a desítky staveb zahájí

23.1. – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) bude letos připravovat nové stavby za více než 100 miliard Kč a desítky nových staveb zahájí. Pro cestující se otevřou desítky opravených výpravních budov, SŽDC na jejich opravy letos vynaloží více než půl miliardy Kč. Novou podobu získají například výpravní budovy v Kolíně, Frýdku-Místku nebo Českém Krumlově. Správa to včera uvedla v tiskové zprávě.

​Stát chce umožnit stavbu děčínského jezu investicemi v cizině

22.1. – Stát chce negativní dopady stavby jezu u Děčína na krajinu v okolí Labe kompenzovat investicemi do ekologie v cizině. V Česku taková opatření nejsou možná. Premiér Andrej Babiš a ministr životního prostředí Richard Brabec poslali zástupcům Evropské komise dotazy, zda je přípustné provést taková opatření na území jiného státu EU. Potvrdili to zástupci z Úřadu vlády a ministerstva životního prostředí. Na odpověď Evropské komise nyní české úřady čekají.

Plavební dráha pro lodě na Vltavě bude hlubší

22.1. – Speciální stavební stroje začaly v Praze prohlubovat koryto Vltavy, aby bylo možné lodě nakládat na vyšší ponor. Jedná se o další projekt komplexního zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy. Větší naložení lodí vede nejen k lepší šanci vodní dopravy uspět na dopravním trhu oproti těžké silniční dopravě, ale také ke snížení dopadů na životní prostředí.

spinner