10.10 – Hlasování Evropského parlamentu o novele směrnice o eurovinětě je jasným krokem správným směrem. Na novém návrhu je však třeba dále pracovat, aby byla zajištěna spravedlivá a účinná cesta k dekarbonizaci. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Sdružení ČESMAD Bohemia v této souvislosti upozornilo, že českým dopravcům by pomohlo, kdyby stát měnil sazby nejvýše jednou za rok a měl by za povinnost vyhlásit je šest měsíců předem.
Infrastruktura
10.10. – Po roce intenzivního praktického testování mezi Wolfsburgem, Lehrte a Barcelonou byl úspěšně dokončen pilotní projekt EcoDuo v Německu. EcoDuo, jízdní souprava skládající se ze dvou standardních návěsů spojených podvozkem a tažených jedním tahačem, se ukázala jako efektivní, bezpečná a šetrná ke klimatu v předjízdné i následné kombinované dopravě.
10.10. – Tři úseky budoucího rychlého spojení mezi jižní a střední Moravou postoupily do další fáze přípravy. Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) vybrala pro Správu železnic tým, který zajistí odborné služby v oblasti ekonomicko-finančního, environmentálně-sociálního, právního a technického poradenství. Tvoří ho společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika, White & Case LLP a SETEC International. Uvedený krok je nezbytný pro úspěšný výběr koncesionáře tohoto PPP projektu.
9.10. – Krajský úřad Středočeského kraje vydal závazné stanovisko k posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA) pro stavbu velkokapacitní odpočívky Dunávice na budoucí středočeské části dálnice D3. Stalo se tak po čtyřletém úsilí Ředitelství silnic a dálnic, které odpočívku připravuje v rámci budoucího dálničního úseku Hostěradice – Václavice. ŘSD to uvedlo v tiskové zprávě.
4.10. – Českému stavebnictví se letos po dlouhé době daří, přestože naráží na celou řadu problémů. Firmy si stěžují na pomalé schvalování staveb, nedostatek pracovníků i docházející zásoby stavebního materiálu. Po letech poklesu se trh pomalu vrací na předcovidovou úroveň. Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostla produkce v prvním pololetí meziročně o 8,5 procenta. Jde o nejrychlejší tempo za posledních sedm let. Tahounem jsou hlavně nové budovy, zatímco bytová výstavba zůstává utlumená.
3.10. – Zpoždění, vícenáklady nebo vleklé spory mezi dodavateli a investory – potíže, které provázejí nejen dopravní infrastrukturu, ale i bytovou či průmyslovou výstavbu. Společným jmenovatelem bývá práce s neúplnými či nesprávnými informacemi. Podle dostupných dat připravují nekvalitní podklady stavebnictví globálně o biliony dolarů ročně.
30.9. – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo dva úseky dálnice D6 dohromady dlouhé 14,4 kilometru. Jedná se o stavby Hořesedly, přeložka a Hořovičky, obchvat. ŘSD tak dokončilo výstavbu dálnice D6 ve Středočeském kraji. Práce zatím vyšly na víc než 3,8 miliardy Kč bez DPH, z toho téměř 60 procent zaplatí Evropská unie. ŘSD zároveň zprovoznilo odpočívku Kolešov, kde je 62 míst pro nákladní auta a 107 pro osobní.
27.9. – Stavba středočeské části dálnice D7 mezi Panenským Týncem a Knovízem pokračuje podle harmonogramu. Každý den se na ní podílí až dvě stovky dělníků. První část z trasy dlouhé bezmála 17 km chce Ředitelství silnic a dálnic uvést do provozu na jaře příštího roku, další pak o rok později. ŘSD to uvedlo v tiskové zprávě. Stavba je rozdělena na tři úseky a na každém z nich je podle ŘSD vidět znatelný posun. To je dáno rovněž tím, že práce jsou prováděny 7 dní v týdnu bez přerušení. Nasazeno máme velké množství těžké techniky, včetně jeřábů, se kterými jsou budovány mosty. V celé délce trasy je provoz na silnici I/7 částečně omezen. Veden je v dvěma zúženými jízdními pruhy a rychlostí sníženou na 70 km/h maximálně.
27.9. – Společnost DKV Mobility oznámila rozšíření svého EETS řešení pro úhradu mýtného. Palubní jednotku DKV Box Europe, která umožňuje centralizované vyúčtování mýtného v mnoha zemích, lze nyní používat také v České republice. Evropská služba pro elektronické mýtné (EETS) umožňuje vyúčtování mýtného na různých evropských silnicích na základě jedné smlouvy a s jedním zařízením bez ohledu na mýtný systém používaný v příslušné zemi.
26.9. – Ministerstvo dopravy může pokračovat v přípravě a následné realizaci vybraných úseků dálnic D3 a D55 formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Postup schválila vláda, rozhodnutí navazuje na závěry studie proveditelnosti, která vyhodnotila model PPP u těchto úseků jako vhodný a ekonomicky výhodný.