3.10. – Zpoždění, vícenáklady nebo vleklé spory mezi dodavateli a investory – potíže, které provázejí nejen dopravní infrastrukturu, ale i bytovou či průmyslovou výstavbu. Společným jmenovatelem bývá práce s neúplnými či nesprávnými informacemi. Podle dostupných dat připravují nekvalitní podklady stavebnictví globálně o biliony dolarů ročně.
Infrastruktura
30.9. – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo dva úseky dálnice D6 dohromady dlouhé 14,4 kilometru. Jedná se o stavby Hořesedly, přeložka a Hořovičky, obchvat. ŘSD tak dokončilo výstavbu dálnice D6 ve Středočeském kraji. Práce zatím vyšly na víc než 3,8 miliardy Kč bez DPH, z toho téměř 60 procent zaplatí Evropská unie. ŘSD zároveň zprovoznilo odpočívku Kolešov, kde je 62 míst pro nákladní auta a 107 pro osobní.
27.9. – Stavba středočeské části dálnice D7 mezi Panenským Týncem a Knovízem pokračuje podle harmonogramu. Každý den se na ní podílí až dvě stovky dělníků. První část z trasy dlouhé bezmála 17 km chce Ředitelství silnic a dálnic uvést do provozu na jaře příštího roku, další pak o rok později. ŘSD to uvedlo v tiskové zprávě. Stavba je rozdělena na tři úseky a na každém z nich je podle ŘSD vidět znatelný posun. To je dáno rovněž tím, že práce jsou prováděny 7 dní v týdnu bez přerušení. Nasazeno máme velké množství těžké techniky, včetně jeřábů, se kterými jsou budovány mosty. V celé délce trasy je provoz na silnici I/7 částečně omezen. Veden je v dvěma zúženými jízdními pruhy a rychlostí sníženou na 70 km/h maximálně.
27.9. – Společnost DKV Mobility oznámila rozšíření svého EETS řešení pro úhradu mýtného. Palubní jednotku DKV Box Europe, která umožňuje centralizované vyúčtování mýtného v mnoha zemích, lze nyní používat také v České republice. Evropská služba pro elektronické mýtné (EETS) umožňuje vyúčtování mýtného na různých evropských silnicích na základě jedné smlouvy a s jedním zařízením bez ohledu na mýtný systém používaný v příslušné zemi.
26.9. – Ministerstvo dopravy může pokračovat v přípravě a následné realizaci vybraných úseků dálnic D3 a D55 formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Postup schválila vláda, rozhodnutí navazuje na závěry studie proveditelnosti, která vyhodnotila model PPP u těchto úseků jako vhodný a ekonomicky výhodný.
25.9. – Rozhodčí soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky vydal 5.9.2025 rozhodčí nález ve sporu Rsp 2256/12, který byl 22.9.2025 doručen na ŘSD. Zmiňované rozhodnutí se týká části dálnice označené „Dálnice D 47, stavba 4708.2 Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, km 146,600 – 153,054 “ (dnes dálnice D1 v provozním staničení km 353,186 – 359,640), zhotovené společnostmi Eurovia CZ, a. s., a PKP Cargo International, a. s. V uvedeném rozhodčím nálezu bylo vyhověno naprosté většině žalovaných vad mostů a vozovek žalobního nároků ŘSD s. p.
22.9. – Za jízdu po dálnicích a zpoplatněných úsecích silnic I. třídy uhradili provozovatelé vozidel s maximální povolenou hmotností nad 3,5 tuny v srpnu celkem 1,47 miliardy korun. Meziročně se výběr zvýšil o necelých 7 procent přesto, že srpen měl o jeden pracovní den méně než v roce 2024. Od začátku roku překročil výběr 12,66 miliardy korun.
19.9. – České stavebnictví čelí velmi náročným výzvám. Chybí mu kvalifikovaní lidé, brzdí ho byrokratické překážky, a teď navíc docházejí zásoby kamene a dalších kriticky potřebných zdrojů. Spíš než za minutu dvanáct už je po dvanácté, shodli se v debatě o surovinách odborníci i vrcholní politici během zahajovací konference veletrhu FOR ARCH, kterou uspořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví a společnost ABF.
17.9. – Historický železniční most na pražské Výtoni bude kompletně zrekonstruován a zachován na svém původním místě. Rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky bylo učiněno na základě odborného posudku HIA (Heritage Impact Assessment) a dalších doporučení památkových institucí, včetně Národního památkového ústavu. Správa železnic plánuje do tří let původní Výtoňský most z roku 1901 snést a přemístit na vhodné místo, kde bude důkladně opraven. Pod pražským Vyšehradem zároveň vybuduje mostní provizorium, které umožní zachovat železniční dopravu.
16.9. – Firmy a odborné organizace z oblasti dopravní infrastruktury vyjadřují vážné obavy z návrhu státního rozpočtu na rok 2026, který počítá s výrazným krácením prostředků na dopravní stavby. Chybějící třetina financí může ohrozit přípravu i realizaci klíčových projektů, včetně vysokorychlostních tratí či pražského okruhu. Podobná situace v minulosti vedla k zastavení staveb, ztrátám pracovních míst i zpomalení ekonomiky. Odborníci varují před opakováním stejné chyby a apelují na vládu, aby zajistila stabilní financování, které je zásadní pro růst, konkurenceschopnost i udržitelný rozvoj Česka. Ve svém komentáři to uvádějí Petr Laušman, předseda Sdružení pro výstavbu silnic, a jednatel sdružení Petr Svoboda.